Dummaste frågan...
Hej
Jag tror jag har den dummaste frågan någonsin att ställa. 
Hehe, har fiskar någon hörsel? Och är den isf bra?
Har aldrig riktigt slagits av tanken och har aldrig fått det förklarat för mig heller så…ja… undrar man så måste man fråga.
Kram
Ha en bra dag! // Pernilla
Trots att de har öron har många fiskar dålig hörsel. Flera fiskarter har dock känsliga receptorer som utgör sidolinjen, och låter dem upptäcka även svaga strömmar och vibrationer, och därigenom upptäcka andra fiskar och organismer.
Hoppas det var till hjälp =)
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus
Tack. Ja jag började fundera på ifall dom störs av pumpen som för tillfället drar in lika mycket luft som vatten. Har varit tvungen att tömma ur en del vatten för att avbelasta den fallfärdiga byrån som den står på, till jag får hjälp att lyfta ner akvariet.

Hej
jag blev nyfiken, jag med - har aldrig direkt tänkt på det 
hittade en bra länk som var ganska intressant;
http://www.fiskejournalen.se/Sites/Fiske/Default____25813.aspx?DataID=56039
stod ju mest om "vilda fiskar" - men fisk som fisk, väl?
Skarpa öron
Fiskarna har god hörsel. Och tack vare att vattnet är ett tätare medium än luft, färdas tryckvågorna nära fem gånger fortare än genom luften. Ljudet når också längre. Du kan prova själv med ditt ekolod. I vattnet får du tydligt eko från botten på 100 meters djup eller mer, beroende på lodets uteffekt. Testa med givaren i luft och du ser att ekot från marken försvinner redan på någon meters avstånd. Fiskarna har inte valarnas förmåga att sända ut ultraljud och ekolokalisera sig, men de rör sig ändå säkert i starkt grumligt vatten och i mörker. För att registrera vad som händer omkring dem har fiskarna sidolinjen som känner av vattenpartiklars rörelse. Allt som rör sig genom vattnet alstrar tryckvågor som kan uppfångas av fiskens sinnen. Även fiskens egna vibrationer ger ekon som den kan använda till sin orientering i becksvart vatten.
Inre öron
Fiskar har inga synliga öron. Men fiskens vävnader har i det närmaste sammaljudledningsförmåga som vattnet, därför når ljudvågorna in till fiskens inre hörsellabyrint, där kan kallas hörselgeneralister. Sidolinjeorganet löper längs fiskens sidor och huvud. Sidolinjen består av en rad porer i fiskens skinn som via
kanaler står i öppen förbindelse med ett organ med hårceller som uppfattar förändringar i vattnets rörelser.

stod också;
Fiskar hör riktningen!
¦ Fiskar hör varifrån ett ljud kommer. Blixtsnabbt och med perfekt precision anfaller fisken ett byte bara med ledning av ljudet, även om bytet skulle befinna sig bakom fisken. Senaste forskning förklarar det i korthet så här: Ljud skapar en vattenrörelse som passerar mellan otolit och hörselceller.
På grund av otolitens speciella form rör den sig olika beroende på vattenpartiklarnas riktning, vilket kan förklara varför fisken noggrant kan bestämma varifrån ljudet kommer.
¦ Sidolinjeorganet löper längs fiskens hela kropp och ger extremt god möjlighet att avslöja från vilket håll
ljudet kommer. Tillsammans ger öron och sidolinje fisken en imponerande förmåga att hålla koll på allt i vattnet
både på nära håll och kanske upp till hundratals meter bort.
Jaså, ja tack för infon. Ganska läckert det där. =)