Kampfisk
Hej!
Idag när jag var i djuraffären så jag en jättefin kampfisk-hane. Han var nästan svart och blänkte i silver.
Men jag har ett 54-liters akvarium men två kamphonor och 6 platy. Jag har hört att man inte kan ha kamphanar och kamphonom tillsammans utan att dom slåss. Stämmer det? För jag sulle så gärna vilja ha honom, men jag har ju bara ett akvarium..

nej det ska du helst inte för det går oftast inte så bra .. :/ men dom kräver ju inte så stora kar så du kan ju köpa ett till kar? :)

Hm, så tråkigt.
Ja, jag har tänkt lite på det, men hittar ingen bra plats. Men nu har jag ju en anledning också, så nu kanske jag 'måste' köpa ett till. ;)

I tex vardagsrummet på ett litet bort skulle nog passa bra :) Dom kräver ju inte så extremt stora kar om det bara ska vara en hane där så det blir ju som en liten prydnad ^^ Om du skulle ha hanen tsm med honorna så skulle antingen hanen jaga ihjäl honorna eller också skulle dom mobba sönder honom och bita i hans fenor osv. Det blir ju också ett otroligt stress moment om han ständigt kommer se honorna + att det kommer vara 6 st platysar på det. Så det skulle ngo inte vara någon större idé (säger det här ifall någon undrar varför) ^^
Tänk på att det "ska" vara minst 10-15 liter till kamphanen :) Tycker själv det är lagon, för han blir inte stressad på den ytan ^^
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Okej, då får jag nog köpa ett nytt innan han blir såld. Men måste ha akvariet på mitt rum, fast det skulle nog vara rätt fint att ha ett litet på mitt skrivbord, kanske. :)

Du kan ju alltid tinga honom tills karet är inköpt och klart, då kan du vara säker på att ingen kommer köpa honom ;)

Ja, just det. Det kanske jag ska göra! :)
Jag har en hane och fem honor tillsammans i ett 200liters med bl.a slöjstjärtar och barber och i dem första 5 minutrarna var det lite fen nafsning mellan en hona och hanen, men sedan dess har dem inte rört varandra.
Ja en del har tur och får det att funka, men jag tycker inte man ska chansa utan en reservplan!
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08