Hållning av guppysar
Jag har ett 96l akvarium som jag bestämt mig för att starta upp. Guppysar är något som jag absolut vill ha i det men eftersom detta blir mitt första akvarium jag startar skulle jag vilja ha lite tips…
Hur många guppysar är lagom att skaffa? Kön?
Jag vill även ha andra fiskar i, finns det några arter att rekommendera? Kardinaltetra tycker jag mycket om, hur fungerar dessa med guppysar? Föredrar att ha många små framför färre stora.
Ett par malar ska också vara bra att ha i som renhållningsarbetare, några rekommendationer om arter som inte blir alltför stora?
Tips på växter som guppysar trivs bland?

Guppys och tetrorna ska nog inte vara något problem tror jag, satsa på ett par algätande ancistrusar och ett gäng pansarmalar=)
Kardinalerna kommer att äta dina guppy-yngel, men det behöver inte vara någon nackdel, eftersom du annars lätt får för många.
När du väljer växter så är det bra att tänka på att ha växter i olika höjd, t ex Anubias på botten, någon svärdsplanta, javamossa som kan bindas fast på rötter och stenar i olika höjd, några flytväxter. Då kan ynglen gömma sig bland växterna, det är bättre än att ha yngelkasse till honan. Den stressar henne väldigt. Snabbväxande sorter är bra för då kan man slippa mycket alger.
Tänk på att Guppy mest rör sig i de översta delarna av akvariet, så det är bra att ha fiskar som simmar längre ned, annars ser det lite tomt ut.Där är kardinaltetrorna ett bra val.
Ancistrus och pansarmalar är bra städare, liksom amanoräkor. En filtrerarräka är trevligt.
Du behöver minst två honor per hanne eftersom hanarna uppvaktar honorna så flitigt, det kan vara lite stressande för honorna om de inte kommer undan nån gång.
Det viktiga när du startar upp akvariet är att ta det väldigt långsamt med nya fiskar.
Gör iordning akvariet som du vill ha det med sand och stenar. Plantera växterna och sätt i filtret. Om du känner nån som har akvarium så kan du antingen be att få ha ditt ilter i deras akvarium i ett par veckor eller be att de kramar ur sitt filter i en hink vatten som du sedan häller ner i ditt akvarium. Då får du fortare igång bakteriekulturen du behöver. Den ska bryta ner fiskbajset och annat som foderrester till näring för växterna, och är otroligt viktig.
Om du inte kan få den hjälpen så får du börja med två-tre fiskar bara som får gå i akvariet i tre veckor ungefär. Mata mycket sparsamt, varannan., var tredje dag så kommer bakteriekulturen utvecklas. Sen kan du sätta i två-tre fiskar till, varannan vecka tills du har så många du vill ha.
Bland det viktigaste du måste köpa är ett nitrit-test så du kan hålla koll på nitritnivåerna. Det ska vara ett dropptest, INTE stickor för de är inte tillförlitliga. Får du för höga nitritnivåer så dra ner på matningen och gör delvattenbyten varje dag till du har fått ner nivåerna och köp inga nya fiskar. Öka matningen försiktigt, och håll koll på nitriten.
Lite pyssel är det men det betalar sig i längden med friska fiskar och inte så mycket alger.

Hej!
Hoppas det är ok om jag snor tråden lite.
Jag funderar också på att skaffa akvarium med guppysar. Hade det som lite och saknar det. Har dock lite frågor:
1. Kan man skilja på könen så att man har honor i ett akvarium och hanar i ett (och para släppa ihop dem när man vill ha yngel) eller kommer de må dåligt då?
2. Hur länge är det ok att lämna dem obevakade, måste de ha daglig tillsyn eller kan man fixa så att maten räcker några dagar? Pluggar i Uppsala och åker hem till sthlm ibland över helgerna.
3. Hur och hur ofta städar man? Som jag har fattat det så ska man inte byta ut vattnet helt för att behålla bakteriekulturen, men hur städar man då? När jag var liten bytte vi allt vatten och skurade stenarna (de stora) för det var ju massa alger på dem.
4. Finns det pumpar som inte låter så mycket? Har bara ett rum och är lite rädd att inte kunna somna pga pumpen :P
1. guppys har förrådsbefruktning så parar dom sig en gång så kan dom få flera kullar.. detta resulterar i en himla massa sortering var 3:e vecka när det kommer nya yngel.. ; )
2. ett par dagar då och då (i ett väl igångkört akvarie) klarar dom sig utan foder, det finns massor av gott till dom i vattnet ändå. dom äter även alger..
3. Vattenbyte 1 gång/vecka med ca 10% räcker gott och väl, har du bra algätare så blir det inte alger i stora mängder heller. en del bottensuger (gör rent bottengruset) sitt akvarie med jämna mellanrum oxå men det gör jag max 1 gång/år.
4. ett litet innerfilter (typ fluval 1) låter nästan inte alls, sen är det väl olika från person till person men jag har vant mig vid ljudet rätt så fort. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#4 Tack för svaren!
Om jag nu fattat rätt så är det alltså inte så lönt att ha dem särade om man vill ha färre yngel?
nä, det blir en himla massa jobb.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu