Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 2086 ggr
gss90
0

Kampisarna har lekt....

Hej allihopa mina två kampisar har lekt och det är massor av ägg i boet… Och jag kan se dom röra sig i äggen…

Tre frågor…

1. Det har blivit lite skitigt i karet och är lite alger på botten gör de nått… vågar inte göra något p.g.a att jag kan förstöra boet…

2. Det ser ut som om det är kryp i vattnet när jag kolla med förstoringsglas så syns det massor av vitta små saker är dom farliga vad e de???

3. Hanen har inte gjort ett så stort skumbo kommer ungarna klara sig??? komer han bygga på mer???

Han har redan flyttat ungarna/äggen från ett litet skumbo till ett annant…

Tacksam för svar… Från en lycklig förstagångs odlare…

Ps. sloj-border hur gick det för dina småttingar???

sussa08
0

Lägg ner några snäckor i karet, de håller det rent och fint!

Jag vet inte vad det är för vita små saker, det är inte yngel som blivit frisimmande? De är ju otroligt små… Annars är de väl sådana där helt ofaliga maskar skulle jag gissa, såna om kommer fram i stillastående vatten!

Hanen sköter det där med äggen/ungarna själv :) hur länge sen lekte dom?

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

gss90
0

Dom lekte i måndags och nu har alla äggen kläckts ( 1.5 dygn senare )…:);) men de e några ungar som ligger på botten:( hur länge klarar dom sig utan syre???

Jag har inga snäckor panik vad ska jag göra???

Och skumbot är obefintligt nu sitter dom på en bäct som flytter och på rutan och vid kanterna vid ytan…

Hur komer detta gå…???

Hur lång tid tog det att göra infusorier jag la hö i vatten och ställde under en lampa i måndags… När ska jag börja mata med e???

Tack för hjälpen alla…

heffaklump
0

Dom när små "krypen" tror jag inte gör någon skada utan kanske blir jätte bra mat till ynglen sen ;)

sussa08
0

Hm, de andas ju vid ytan, har du nå lock på karet? Är det en konstig yta så kan det bli svårt för dom att få tag i syre…

Har du inte ens nån liten skräpis? :P eller postis? Har snäckorna från mig dött?

Har du tagit ut hanen nu också? Annars kommer han at äta upp ynglen…

Du kan mata när gulesäcken är borta, har för mig att det är rätt snart efter dom ä frismmande men har du inga snäckor kommer vattnet ruttna fort… Vattenbyten blir då viktigt!

Du kan även mata med kokt äggula löst i vatten :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

gss90
0

Ja förmodligen e de såna små maskar/larver som blir i stilla stående vatten för de e ju ingen pump till småttingarna…

gss90
0

Jag har lock… Ytan e lite konstig vad ska jga göra åt de??? vågar jag göra ett vattenbyte nu??? när dom e så små??

Ne jag har inte en en liten sketen skräp snäcka…

Ja tyvärr dom la en massa rom sen vet jag inte vad som hände dom bara dog en efter en…:(

Hanen har fullt skå att plocka upp alla ungarna till ytan men de ligger fortfarande lite yngel på botten…

Ok dom verkar väldigt livskraftiga… Dom e inte ens 2 dygn gamla och dom flesta simmar stadigt upp och ner från botten till ytan…

Underbart med alla råd… TACK

gss90
0

putt

gss90
0

putt… hjälp

heffaklump
0

Tror inte du ska göra någon vattenbyte än. Vänta tills du har tagit ut hanen och ynglen kan simma bra själv. Jag brukar ta en liten slang och suga upp skiten på bottnen, har också två räkor som hjälper till ;) Du måste tänka på att det nya vattnet du her i måste vara samma temp som det ynglen redan har då dom kan få lunginflamation och dö. När jag har gjort mina vattenbytet så ahr jag bara låtit vattnet stå ca 1 dygn i en hink så det blir rumstemp (ca 20-25 grader). Hittils har det gått bra med den metoden.

gss90
0

Stor tack:) sjorde ett litet vatten byte på några dl bara för att bryta den oljiga ytan men de veerkar ha gått bra tog från de stora akvariet

Ska genast ställa fram en hink med vatten

Sloj-border
0

Grattis!!!! Vad kul!!! :DDDD

alla mina har tyvär dött .. :/ dom dog efter 2 och en halv vecka:(

men jag håller på para 2 mörka kampisar nu :)

gss90
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ursh vad tråkigt… ja jag e skiträdd för att dom här ska dö… min hane har ju liksom lite lätt sagt gjort skumboet obefintligt… men nu har han byggt på ett nytt men de e ju många som ligger på botten ska dom göra de??? lr rättare safgt gör dom de han plockar upp nåra men inte alla… Ska sätta in lite bilder på min nya hane snart:);) råkade köpa en ny röd fin hane idag… Sätter in en bild redan nu…

By the way de e två ganska mörkt blåa kampisar jag har fått att leka..

heffaklump
0

Vilken härlig färg han har! :D När mina hanar börjar bli "less" på ynglen så är det lixom: Ta upp några yngel (även om det finns tusentals till bredvid) spåtta upp dom lite halvhjärtat i skummboet- klaar. Då bruakar jag ta ut hanen för säkerhets skull och för hans egen hälsa då det tar på krafterna att vara pappa ;) Ynglen brukar vara helt frisimmande ca 3 dygn efter att dom har kläckts.

