Jag kan ingenting
Hejsan allihopa!
Jag har länge varit nyfiken på det här med akvarium och fisk. Det är så rogivande att sitta och titta på och är riktigt fint att ha i ett vardagsrum. Ger mysigt ljus.
Men jag är ruggigt grön på det här, kan INGENTING
Min enda egna erfarenhet av att ha fisk är att pappa hade en Guldfisk och en slöjfisk när jag var liten(det heter säkert nåt annat finare i verkligheten men jag tror ni fattar vad jag menar)
Dessa två bodde i en sån där skål och dog efter ganska kort tid vad jag minns så jag antar att vi hade alldeles för liten kunskap.
Nu skulle jag vilja veta, vad innebär det att ha akvarium?
Hur ofta städa och byta vatten?osv osv
Jag vill inte ha ett megastort med massa fisk, men ändå ett akvarium med pump och belysning, ingen liten skål igen liksom
Och några fina växter och fiskar.
Akvarium lyser faktist up atmosfären lite ;) man bör slamsuga en gång i veckan ca 10% av vattnet mer eller mindre beror på fisk och storleken på Karet….NÄr du ska köpa fisk köp inte de du tycker är fina gå efter villka som passar ihop hur stort akvariumet är vad de äter och hur de lever…..många i djuraffärena är okunniga och det kan leda till dödfall av fiskarna:( och tro inte på att fisken anpassar sig efter akvariumets storlen den kanske inte blir större men de inre organen fortsätter växa och kan leda till konsekvenser:(
Sen är det ju en cemtimeter per liter fisk så man inte överbefolkar akvariumet;)!!
och det där med Guld fisk och slöjskärt i liten skål är apsålut inget man ska ha!!! gulfiskar ska ha jätte stora akvarium ca 70 l per vuxen fisk och så trivs de att vara flera så ganska stort akvarium till dem ;)!! och ett tips om de ser att en fisk är död plocka upp den och "släng" den för annars bildas giftiga "saker" som kan få de andra att dör och det vill man inte:(!!!
Ju större akvarium man har destå mindre behöver man städa ;-P!!
Om jag sakt något fel så får "proffsen" rätta!!! :D
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
Tack för infon :) Fler får gärna fylla på med eran kunskap och erfarenheter:)
Jo, jag förstår ju såhär i efterhand att det mesta man kunde göra fel, det gjorde vi med dessa två vi hade i skålen när jag var liten. Så nu när jag är vuxen och ska prova igen så vill jag ha rätt kunskap.
Jag har googlat en massa och läst flera timmar de två senaste dagarna men det är mycke att tänka på och mycke info…
Jag har också hört att ju större akvarium, destå mindre städning… men stämmer det verkligen?Beror det inte på hur mycke man stoppar i akvariet(växter och fisk som förorenar vattnet. Mycke fisk och växter i ett litet akvarium jämfört med ett stort där det finns mer vatten att "späda ut"avföring och alger med blir ju såklart fortare äckligt och sunkigt. men om man har ett litet akvarium med endast litet antal fiskar och få växter borde väl bli mindre jobb än ett stort?
Vi har en zoobutik här i stan som bara koncentrerat sig på fisk och det har jag hört från andra att de är väldigt kunniga. Ska dit idag och ställa alla frågor jag bara kan komma på:)
Fiskar som har för litet utrymme kan bli småväxta. Men dom inre organen fortsätter INTE att växa utan anpassas efter fiskens storlek. Att organen fortsätter växa är en myt som blivit sanning för att det av någon anledning börjat skrivas på forum. Det har sen blivit en sanning med tiden för att det skrivits så många gånger.
men är det sant
-Rasmus 🌈
vad är sant nummer 4?
Något väldigt vanligt nybörjar fel är fodret. Övermatning förgiftar vattnet och det blir väll nitrit eller nitrat? (kommer aldrig ihåg vilket :P) Sen är en varierad kost väldigt viktig enligt mig i alla fall. Jag använder mig uttav både olika flingfoder, frystorkat foder och fryst foder. Vissa fiskar äter inte kött och kan behöva speciellt vegetabiliskt foder, medans andra är så kräsna att dem inte ens äter torkad mat.
Välj ut fina och trevliga fisk sorter och läsa mycket om dem. Innan du köper fiskar finns det fördel i att kolla i djuraffärerna, många fiskar som itne ser särskilt märkvärdiga ut på bild är underbart vackra i verkligheten. Och fråga även gärna i djuraffärer, men tänk då på att många inte har kunskapen och endel vill bara sälja.
Något väldigt vanligt nybörjar fel är fodret. Övermatning förgiftar vattnet och det blir väll nitrit eller nitrat? (kommer aldrig ihåg vilket :P) Sen är en varierad kost väldigt viktig enligt mig i alla fall. Jag använder mig uttav både olika flingfoder, frystorkat foder och fryst foder. Vissa fiskar äter inte kött och kan behöva speciellt vegetabiliskt foder, medans andra är så kräsna att dem inte ens äter torkad mat.
Välj ut fina och trevliga fisk sorter och läsa mycket om dem. Innan du köper fiskar finns det fördel i att kolla i djuraffärerna, många fiskar som itne ser särskilt märkvärdiga ut på bild är underbart vackra i verkligheten. Och fråga även gärna i djuraffärer, men tänk då på att många inte har kunskapen och endel vill bara sälja.
#7 tack för fina tips:) Akvariet är igång nu och jag har i 3 dagar besökt olika djuraffärer och tittat på alla fina fiskar. Vilka färger det finns!
I morgon blir det ett till besök på en zooaffär i grannstaden för att kolla vilka fiskar det finns där av intresse. Sen ska jag köpa några stycken, typ 5 st till att börja lite långsamt med.Så kan man fylla på om några veckor med fler:)