Kampfisk och glödbandstetra
Hej!
Igår var jag och köpte en kampfiskhane, ne Platy och en otocinclus mal. Alla trivs bra, och kampfisken verkar faktiskt också trivas där fast det finns två kamphonor i akvariet. Dom bråkar inte eller nåt sånt. Men har ändå köpt ett nytt litet akvarie ifall att han skulle bli mobbad eller börja vara elak mot dom andra. Om jag inte har någon termostat i akvariet bli vattnet ca 20 grader, skulle han klara att bo i det då? (Och trivas?)
Sen har min ena glödbandstetra blivit konstig under natten. Den är lixom helt uppblåst och ögonen står utåt, Den har blivit mycket större än dom andra och simmar inte så mycket utan står mest still. Nån som vet vad det kan vara? :)

Skulle ta bort tetran på en gång till tex ett annat litet kar, det är nog troligtvis någon sorts sjukdom den har fått. Det kan i västa fall sprida sig till den adndra fiskarna.
Jag trooor hannen klarar den temperaturen. Har inte riktigt koll på temperaturen i de kar jag har hemma med hanarna (har ingen doppvärmare där). Dom trivs där iallafall.

Okej. Men klarar tetran sig utan pump? Jag har nämligen bara en pump, och den är till det 'stora' akvariet.
För i djuraffären står det på en liten lapp vid kampfiskarnas kar att dom ska ha mellan 25 och 28 grader, men dom har haft fel om så mycket så jag frågar här. Men tack iaf :)

Jag vet ju inte riktigt i hur illa skick tetran är. Om den lider allt för mycket så skulle jag npg ha avlivat den.
25-28 grader är bra temp för kampfiskar, det är helt rätt. Men jag tror dom kan klara lägre temp också.
Kampfiskar klarar sig i lägre temp ja men jag tror de kan bli lite slöa :P
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Tetran simmar inte mkt, är mest stilla bakom pumpen, men han åt faktiskt lite. Kanske ändå är bäst att han får avlivas.. :(
#4 Okej, men det är inte farligt eller dåligt för dom på ngt sätt? :)
Det skulle jag inte påstå att det är… Har haft kampisar i rumstemp och de har mått bra :)
Flytta på tetran, står fjällen ut på den så bör du avliva men framförallt ska den inte vara med de andra fiskarna om de kan va dålig… Och håll koll på de andra fiskarna så inte de får en liknande symptom
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Okej, bra att veta ifall han sen inte skulle passa in med dom andra längre.
Men klarar sig tetran utan pump? Annars får jag nog avliva den.. ;/
Ja några dagar, gör små vattenbyten så vattnet är syresatt

Okej, tack för hjälpen. :)

Jag har haft mina kampfiskhanar i akvarium som endast har belysningen som värmekälla, brukar ha runt 21-23 grader i de akvariumen och min äldsta hane blev nästan 3 år. Så tror nog de klarar svalare temperaturer bara de vänjs in sakta.
MVH Erika :)

Okej, bra att veta ifall han inte skulle kunna vara kvar i sällskapsakvariet, men än så länge trivs han där. Han mobbar ingen och ingen mobbar honom.
Den lilla glödbandstetran verkade bli bättre, men sen dog han.. ;(