Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1311 ggr
ceiling8
0

Konstigt vatten

Har ett jätteproblem! Har ett 60 liters där jag har tänkt och odla lite mollysar, det har vart igång i ca två månader och stog tomt i drygt 1 vecka. Allt fungerade jättebra, vattnet var fint.

Hade i fiskar, en i veckan så nu bor där fem mollysar och två äppelsnäckor. Alla är pigga och fina.

Sen, när jag gjorde vattenbyte i förra veckan så blev det helkonstigt! Som en VÄLDIGT tät dimma ligger i hela vattnet, ser inte bakrutan ens. Vad är det för fel? Vattnet luktar även en aning konstigt. Har aldrig råkat ut för detta förut. Nån som vet?:(

sophia007
0

Vad är det för färg på algerna? Har du kollat nitrithalten? Om nitrit - byt 50% vatten sedan 25% varje dag tills nivåerna är okej.

Om det inte är nitrit men gröna alger - täck över akvariet HELT med en filt eller liknande i tre dagar, mata inte alls under de tre dagarna. Hjälper inte det, mata pyttelite och upprepa sedan samma behandling igen. Det BÖR hjälpa. Om inte, tillsätt aquaclear och håll koll på filtret så det inte slaggar igen. Slaggar det igen, töm ägra lilter vatten - krama försiktigt ur filtret i det uttömda vattnet, sätt tillbaka filtret och avvakta. Borde bli klart på ca 2 dagar. Annars tillsätt ytterligare en dos aquaclear och upprepa samma procedur med att hålla koll på filtret.

Slölj INTE filtret i rent kallt vatten, inte ens i ljummet vatten, det kan döda de "bra" bakterierna i filtret. Bättre att skölja fler gånger i urpumpat vatten.

Exakt så här gjorde jag då jag fick vit-gröna alger i vattnet (troligtvis var det infusorier som tydligen är rätt vanligt i nystartade akvarier) och de försvann efter två mörkläggningar och två kurer aquaclear.

Lycka till!!!

ceiling8
0

Nja alger har det inte blivit några, är bara den här vita "dimman". Men kan det inte bli för tätt då, med filt över? Så vattnet typ ruttnar? Har använt aquasafe också.

heffaklump
0

Det kan ju ha varit någon du luckrade upp från gruset? Hade en gång grus som färgade av sig en vit dimma och varge gång jag bytte vatten så pkte den där vita dimman upp Obestämd

ceiling8
0

Jo jag trodde det med först, men gruset är svart och har det i två andra kar och dom funkar fint…Men nu har jag iaf provat att täcka över hela karet med en filt. Lämnade en liten springa dock så det inte blir helt tätt. Får se om detta hjälper..

sophia007
0

Pumpen sköter syresättningen så att vattnet inte ruttnar! Det låter helt klart som infusorier som jag hade. Täck över helt och gör som jag skrev ovan.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=132510

den tråden på zoopet är bra med!

ceiling8
0

Nu äntligen, har vattnet blivit klart och man ser alla fiskar igen!:) Körde med trippelkur av Easy-life flytande filtermedium varje dag och man såg dag till dag hur det lättade. Fiskarna verkar krya och fina och det hade till och med blivit 15 tal yngel under "dimman";)

Enda märkliga är att den stora växten jag köpte för ett par veckor sen är spårlöst borta. Men måste väl vart så att snäckorna och fiskarna tyckte den var extra god eller nåt. Synd bara för det var en väldans fin växt och ganska dyr var den med…:/

Men men, det får man väl ta nu när vattnet har blivit så fint igen:)