Dessa zooaffärer...
Igår var jag och skulle inhandla lite fisk. Var bestämt från början att jag skulle ha en silvermolly hona och en ancistrushane. Ancistrusar hade dom dessvärre inte men mollyhonan fick jag tag på. Sen fick jag syn på att dom hade JÄTTE fina endlerguppy, så då fick det ju bli tre stycken såna också;) Har letat hur länge som helst och har bara hittat hanar. Men som sagt, en trio på två honor och en hane sa jag till expediten. Dom håvades upp och jag betalade. Sen när jag kom till bilen tittade jag som tur var igenom påsarna, då låg där tre honor istället. In på affärn igen och sa till. Fick en bra ursäkt och allt var lugnt, hon tog fram stegen igen och kollade igenom akvariet. Läääänge, gick till en annan expedit och frågade vilken som var hane, den visste inte heller. Gå och fråga chefen sa den ena, hon gick iväg, kom tillbaks efter 5-10 min och viskar med den andra tjejen. Vänder sig till mig och säger: Tyvärr är alla hanar slut. Nä men herregud sa jag då, vet ni inte hur endlerhanar ser ut?! Pekade ut för dom vilka det var. Nä svarar den andra, det där är en ny sorts tetra! Då tappade jag tålamodet precis och sa till henne att såpass mycket erfarenhet har jag allt att jag ser skillnad på en tetra och en Guppy. Till slut gav hon med sig och fångade upp en liten hane.
Det här blev ju ett väldans långt inlägg men hallå eller, jobbar man i en zoo affär borde man väl kunna en sån sak? Man drar ju sig mer och mer för att gå till djuraffärer:( Ett misstag kan alla göra, men bli otrevlig och säga emot när jag vet till 120% att jag har rätt, då blir man irriterad:/

HAHA, ny sorts tetra .. den va bra den 

Det finns MÅNGA olika slags djur i zooaffärerna så att kräva att de har expetkunskap på ALLA djur är nog att ta i lite. Däremot kan man kräva att de har självinsikt och vet var de själva brister. "jag är inte så bra på att se skillnad på honor och hanar kan du tänka dig att hjälpa mig" kunde hon ju tex. ha sagt tycker jag…

Jag har inte sagt att man ska ha expertkunskap, men eftersom Guppy är en lätt fisk att se skillnad på så tycker jag att man borde veta det. Om det nu hade vart en scalar eller nåt hade jag haft full förståelse för det. Men att inte se skillnad på en tetra och en Guppy är i grövsta laget tycker iaf jag. Som att jobba på bageri och inte se skillnad på en fralla och en biskvi;)
Man upphör inte att förvånas över hur okunniga vissa zoohandlare kan vara - och ibland ilsket tvärsäkra över saker som de flesta akvarister skulle förstå är helt galet. Det krävs verkligen ingen expertkunskap för att se könsskillnad på Guppy, eller att kunna skilja mellan Guppy och tetror. Har du frågat om du får fånga fiskarna själv i affären? Alla zoohandlare går kanske inte med på det, men många gör det. Själv köper jag sällan fiskar i zooaffärer numera, men när jag gör det frågar jag alltid om jag får fånga dem själv. Då vet jag vad jag får. Allra viktigast är dock att man själv är så påläst som möjligt om fiskarna man ska ha. Ha gärna med dig någon lämplig bok att sticka under näsan på en tvärsäker handlare!
Olle