Vilken art?
Köpte idag två ciklider som i affären påstods vara Labidochromis sp. "perlmutt". Men jag börjar bli osäker.. Den ena liknar perlmutt men den andra gör det inte. Kan det vara så att yngre fiskar ser annorlunda ut?
Samt sedan stod det nånstans att den inte bör hållas med andra arter inom Labidochromis. Har sk Golden i karet sedan tidigare, en hane & en hona. Ska jag ångra köpet? Råd & tips mottages! Gärna artiklar man kan läsa på! Har försökt hitta en är vilsen i alla latinska namn.
tack på förhand!
Jag tror inte nån av dom är perlmutt, utan det är så att du fått en hona & hane av nån annan ras.
Det är så svårt i djuraffärer att se skillnad hona/hane innom vissa arter för att dom är så många i ett kar, och oftast är det en dominant hane som "tar så mycket plats" så att ingen annan hane i samma kar färgar ut fullt. Detta är ett ganska vanligt problem att fiskarna dom får in inte är utfärgade och som tror det är en annan art än den som egentligen är.
jag hade väntat nån dag och sett vad som hände med färgerna på båda två, eller hade jag gått direkt till affären där dom var köpta och lämnat tillbax dom.

Tack för hjälpen.
Den ljusa stora har nu lite tydligare svarta/gråa ränder.. Kan det vara så att de iaf är av samma art de två?