AKUT!!!!!!!!!!!
Akut rådfrågning
Hjälp, har en dalmatinplaty-hona som varit på tjocken och blev idag rättlöj ett tag och började sen stressa upp sig som fan och tänkte att det var dags så jag flyttade henne till en egen hink med durkslaget där igen och nu några timmar senare så ligger hon på sidan och flyter och flämtar. nedanför henne, på botten av hinken ligger fem döda yngel, en del av dom ihoprullade och fortfarande i en påse och "ofärdiga". Plus en massa gula ägg. Hon ser ut att vara sprucken, vet inte, hjälp mig avgöra. FORT!!!!
Är hon sprucken så jag borde ta livet av henne?
Ha en bra dag! // Pernilla
vet in
-Rasmus 🌈
te
-Rasmus 🌈

Tror du gör bäst i och avliva henne. Såret ser ut att vara ganska stort och om hon bara ligger på sida och flyter så lider hon.
Är hon ensam hona i akvariet? kanske hanarna stressat henne så hon har fött för tidigt?
MVH Erika :)
Nej det var nog inte för tidigt. Det var något fel på henne och graviditeten hennes. För hälften var bara ägg resten var fiskar men en del var öppna i buken och andra var hela färdiga fiskar men döda. Hon var alldeles ny i akvariet men det är alltså 7 st honor på 2 hanar som det är just nu. Mina har då inte varit på henne någonting sen hon flyttade in vad jag har sett.
Inväntade inget svar. Gick direkt från datorn och tog livet av henne. Min 3-årige son var med och kollade nyfiket på. Skar upp henne för att se om någon bebis levde men de såg likadana ut inuti som de som kommit ut redan.
Ska lägga pojken nu men kommer tillbaka sen och lägger upp en bild av hur avkomman såg ut.

Okej, då kanske det blev för stressigt för henne att flytta. 2 hanar till det antalet honor är helt okej.
Har varit med om liknande och det berodde på att honan flyttades för nära födseln.
Ja vad förskräckligt tragiskt det här. =( Vilken dag alltså. Helt vansinnigt, märks att det är fullmåne. Igår fick en hona över 30 st yngel, och i samband med det hoppade en hona ur hinken ner bland stenar i duschen och låg där under natten och födde yngel som inte överlevde men honan gjorde det och nu det här… =( Usch.
Det blev väl kanske för mycket då först med flytten från affären hit i onsdags och sen att flyttas från akvariet till en hink p.g.a. rasrisken av byrån som akvariet stod på. Men jag var ju tvungen att göra det på det sättet så det hjälps ju inte. Otroligt synd bara.
Men har ändå svårt att tro att det skulle ha med det att göra eftersom det är så himla stor skillnad på "Ynglen" och äggen som kom ur henne….
Flytten från affären var i onsdags

En del av ynglen ser inte helt utvecklade ut heller. Kanske dåligt med mat (i affären alltså) och flytt som orsakat detta? bara spekulationer.
Ja mycket möjligt.
Hittade en siamesisk tvilling. En med två huvuden. Har svårt att tro att det här har hänt sen i onsdags. Det var ju något fel redan från början i graviditeten för henne. Men herregud vad hemskt. Stackars liten. Och sen dog en Black molly som var för gammal idag också. Så på 2 dygn har 3 st fiskar dött, en nästan dött, 3 st fått bebisar men enbart en kull(?) klarat sig. Haha, sjukt alltså….
Vill hoppas att det inte var mitt fel men det kan det säkert ha varit ändå. =(
Tyckte om just henne faktiskt, fastnade för henne av någon anledning.
Eva hette hon… =(

Men är det verkligen en dalmatinerplaty och inte en molly? tycker den ser så lång ut på första bilden.
Ja, ibland händer det mycket på en dag i akvariehobbyn. Bara att kämpa vidare.
Finns dom som dalmatiner? Hm ja kanske att jag i all hast skapade en egen ras i huvudet. Haha, är så förvirrad just nu så jag kanske har snurrat till det där okså. Mycket möjligt. Hehe
Men jag köppte henne tillsammans med hon på den här bilden och dom var i samma akvarium. Där har dom då sepparerat på arterna vad jag vet. Torde det här vara en molly också då? Ja nu är det illa ute med kärringen…hahaha. Har visst brunnit några säkringar nu.
Nä men det är utbrändheten och koncentrationen som gör det isf.
Så då är det alltså molly-yngel jag fått ca 30 st av igår? Vad kallas den här sorten då?

Den på sista bilden är helt klart en platy, vet dock ej vad själva färgen kallas. Trodde inte att dalmatinerplaty fanns ännu men det kanske de gör då :)
Du har ingen annan bild på dalmatinern?

Den har lite längre stjärt än vanliga platy, men som jag ser det så var det nog en platy.

Ser helt klart ut som en platy i mina ögon.
Ja kanske var det platy ändå. Då innebär det att min black molly-hane inte har en enda kvinna att juffsa med just nu. Vände ryggen till när dom plockade mina 5 molly så jag fick bara gamlingar förrutom honom då. Alla har dött bort tyvärr. Ska skaffa honom nya honor. Stackarna…

Fast han kanske har det rätt skönt också, inga kärringar som tjatar på honom 
Haha, ja så kan man ju också se på det. =)
Ja, så platy har jag i överflöd nu med kring 50 yngel och de vuxna, men molly har jag inte hunnit få än och Guppy är påväg.
Vilka fler levandefödare finns det? Svärdbärare va? Vilka fler?
Vilket antal honor är idealiskt mot en hane?
Hade aldrig hört om dom. Vad vackra dom är, ska se om jag kan få tag på sånna.
Ja jag tycker att det är spännande, dom kan ju bli riktigt fina ju. =)