Släcker du lampan på natten? (när hanen är med äggen/ynglen)

Elinormaggan
0

#12 Vad snygg han var :O!!!:D

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

gss90
0

#13 det var min nya hane de e inte han som e pappa men de förstog du säkert:);)… Pappan e faktiskt lite halv hjärtad tar några och spottar ut dom vid ytan… Ska jag ta ut honom??? de finns knappt nått skumbo till ynglena… Klarar dom sig i alla fall?? dom e 1 dygn gammla…??? Jag har haft lampan tänd 24/7 än så långe…

#14 man tackar tänkte försöka odla på honom…

By the way tror ni de e n crown tail???

Lr vad skulle ni kalla honom???

gss90
0

Jag tar tillbaka allt ont om min SUPER duktiga blå stolta pappa:);)

Han bygger på skumboet och plockar upp massor av yngel… jag e så stolt:);)

Men e de normalt jag kanske´har ca 50-70 yngel… och ca 30- 40 ligger på botten och han plokar upp dom dom simmar vid ytan sen sjunker dom bara pladask ner och han plockar upp dom efter ett bra tag sen sjunker dom igen…??? ska de va så???

När vet jag att infusorierna e klara? jag har lagt hö i en glasburk och haft det under lampan i 3 dygn nu och det luktar skit om de när jag öppnar burken…??? när e de klart???

Tack på förhand

heffaklump
0

När det börjar bli som vit dimma i burken så finns det nog garanterat infusorier där ;) Jag skulle nog ta bort hanen nu om jag vorde du, det värkar som att han har börjar bli lite less. Tänk på att fiskar inte ha väldens länga minne och hans fader kännslor kan ta slut ganska fort :P

sussa08
0

Ne #12 är ingen CT :) Men söt va han

gss90
0

Vit dimma??? hm de e grumligt i alla fall det luktar skit..::);)

Ok jo tänkte ta bort honom idag ynglena verkar ha blibit av med större delen av sin gulsäck i alla fall… men e de vanligt att dom ligger mycket på botten???

gss90
0

#12 ne jag kände samma sak men lite fransig e han allt på rygg fenan:);) vad e han för sort då:);)???

sussa08
0

Är det grumligt och luktar? då tror jag inte dina yngel kommer klara sig länge :(

Jag tror att #12 är en vanlig VT med lite skadade fenor :P

heffaklump
0

Det är nog garanterat infusorier där nu ;) Bara det inte ser mögligt ut så är det nog okej :)

gss90
0

Ok tack alla imorgon drar jag iväg te åland över helgen…. Hundutställning:);)

Så jag har överlämnat de stora ansvaret av mina små kampis yngel till min gudmor… ( jisses alla e nig döda när jag kommer hem ) :(

Jaja vi hörs efter helgen…

gss90
0

GUUDDD vad dom växer.. Dom e säkert 7 - 8 mm redan… när tror ni dom kan börja äta artemia/cyclops???

Det är säkert 40 - 50 yngel….

heffaklump
0

Ojj :O Vad har du gett dom? :P Mina är ca 5 mm och är två veckor o.o Jag ger dom maaassa artemia ;) Du kan säkert börja ge dom det nu om mina småttingar lyckas få i sig dom. Jag har bara ca 20st yngel "/

gss90
0

ja alltså jag fattar ingenting men dom verkar växa som ogräs alltså dom e ju minst 5 mm stora men tippar på ca 7 -8 mm då ska dom börja få de imorgon för jag e borta nu… men dom e många de e mäjligt att de 50 - 60 också de e grymt många i alla fall…

heffaklump
0

Hehe vad kul att dom växer då! :) Till skillnad från mina -.- Dock så hade inte jag matat med infusorier innan :P

gss90
0

ok men de har jag gjort… men vad har du matat med innan då??

gss90
0

Jisses… Min första kull med kampfiskr och jag försökte räkna dom idag och det är ca. 100 st… dom e 1 vecka gamla… och dom växer som ogräs… shit vad kul det här är… Om dom nu växer upp och överlever behöver odm ju givetvis hem sen… så de e bara att ställa upp som frivilliga nu allihopa:=);)

heffaklump
0

#28 Jag matade dom aldrig :P Jag hade inte tid just den första veckan i deras liv men det va ju några som överlevde (har fått dom till 30st nu) så jag började mata med artemia ist.

Gud va roligt! :D Har du haft någon kampfiskkull förut som har överlevt? :)

gss90
0

Jag har aldrig haft en kull inte ens ägg….

inte ens en lek…

Så detta e ju grymt roligt…

gss90
0

Idag har jag varit så duktig så jag har varit på ikea och införskaffat mig lådor till mina kampfiskar…Riktigt fynd 15 kr och då e de med lock och allt:);)

Undrar nu bara för det e så att mitt yngelkar e jätte grönt med alger… Vågar jag flytta över dom i en större fräsch låda??? Vill ju inte att dom ska dö av varken algerna lr flytten…

Vad ska jag göra hjälp…

heffaklump
0

Dom är ju jätte kännsliga under en ganska lång tid. Jag tror inte man kan börja flytta dom förns dom är ca 1-2 cm.

gss90
0

Men jösses vad gör jag då då??

Har ett yngel som har följt med pappa in i en ny "låda" och jag har hällt på helt nytt vatten men den verkar leva en så länge men den kanske dör sen lr??? vem vet???