Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 3682 ggr
heffaklump
0

Kampfisk yngel :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan svejjsan!

Tänkte lägga ut lite bilder på bebisarna nu, dom är på måndag 5 veckor gamla och har vuxit jätte mycket ;) Dom har börjat visa lite färger nu också, röd/blå verkar vara det som gäller på dom här. Dom flesta ahr börjat få dom typiska vågräta ränderna också. Man kan ju börja säga att dom ser ut som små kampfiskar nu också, dom ser inte ut som vilket yngel som hellst ;) Men fortfarande återstår frågan: Varför simmar dom konstigt? Nu är det bara ca 4 st som kan simma med kroppen upprätt och stå still i vattnet utan att börja sjunka. Men hitills har ingen dött men det ser illa ut nu. Dom äter och så men det ser inte särskilt trevligt ut för dom att simma så där.

Första bilden är på ett av de yngel som jag trooor simmar normalt, man kan också skymta lite blått och rött ;)

heffaklump
0

Ganska dåliga bilder men dom får vackert duga, annars blir det bara uppifrån bilder :P

heffaklump
0

Här kan man se ganska mycket blått ;)

heffaklump
0

Här kan man se ett yngel som simmar normalt och ett annat som simmar helt cp med kroppen allderles börjd hela tiden… Den till vänster längst upp är den som simmar konstigt.

heffaklump
0

Sista bilden :) En ganska ljus ;)

gickan87
0

En liten tanke bara, de som simmar med stjärten lite neråt kanske kommer bli långfenade hanar? de simmar ju med stjärten en bit längre ner än honorna iaf..

Hursomhelst jättefina yngel!

MVH Erika :)

heffaklump
0

Det tvivlar jag på, dom ska ju inte behöva ha sånna stora problem om dom ser precis liak dana ut som de yngel som simmar normalt. Vet inte, det kanske är nåt genetisk tex att föräldrarna är nära släkt med varndra. Men spelar inavel verkligen sån stor roll i fiskvälden om man tänker på tex Guppy, istortsett alla guppysar är ju nära släkt.

Sloj-border
0

ojjj vad stora dom är :) tråkigt att dom simmar konstigt!

Lovizaa
0

Fina. :))

Elinormaggan
0

Man ska ju försöka att få dem som är så lite släckt med varann som möjligt guppy blir ju krok ryggiga och kan få problem med sim blåsa osv och bli mer motagliga mot sjukdomar och sånt

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

heffaklump
0

Det kanske är simblåsan som är problemet Obestämd Ett av ynglen har en krokig rygg, alltså hela kroppen är sne. Jag vet inte om föräldrarna är släkt.

Johan-
0

Ett yngel som ser ut så hade jag plockat bort så att inte risken finns att den förökar sig.

heffaklump
0

Okej, jag vet inte om jag igentligen kanske ska plocka bort alla yngel som simmar konstogt. Men tänkt om det jämnar ut sig när de blir äldre? vet inte riktigt vad jag ska göra.

Johan-
0

Jag hade som sagt plockat bort den, är det ett genetiskt fel så lär det garanterat inte bli bättre i de kommande geneationer

Sloj-border
0

hur många är det?

heffaklump
0

Jo jag ska plocka bort den, jag hade heller inte tänkt avla på den om det var så att jag skulle låta den leva. Den är också drabbad av simsvårigheten så jag tvivlar på att den skulle överleva om jag gav den en chans.