I väntans tider :']
Nu är jag riktigt glad och förväntansfull, det är nämligen guppyyngel påväg! Jag köpte honan för ungefär 3 veckor sen, och hon var redan då rund och fin om magen. Nu har resten av fiskarna börjat följa efter henne, tätt i hasorna, så jag antar att det är påväg snart.. hon är mörklila, nästan svart på stjärtfenan, och ryggfenan är ljusare lila. Vem pappan är har jag ju ingen aning om, eftersom hon redan var dräktig i djuraffären. Jag har inrett ett yngelkar åt henne, jag har 2-3cm engelsk sjösten från akvariet, plus att allt vatten i "burken" är från akvariumet. Jag har även haft i några små plantor av någon sorts vallisinera som pakistanbotiorna ändå bara bökar upp, och några andra små växter. ytan är även halvfull av flytväxter. Jag håvade i henne där för ett litet tag sen och hon verkar orolig över flytten, men jag tror att det bara kommer ta några dagar innan ynglingen är över och då ska hon få komma in i det stora akvariumet så fort som möjligt. Men nu när jag har fått skriva av mig glädjen har jag några frågor:
*Burken är i storlek av en glassburk, hur många veckor kan jag ha ynglen där innan jag måste köpa en större burk åt dem?
Jag kommer självklart återkomma med uppdateringar om hur det går, och eventuellt bilder om intresse finns för att se ;]
Vad kul, grattis!!
Ynglen kan du ha där i ett par veckor, bara du byter lite vatten (2-3 dl) varje dag. Sen växer dom fortare om dom får lite större.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Tack :D Jag har en plastmugg som rymmer ungefär 2dl, går det bra att koppa ur och sen fylla i med den? Jag tror tyvärr att honan blev lite stressad av flytten, men nu har hon lugnat sig betydligt. *Väntar spänt på yngel :P*
Ja det går alldeles utmärkt att använda en mugg att byta vatten med.
Hon verkade för stressad av att vara ensam i en sådan liten burk, så istället bytte vi plats på guldbarberna från mindre akvariumet och hela guppygänget till det mindre. Det mindre akvariumets invånare är bara mollysarna och - de numera upväxta - albino metallpansar malarna. + Att det är riktigt tätväxt med javamossa, alla stenarna och roten är alldeles gröna och fina, och javamossan gör gång på gång försök att ta över hela akvariumet, men nu när det väntas yngel så får den hållas ;) Märkte även att mammas molly hona är riktigt rund om magen, vilket är riktigt tur då hanen dog (antagligen av stress) under natten första dagen. Men jag låter yngelaburken hållas, och tänkte slänga i överlevande yngel där sedan. Om man får tag på dem.. :P
Har ni några tips på hur man ska fånga yngel? Är de väldigt kvicka? Borde man sy tyg i håven istället för nätet? 

Jag tycker yngel är ganska lätta att fånga :)
Du behöver inte sy tyg i håven istället för nät.
:)
Oki, ne jag tänkte ifall att dem skulle fastna i maskorna och bryta ryggarna och sånt hemskt, men jag har två med vitt nät, vilket har mycket, mycket mindre maskor än de vanliga med grönt nät :P

Vad spännande berätta hur det går! Jag har också en guppytjeja som börjar se misstänkt rund ut! Spännande!
Ja verkligen, jag tänker försöka hålla uppdaterat genom bilder från och med att det har kommit yngel, men vi får väl se hur det går med det.. :P
Vet ni vad jag gör nu då? Sitter och kollar på medans det slungas ut yngel ur min Guppy :'] Har alltid velat se de, men missad alla gånger när jag hade akvarium för några år sen. Jag skulle egentligen gå och lägga mig när jag såg ett yngel i akvariumet, så jag sprang upp och hämtade det förberedda yngelakvarium och fångade upp mamman då alla yngel blev uppätna. Av slumpen fick jag även med ett nyfött yngel i håven när jag fiskade upp mamman och lite flytväxter. Oj vad spännande det är, hoppas verkligen att många tänker överleva xD
Har du bilder?? :D
Har massa bilder, ska försöka lägga ut i kväll :]
Åh vad roligt. Grattis! =)
Nyfiken på bilderna!
Ha en bra dag! // Pernilla
Tackar tackar :D Kommer antagligen lägga upp lite bilder ikväll, om inte datorn krånglar allt för mycket ;)
Såg förresten att samma hona födde igen förut idag… Jag visste inte att det gick så fort emellan födslarna. Men jag är 100% att det var hon, jag såg när hon födde ;) Tyvärr hann jag inte plocka upp henne innan allt var över, så det blev nog inte många överlevare, tyvärr.
Foton jag tog tidigare i veckan :]

fina bilder!! :) gud vad söta dom är!!! :))<3
Visst är dem <33 :D

jaa!^^<3
Hehe, Och dem växer så att det knakar :]<33

vad kul! :')<3
jag har också nyfödda, bara det att jag inte vet vem av de fem honor jag har som har fött :p så det blir spännande att se hur de ser ut sen :)
jag har alla i en yngelkasse i mitt 60 liters, hittar nya yngel då och då, det verkar inte som att hon föder alla på samma gång eller så är det fler som ynglar av sig haha
kan man ha de i yngelkassen?

#21 Det borde gå bra att ha dem i yngelkasse. Ledsen för det sena svaret :( Har samma mysterium med två av mina honor, de blev båda jätte smala samma helg så man får helt enkelt vänta och se vilka yngel som är vems ^.^
#22 Läste just din blogg, jag tycker den är jätte intressant! :D
Kan tillägga att min underbart vackra guppyhona med en, öhm… fyrkant på stjärten(kan inte riktigt beskriva bättre.. :P) äntligen har fått en massa yngel, det verkligen kryllar av dem xD Just nu har jag fem kullar av yngel i olika storlekar, allt ifrån två månader till fem timmar <33 Och ynglen som ajg har visat bilder på nu har blivit jätte tjusiga, särskilt hanarna ^.^ Ska lägga ut lite mer bilder snart :]

#23 Tack jag vill gärna ha komenterer