Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3170 ggr
pernillaa
0

Frågor om äppelsnäckor

Hej

Jag har 5 st äppelsnäckor uppdelade i 3 olika akvarier. Hoppas på att få fler, men börjar fundera över könet. hur ser man skillnad på kille och tjej?

Hur ofta ungefär, på ett år kan vi säga, skaffar dom bebsar? Och hur gör dom? Att det är ägg dom lägger, det vet jag. Men HUR gör dom? Hur lång tid tar det innan äggen kläcks? Borde man flytta äggen? Har ett yngelkar, är dom säkra där kanske? Flyttar ynglen till de vuxna så fort de är stora nog att inte kunna bli uppätna. Kan man se i förväg att det är påväg att hända någonting, alltså leker dom eller så?

Sen har några av snäckorna förändrats i skalet, som om det antingen har lossnat något lager på ca en centimeter längst fram i öppnngen om man säger så, eller så har den byggt på nytt. Brukar det vara så? Tycker mina snäckor är väldigt livliga för det mesta. suger sig fast på glaset precis under ytan ibland och kan vila något dygn men för det mesta förflyttar dom sig snabbt, tycker dom städar bra.

Någon som kan förklara snäckan/snigelns anatomi? Liksom vad är det för olika spröt och hål m.m.?

En av snäckorna satte sig på en växt precis under ytan och sträckte upp någonting som såg ut som en liten liten tratt upp ovanför ytan, ungefär som den andades. Vad gjorde den då?

Hm, minns inte om det var några fler frågor faktiskt.

Skriver väl sen om jag kommer på. =)

Kram

Ha en bra dag! // Pernilla

OzzysMatte
0

Måste rusa strax men hinner svara på en del av dina frågor

Den där "tratten" som du sa att snäckan stack upp ovanför ytan, är deras andningsrör, så det stämmer bra. Sncäkan var uppe och tog sig lite frisk luft :)Det gör de ibland

Den förändring du sett på skalet längst fram är precis som du misstänkte, skalet växer. Detta kan gå jättefort eller långsamt beroende på hur väl de trivs och hur mycke mat och sånt de får tag i :) Vissa av mina sncäkor har växt en hel cm på bara 3 dagar, så ibalnd går det undan. Riktigt roligt att se:)

När de "gör bebisar" klättrar hanen upp på honans skal och sticker in sin "penis" in under henne skal. Honan sätter sedan fast en klase ägg ovanför vattenytan och under rätt förhållanden så kläcks äggen sedan efter 2-4 veckor. Rätta förhållanden är lagom fuktigt. Klasen får absolut inte hamna under vattenytan för då drunknar äggen, inte heller sitta för nära lysrören. När klasen sedan kläcks trillar bebisarna ner i vattnet och börjar äta vad de får tag i, behövs ingen särskild "bebismat" utan de äter samma sak som vuxna snäckor.

Vissa tar försiktigt bort klasen när den stelnat och lägger på en bit frigolit som flyter i en burk med vatten för att öka chanserna för överlevnad. Men vet många som bara låter naturen ha sin gång, snäckor som är könsmogna kan lägga nya klasar ganska ofta så kommer det inga bebisar den ena gången så gör det kanske nästa. Från en enda klase kan det komma flera 100bebisar har jag för mig så det kan bli en hel del :)

pernillaa
0

Så honan lägger alltså äggen medan hanen "myser"Flört med henne?

Vore himla bra att få veta hur man ser skillnad på hona och hane så att jag inte har sepparerat på dom fel nu.

pernillaa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hehe, filmade min äppelsnäcka som lekte… ja vad han/hon nu lekte, när jag klev innanför ytterdörren idag. =)

Ser ut som om han/hon stegrar sig eller försöker kasta av någon osynlig ryttare från skalet vid ett tillfälle. Hehe.

OzzysMatte
0

#2 nej honan lägger äggen efter att de myst :) Vet dock inte hur lång tid efter.

en tjej som heter camilla har den här sidan om äppelsnäckor. Där kan du läsa om uppfödning och allt möjligt annat som rör äppelsnäckor

http://www.appelsnackor.webs.com/

pernillaa
0

Tack. Har varit i kontakt med henne om att köpa äppelsnäckor men tänkte aldrig tanken att gå in där och kika. :-p

Jag har satt en strumpa över pumpen i akvariet som jag har snäckan i filmen i. Så en del av draget blåser ut undertill på strumpan. Den här snäckan på filmen envisades nyss om att försöka ta sig uppför pumpen och försökte ta sig in under strumpan trots det enormt hårda draget. Haha, satt och skrattade för mig själv åt den här snäckan vars spröt fladdrade åt olika håll och som sakta sakta kämpade sig emot strömmen. Nyss brottade den ner en växt, inte bara klättrade uppför den utan riktigt skakade om den. Haha. Rolig snäcka det där. Skrattande

pernillaa
0

Jag har kikat under skalet på alla snäckor utom en nu och jag förklarade alla (alltså fyra av fem) för att vara honor. Såg något hålliknande där. Men så kollade jag igen nu på den här största, som är så livlig, och såg, utan att ens kolla under skalet, att det stack fram någon typ av lem där. Men är osäker för att hålen jag sett tidigare på de jag trott varit honor var liksom utåtstående. Kanske var det det jag såg nu igen på den största, vad tror ni?

