Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1804 ggr
heffaklump
0

Lite nya invånare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade beställt 5 blå snäckor av Histronica (som hon heter här) och fick även med 3 gula på köpet ^^ Är skit nöjd emd dom och är helt kär i den största gula :D Dom är så rologa att fota! :P Har även en ny kampfiskhane som jag inte har visat för er ;) Han är jätte snygg!

Här kommer en liten bildbomb på de nya invånarna ^^

Först ut: Den "stora gula"

heffaklump
0

En annan gul :)

heffaklump
0

En blåå! :) *gapa stoort*

heffaklump
0

En annan blå som går i yngelkaret :P

heffaklump
0

Från sidan :P

heffaklump
0

Stoora gula :D

heffaklump
0

En liten gul :P Och min nya kamphane som slank med på bilden ;)

heffaklump
0

Och en av mina räkor som ni hellr inte har sett :P

histronica
0

Fina bilder!

Kampfiskhanen var jättefin, har ingen erfarenhet av dessa men den såg vacker ut.

De gula har gått i kalk-kar men de blå har haft lite fattigt med kalk i sitt kar pga det var enormt mycket mangrove där (dumt nog) så glöm inte bort att ge dem lite kalk i vattnet.

Nutrafin har en "Turtle Conditioner" som är toppen att lägga i karen - skadar inte heller fiskar eller räkor (har massor av räkor i det karet de gula kommer ifrån :-)) På zoo här hemma kostar de 18 kr styck - alternativt äggskalskross, är ju gratis :-)

Men det vill man inte ha löst i karet…. - kanske man kan göra något fiffigt med nät el liknande?

Lycka till med allt nytt och kampfiskarna Cool

heffaklump
0

Tack tack! :)

Kanske ska ta och köpa en sån där "Turtle Conditioner" :) Hur stor är en sån och hur länge håller den? :P Äter dom äggskalen eller ska jag bara ha det i vattnet och låta det lösas upp en liknande?

histronica
0

Glad

Jag har aldrig tänkt på hur länge en sådan håller. Har ett 100-liters med dessa gula och räkor - där håller en turtles några veckor så om du har mindre så kanske det kan hålla 1 månad? Men vågar inte säga att det är exakt då jag aldrig tänk på det Skäms storleken på den är ca 2-3 cm x 5-6 cm - vill man ha en mindre bit så går det ju att dela den i bitar (om man tar i ….:-))

Äggskalskross har samma effekt men skulle tro att det håller längre - det känns inte som att det löses upp särskilt fort?  men det ska bara ligga i för kalkhalten i vattnet - men det är ju lätt så det kommer förmodligen att flyta runt om man itne gör ngn fiffig anordning som kan hålla det på plats ?

Må gott!

heffaklump
0

Man kanske kan ta ganska stora bitar äggskal och lägga dom i en sån där liten "korg" som man kan få växter i och tejpa fast den lite vid glaskanten så den håller sig där ;)

histronica
0

Det var ingen dum idé alls!

Snäckorna blir finare i skalet av kalk så jag ska banne mig prova jag med för ibland glömmer man ju bort att handla dessa "turtles" även om jag bunkrar ibland.

Kanske lägga en sten i botten annars och sen skalen i och med ngt nät över/runt om så man kan gömma den på botten bakom nåt?

Ska jag tejpa den så ramlar det säkert ner hela tiden - skulle inte förvåna mig alls Tungan ute

Tack för tipset!

heffaklump
0

Hehe ja ska ta och genomföra kenpet nu ;) Men ska mana använda skal från råa eller kokta ägg? Det kanske inte spelar någon roll :P Om inte annat så flyter ju korgen så det gör inte så mycket om den skulle lossna från tejpen, skalet hålls ju kvar i korgen. Visst går det ha kampfiskar i karet med dom? Jag har ju två hanar som också ska bo där ;) (jag ahr delat av karet så dom inte går tsm)

Lovizaa
0

Fina bilder och snäckor. Skrattande

visa en till bild på din kampis! :D

heffaklump
0

Hehe här är hela han ^^ Lite överdrivna färger dock pga blixten Obestämd Han är lite mer vinröd i och matt blå :P

Lovizaa
0

Åh, han är lik min nyaste. :D Fast han är rosa ist för blå! ;)