Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1216 ggr
JessicaN
0

Äppelsnäcksägg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick min första ägg-kaka för en månad sedan ungefär och nu har jag fått en till kaka nu, såg den igår men den ska få sitta kvar ett tag innan jag tar flyttar på den.

Den här kakan sitter inte under täckglaset som den andra gjorde utan någon av snäckorna har krupit upp på täckglaset och lagt på undersidan av plastlocket, gör det något?

Tyvärr såg jag inte den här gången heller vem som gjorde den men jag såg mina vita hålla på och krypa upp ur vattnet igår, efter att kakan var gjord, dock så gjorde dom ingen ny kaka så jag vet inte om det var dom.

Den sitter i ett hörn under locket men ovanför lampan i mitten är det ett litet hål, gör det något? Har hört att dom måste "torka" innan man flyttar dom så då gör det kanske inget att det är ett litet hål i locket.

Tänkte vänta någon vecka innan jag lägger kakan på frigolit i plastbacken.

Men min kaka jag fick för ungefär en månad sedan har inte kläckts än, kan jag göra något eller är det normalt?

Äggen är inte helt vita, har hört att om dom är det så kan dom vara obefruktade men den ser likadan ut som den alltid har gjort.

Har hört att dom kläcks lättare om dom får värme, har inget bra varmt ställe i lägenheten. Kan man skaffa en värmelampa att hänga över backen? Locket på backen sitter på så det hålls fuktigt men jag öppnar då och då och kikar, räcker det med syretillförsel? Kan den stå i lite solsken så att det blir varmt eller ska man undvika solljus..?

Kan jag lägga den nya kakan på samma frigolitbit som den gamla kakan ligger på..?

JessicaN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En bild på hur den sitter. Det stora hålet är bara att jag har tagit bort ett litet lock men man ser lampan reflekteras lite ner till vänster i bilden, där är det ett litet hål.

JessicaN
0

Någon som har något att säga..? Glad

yemoller
0

Hmm, kan väl säga nått då …. Grattis Skrattande

sussa08
0

Du kan ju låta kakan sitta kvar, det bi lagom fuktigt så oftast…

Annars kan du lägga kakan på samma bit, ja… :)

Att äggen inte kläcks är inget ovanligt på de första kakorna :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

sussa08
0

eller hm… Jag fattar inte riktigt hur det sitter :O Har du en heltäckande ramp OCH täckglas?

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

JessicaN
0

Jag har täckglas och ett lock som sitter över. Det var ett sånt här billigt akvarie-set jag köpte på djuraffären för typ 400 kr. Wromak tror jag märket heter.

Den förra kakan satt under täckglaset men nu har någon krupit upp ovanför täckglaset och lagt på undersidan av locket så när äggen sen kläcks så ramlar dom inte i vattnet utan på ovansidan av glaset.

Den förra kakan ser färgad ut, tror ni att den kommer att kläckas..? Den här ser mer vit ut men några ägg ser färgade ut. Det gör inget att bebis-ägg i olika åldrar är tillsammans?

JessicaN
0

#3 Tack! :)

sussa08
0

hehe ne om de inte ploppar ner i vattnet så ska du nog flytta den :)

Det spelar ingen roll om den är med en annan kaka se till så det inte möglar bara :)

JessicaN
0

Usch vad jag är ledsen! Gråter

Upptäckte kakan i måndags och tänkte låta den sitta någon dag för att den skulle torka ordentligt men den hade kläckts idag! Och jag som inte tog bort täckglaset, bebisarna ramlade alltså på glaset och blev liggandes där. Hur länge vet jag inte men inte så länge som från igår iallafall.. Är det kört då?

Jag la alla små ägg i plastbacken för att hoppas att någon överlevde.. Min första kaka har inte kläckts än men jag flyttade över frigolitbiten nu till det lilla karet där jag egentligen inte vill ha äggbebisar, men antagligen så var det väl lampan som gjorde att den kläcktes så fort.

Men den första kakan fick sitta en vecka innan jag flyttade på den, fast den satt ju i och för sig under glaset, den här satt på rampen.

De små bebisarna flyter i plastbacken nu och jag har inte sett någon röra sig..

Usch vad arg jag blir på mig själv! Gråter Men jag har ju en kaka kvar som jag hoppas kläcks. Den är inte vit som den andra var, trots det så kläcktes den andra kakan jättefort.

Ska köpa ett snäck och räk kar att ha alla snäckor i och förhoppningsvis så blir det fler kakor.

Men jag kan inte sluta tänka på att dom måste ha lidit när dom dog.. Gråter Usch, varför tog jag inte bort glaset…..?

Någon som vill säga något för att pigga upp mig..?

KerstinL
0

Olyckor händer även dom bästa.. Det är ingen som kan förutsäga exakt när dom ska kläckas då det kan ta allt från 1 vecka till 1 månad..

Det kommer fler kakor ska du se och då går det nog bättre!! Skrattande

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

JessicaN
0

Det förstås. Trodde inte att den skulle kläckas på två dagar när jag har haft den första kakan i över en månad utan att kläckas. Så tråkigt bara för det var den första kläckta kakan jag har haft.. Får hoppas att det blir fler kakor.

daikai1
0

snäckorna flyter runt i början, ibland så går de till ch med under vattenytan, antagligen så har de klarat sig

JessicaN
0

#12 Även om dom låg på täckglaset och antagligen torkade ut? Dom ser helt torkade ut och har inte rört sig alls sedan dess.

LisenN
0

Nej det verkar ju inte speciellt troligt att dom skulle ha klarat sej, tyvärr Rynkar på näsan

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

JessicaN
0

Gråter Känner mig så dum men inte trodde jag att den här kakan skulle kläckas efter två dagar när den första inte har kläckts än efter drygt en månad. Får hoppas på nya kakor och försöka att inte tänka för mycket på dom här snäck-bebisarna. Hoppas dom inte led…

JessicaN
0

Fick en ny kaka för ungefär en vecka sedan och idag när jag tittade på karet från långt håll så undrade jag vad det var för små prickar på glaset.

MIN FÖRSTA KAKA HAR KLÄCKTS DÄR DOM HAR KLARAT SIG!!! Skrattande

Tittade på kakan då och precis då såg jag hur det ramlade ner några bebisar i vattnet.

Skulle tro att dom är gula eller vita.