Nedrigt om jag fått 5 honor, hehe. Jaja.

sussa08
0

Honor är "tomma" i skalet och hanar har ett penisfodral, så om det är nåt hål, som du säger så skulle jag säga att det va hanar :P

Men svårt att säga när man inte ser själv!

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

pernillaa
0

Hm, typiskt…. Obestämd

Ja för de har ju den där luft-tratten(hehe) till vänster om de andra spröten och jag såg det här på höger sida och lite längre bak, alltså inte recis i höjd med den där luft-tratten.

sussa08
0

Hm, alltså när man kollar på snäckan brukar man ta sin egen höger o vänster, så då är ju luftröret till höger, och honor ska inte ha nåt till vänster :P

Åg det är sjukt svårt att förklara… Jag måste hitta nån bild XD

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

pernillaa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaaaha. Alltså när man ser snäckan underifrån.
Men om vi utgår ifrån att vi ser dom uppifrån. Så deras höger och vänster utgår vi ifrån. Då borde alltså både luftröret och könet finnas på vänster sida för båda könen eller?

På den här bilden ser man det som jag uppfattade som honans hålighet. Vad är det här då?

sussa08
0

Det till vänster är könet :) Attså vänster som det är för oss som ser på bilden XD

Ehm… Jag troooor inte det är en hona… Honor ska vara tomma där där hålet är och hålet ser ut att va rätt långt fram..
Jag känner mig förvirrad XD så tidigt på morgonen XD

Men jag har en bild på där två snäckor parar sig och de sitter ju alltis på samma sätt, på den sidan där könen är… tyvärr är bilden på min mobil och jag hittar inte sladden :(

Min egen erfarenhet/teori är att alla föds som hanar, sen kan ju hanarna byta kön efter behov :P

pernillaa
0

Eh, jag uppfattade din senaste förklaring som att könet sitter på samma sida som luftröret, vilket på bilden borde bli på höger sida då, eller?

Nu är ju det där hålet på snigelns högra sida, alltså om man ser det uppifrån. Alltså snigelns höger och vänster.

Är också förvirrad och trög i huvudet, jämnt iofs men värre såhär på morgonen, klev upp 5 och har varit och simmat. :-p

pernillaa
0

På filmen som jag lagt upp här så ser man mitt i filmen hur snäckan liksom skjuter skalet i höjden och blottar sig rätt mycket. I filmen ser man snäckans vänstra sida och där inne tycks jag kunna se en lem av något slag, kan du också se det?

Ååååh är så förvirrad av allt höger och vänster på olika sätt. Kan man inte bara säga underifrån eller uppifrån, för då fattar jag lättare vilket höger och vänster som menas. :-p

sussa08
0

Jag säger alltid från det håll man kollar ifrån XD Alltså snäckans högra sida, vår vänstra :)

Andningsröret är, så vitt jag vet, på andra sidan… Alltså snäckans vänstra sida, vår högra :P

De sitter alltså inte på samma sida, men könet är garanterat där jag sagt, snäckans högra, vår vänstra :P

Så, alltså så som vi ser bilden, är hålet på bildens vänstra sida, därav att vi ser det på vänster sida :P Alltså är hålet på snäckan på vänster sida så som man ser på bilden

tänk som man beskriver ett klassfoto, man säger ju översta raden från vänster, inte från höger som folket egentligen står om man tänker åt andra hållet :)

Alltså, så som du tänker så sitter könet på höger sida, och luftröret på vänster! :) Men jag tror de flesta (i alla fall de jag pratat med) säger som jag och säger att könet är på vänster sida, eftersom att det är ur sitt eget perspektiv man kollar och inte snäckans :P

Huvva vad krångligt XD

sussa08
0

Lemmen du ser är andningsrörsgrejen som är ihopdragen :)

pernillaa
0

Jag tror att jag har förstått. Jag gör så att jag har alla i ett kar nu och så ska jag hålla koll på dom och se ifall det förändras.

Tack för att du tog dig tid att förklara. =)