Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1946 ggr
heffaklump
0

Kampfiskhonor (bilder)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er! :) Har äntligen fått mina efterlängtade honor, va och köpte två crowntail honor igår och idag kom min beställning av två crowntail honor till på en annan affär dock så köpte jag bara en av dom ^^ Dom hade också beställt hem två super deltatail honor som jag inte kunde motstå att köpa :D

Här kommer lite bilder på dom :) Enligt mig så har dom ganska ovanliga färger (tror jag?) ;D

Först ut: En superdeltatail hona men grymma färger ;) Hennes guldiga syans syns inte i verkligheten utan det är blixten som gör det.

heffaklump
0

Min jättefina crowntail hona som jag fick hem idag :) Fet som 17 va hon också (på ägg, som man verkligen kan se på bilden) o.o Man ser också hennes rom i magen (det vitare partiet).

heffaklump
0

Den andra superdelta honan :) Hon har nästan genomskinliga fenor vilken va ganska coolt ;) Jag undrar verkligen vad färgen kan tänkas kallas :P (man ser även rommen på henne också väldigt tydligt)

heffaklump
0

Mina röda crowntail hoan som jag köpte igår, det var riktigt vsårt att fota henne + att hon inte ville färga ut sig heller -.- Fet va hon också :)

heffaklump
0

Den otroligt blåa crowntail honan :) Dock så är jag lite orolig för henne, hon tycks bara ligga på bottnen hela tiden och inte orka simma. Men när hon väl simmar så simmar hon ju bra och så. Jag tror det kan bero på att hon är ganska liten och är så proppad med ägg, det ser nästan ut som hon har spruckit lite vid äggledaren "/

Sloj-border
0

vart köpte du dom? :)

heffaklump
0

Köpte den röda och den blå ct honorna på djurkompaniet och den andra på djurmagazinet… Dom ha ren blå ct hoan kvar på djurmagazinet som jag lämnade för hon såg så konstig ut Obestämd Nästan som om att hon hade vitaprick.

heffaklump
0

Hade nu tänkt avla på den här hanen tsm med min vita/röda ct hona :) Får se om det överhuvudtaget händer något, han verkar inte alls intresserad av henne.

sussa08
0

En liten undring… Ser ingen skillnad alls på SD honorna och en vanlig hona, hur ser man denna skillnad?

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

heffaklump
0

Vt honorna har mer rundad stjärtfena. SD honornnas stjärt är mer "utsvängd", nästan som hos en Hm hona. Lite svårt att förklara dock :P Ska se om jag kan få en bättre bild på stjärten ;)

sussa08
0

Menar du bredare? Alltså, jag ser verkligen ingen skillnad :P
För mig känns det som att de på djuraffären lika görna kan luras… Det är ju skillnad på Delta och Superdelta, och hur man skulle se på en hona att den är Superdelta och inte bara Delta, är jätteskumt :P

Iofs så ska jag inte säga så mycket eftersom att jag inte ser nån skillnad ens på SDhonorna och VThonor XD

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

heffaklump
0

Haha men det är ju jättesvårt att se skillnad. Jag litar också på att leverantörerna vet jag dom skickar. Om dom hade beställt "vanliga honor" så hade ju färgerna inte varit så dä rovanliga.

Stjärten är dels lite bredare men om du tänker dig en SD hane så ser den ju nästan ut som en solfjäder. Samma med honorna, deras stjärt lutar lite mer åt solfjäder stuket än rund i kanterna lixom xP

Jag suger på att förklara…. o.o

sussa08
0

Jag litar inte ett dugg på leverantörerna :P De ger fiskarna ett namn för att de ska säljas, och kunna säljas dyrt :P Visst har de rätt i vissa fall, och du får självklart tro det du vill :)

Men jag tror inte att det är nåt speciellt med de honorna utom färgen, tyvärr.. Kan även vara så, på färgen, som leverantörerna lyckas luras…

heffaklump
0

Jag tycker dom ser allmänt annorlunda ut än vt honorna :P Dte kan ju vara svårt också att se just skillnaden på SD och VT honor eftersom hanarna även har ganska lika stjärtar. Det är ju bara vinkelt på stjärten som är skillnaden på dom :P

Men om det nu skulle vara så att dom är vt så är dom endå jätte fina ^^

sussa08
0

Nä det är jättelätt att se skillnad på hanarna :P Skillnad på storlek på fenor och när man ska "ta reda på" ifall det är en SD eller D så ska det finnas "exakt" lika stor mängd fenor uppe som nere på fisken… Vilket honor oftast har i allmännhet..

Om du bortser från färgen, om det hade varit en utav de vanliga, mörka och tråkiga färgerna… Hade du då tyckt att det va så stor skillnad? :P

Tror verkligen inte en hona av D eller SD skulle kunna urskiljas, annat är det med Doubletail, Crowntail, halfmoon och sånt som tydligt ses på fenornas form och placering :P

Dessa honor kan mycket väl vara SD eller D, men att som däger sig veta att det är en SD är för mig ett skämt :P Dels för de omöjligt kan veta om de är antingen en D eller SD för det krävs stora fenor för det :P

Som sagt så får du tro vad du vill men jag tror verkligen inte på det :)

heffaklump
0

Jag hade nog kanske köpt den hona som va ljusast om hon hade varit tex blå för hennes fenor är ganska långa om man genför med en vanlig hona och hennes stjärt är liiiite mer misstänksam xP Får vell avla på någon av dom i  framtiden med en SD eller D hane och se hur ynglen blir ;)

sussa08
0

Så som det beskrivs med D och SD så ska man från sidan på fisken kunna dra en linge från mun till stjärtens slut, och så ska det finnas licka mycket fenor på båda sidor om sträcket för att det ska vara en D eller SD… Det finns det inte på honorna på vilderna, ryggfenan är "för liten" för det…

Jag bara antar att det är samma "regel" som gäller för honor som för hanar :)

heffaklump
0

hmm okej, tyckte dom  hade ganska stor aryggfenor för att vara honor.

heffaklump
0

Har tyvärr behövt avliva den blåa ct honan… :( Hon var så proppad med ägg så hon hade spruckit.

sussa08
0

Usch :(:( Stackarn.. samma sak hände mig men med en Ancistrus :(

heffaklump
0

Ska se om jag kanske kan beställa hem en ny tills nästa vecka, vill ju inte redan börja förlora min ct honor :P

har satt ihop hanen (åvan) och den ljusa ct honan (röda fenor och vit kropp) nu :) Hanen har byggt ett ganska stort skummbo och nu är det bara att vänta och de hur det går ^^

Lovizaa
0

varför satte du inte ihop honan med en hane?

Lovizaa
0

Alltså hon som hade så mycket ägg…

heffaklump
0

Men jag hade inte tänkt avla på henne just nu. Har ingen hane, eller plats för mer kullar heller. Hon mådde ju inge bra heller eftersom hon var sprucken.

Lovizaa
0

Du behöver ju inte spara ynglena ;)

heffaklump
0

Men hon kude  ju fortfarande inte lägga rom i det skicket, jag parar  inte honor/hanar som inte mår topp. Det tar ju otroligt mycket energi för hanen och om jag inte ens ska behålla kullen så är det ju bara onödigt.

Lovizaa
0

Jasså mådde hon så dåligt.