Hur fraktar man dom...
Hej
Jag undrar hur man fraktar fiskar egentligen?
Kram
Ha en bra dag! // Pernilla
När jag var på djurkompaniet ett tag så kom dom i påsar inpakade i frigolit.
Hm. Ja då vet jag hur dom är förpackade men hur skickar man dom för att det inte ska ta så lång tid? Tänkte om man som privatperson ska skicka iväg några fiskar eller så? Har inte själv tänkt göra det men går det liksom att beställa av någon privatperson, om vi säger som här på sajten t.ex. om någon vill bli av med några fiskar och jag vill köpa dom, hur skickar man iväg dom? Går det?
Jag vet ingen som skickar just fisk med posten.. Räkor, snäckor och en del fiskägg vet jag skickas i div. små behållare med hälften vatten och hälften syre. Har inte så stor koll på vad som är lagligt och inte, det kanske nån annan har bättre koll på.. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Det är inte tillåtet att skicka fiskar med posten, men det förekommer att folk gör det ändå. För en del år sedan hörde jag att det finns en gammal, ännu gällande paragraf om att blodiglar och silkesmaskar är de enda levande djur som får skickas med posten. Ägg tror jag däremot att man får skicka.
Ska fiskar transporteras en längre sträcka bör de vara i kraftiga påsar med rund botten, med lite vatten och mycket luft. Gärna syrgas (om det inte är labyrintfiskar), inte utandningsluft! Man bör inte mata fiskarna på 1-2 dygn innan transporten, eftersom fiskarnas avföring förgiftar vattnet. Och man bör inte ha för många fiskar i varje påse, helst inte mer än en i varje om de ska långt. Temperaturen bör man ha en viss koll på - ska de vara utomhus på vintern bör påsarna ligga i en kylväska eller frigolitlåda. Där är det också mörkt, vilket är bra eftersom fiskarna då är lugna och "sover". Att ofta ta upp påsarna för att se hur fiskarna mår är stressande, så det bör man undvika.
Olle
Okej. Ja det är väldigt bra att veta!
Men var vände man sig om man vill frakta fiskar som privatperson? Går det att ordna på något sätt?
Börjar undra, är det inte så att man kan posta någonting på söndagen som kommer fram på måndagen?
Det är inte tillåtet att använda Posten för fiskfrakt, och det är inte heller lämpligt, tvärtom, det är ytterst olämpligt. Post3en är ju inte dirket kända för att varsamt lyfta ett paket i taget…..Risken är mycket stor att det kommer fram klämda, sönderstressade fiskar, om de aqlls lever.
Man får använda någon speditionsfirma som är van att frakta levande material. Det är rejält dyrt, så att skicka Guppy eller Svärdbärare är inte ens att tänka på.
Det bästa är om man kan få tag på någon som kan ta fiskarna i sin bil, om de ändå ska åt det hållet.