bräckvattenväxter
hejsan hoppsan!
vilka växter trivs bäst i bräckvatten?
gärna vetenskapliga och svenska namn :)
Peeerrrrr….. du behövs här!! 
Om han missar det här så kan du pm:a Per-Haninge , Han har bräckvattenakvarium med jättevackra växter!
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

dom fleste växter klara bräckvatten…jag vet att Vallisneria och javaormbunke är ingen problem…
ah, toppen!
tack tack :)
Jag har Javaormbunke som klarar sig utan problem.
Svärdplanta som enligt många ska vara svår då saltet har en tendens att täppa igen porerna på bladen vilket den tar upp delar av näring igenom, min står ganska strömt så det är kanske därför den klarar sig ?
Vallseria har jag också hört, har provat dessa utan framgån dock 
Har även hört att vissa Cryptocoroner ska klara bräck men detta vet jag inte säkert.
Som Kent skriver så ska dom flesta växter klara bräck men många kräver en viss invänjning.
Per/Haninge
Per/Haninge
Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.
Håller verkligen inte med om att dom flesta växter klarar bräckt vatten.
Men det beror på vad man kallar bräckt också, snackar vi 1.001-1.002 kanske till och med 1.003 så är det rätt många, men över 1.004 så börjar det bli få,samt vad man men med att klara bräckt, många kan leva utan att växa ett bra tag, men i längen dör dom, vad jag menar med klara. det är växter som faktiskt fortsätter växa, även om takten är mer långsam.
Dom som är enklast är java ormbunke, den vanliga är bäst men den större fixar även efter lite tillvänjning.
Cryptocoroner är som tidigare sakt vältigt bra, växer mycket bra.
JAva mossa funkar också bra, mossbollar perfekt, funkar även till mycket högre än det.
Valleria kräver långsam, längsam tilväning.
Detta är för 1.004- 1.007 typ.
Tiger lotus skall funka också men den har jag inte försökt med, själv.
Rekomendera Cryptocorn fär finns flera som ficar det bra, kommer ej ihåg vad min hetter exact men det är en av dom med smallare blad.
Grejern är ju att man vill att dom skall växa och ej bara leva,