Hjälp?
Viste inte vad jag skulle lägga detta under för rubrik, men hoppas det blev ok. :)
Jag såg världens häftigaste snäcka i djuraffären här om dagen, och blev jätteintresserad så klart. :)
Undrar nu om skötsel, vad den har för krav på vattnet mm. De hade bara en tyvärr, tycker lite synd om den. Så jag undrar samtidigt om någon annan kanske har en likadan till salu?
Snäckan heter marisa rotula. Ser ut som en stor posthornssnäcka. :)
Dessa ser inte bara ut som en stor posthornssnäcka som du säger-utan den svenska benämningen på den är just Jätteposthornssnäcka eller paradissnäcka.
Det korrekta namnet är Marisa cornuarietis
Här kan du läsa om skötsel, krav på vattnet osv osv :)
Fina är dom, men dom är tydligen väldigt duktiga på att äta växter tyvärr…:(
#2 Gör inget för min del. :) Tycker den såg så vacker och söt ut. :) Hur gamla kan dom bli? Du verkar ha koll på mycket.
#1 Läst där nu. Jag har inte enormt stor erfarenhet, så jag undrar hur man på bästa sätt håller bra vattenvärden?
#4 det där beror ju för det första på vart du bor. Vissa städer/områden har väldigt bra vatten i sina kranar med bra/neutralt ph(7.0), typ obefintligt med klor, koppar och annat skit som fiskar och vattenlevande djur ej vill ha.
Andra får mixtra lite med vattnet inna det blir fisk/vattendjursvänligt. Ha i vattenberadningsmedel(som tar bort metaller/klor och annat)och kanske höja Ph och Kh med tex bikarbonat, snäckskal, kalksten osv
Snäckor kräver ju ganska hårt vatten(vatten med mycke kalk och gärna Ph uppåt 7.5-8.0 för att deras skal ska hålla sig fina och inte vittra sönder.
Nu är jag inte så mycke för den såkallade kunskapen som många zooaffärer säger sig ha. Men det här med vad just din stad har för vattenvärden och vad man ev behöver tillsätta just där du bor borde de iallafall kunna svara på:)
#5 Tyvärr har vi inte kommunalt vatten, bor på landet, och får vatten från egen brunn. Mätte dock halten med ett sticktest. M2, M3 och ph tror jag man mätte. Det var nog m3 som inte var så bra (kan dock minnas fel).