Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1566 ggr
Simsevims
0

Det kryper...

Jag upptäckte i kväll när jag skulle släcka i akvariet att det kröp något på glaset ovanför vattenytan. Det var ett ca mm stort djur med tydliga käkar som kröp runt där och när jag kollade vidare såg jag fler. Köpte en ny platy idag och funderar på om hon hade med sig något, då jag aldrig sett dem förut. Jag har absolut inte någon aning vad de kan vara för några fulingar och om de är dåliga eller om det inte gör något om de finns där. Kan någon av er som är kloka och kunniga hjälpa mig med vad jag ska göra? Tack så länge!

gickan87
0

Det är troligen vattenloppor du sett. Finns i alla akvarier som har växter och är lite extra godis till fiskarna Flört

MVH Erika :)

Simsevims
0

Så jag behöver inte göra något för att bli av med dem då? De är alltstå inte något negativt för firrarna om de kravlar runt där uppe? Ni får ursäkta mina kanske dumma frågor, men frågar man inte så lär man sig inte heller…. Det som är konstigt är att de dykt upp nu helt plötsligt efter flera månader med samma växter. Tack för hjälpen i alla fall - det känns genast mycket bättre!

gickan87
0

De är alltså ovanför vattenytan? Det kan inte vara vanliga blomflugor då? för som jag förstått så måste vattenloppan hålla sig i vattnet hela tiden.

Hur som helst tror jag absolut inte att det är någon fara att de är där annat än att du kanske inte vill ha dem där.

MVH Erika :)

Simsevims
0

De är på glaset ovanför ytan och där kryper de runt. De är ganska runda i formen och ljusa, samt att de har tydliga käkar. Det är jättesvårt att se eftersom de är så små, men de skulle kunna ha fyra ben på varje sida om kroppen.

denaye99
0

nån bild på det

Simsevims
0

Tyvärr inte och de är så små att jag betvivlar att jag kan få någon bild av dem, men jag kan prova någon dag. Glad