Platy och yngel...
Hej
Jag undrar hur länge Platy är dräktiga?
Hoppas på att få yngel jämt! =)
Vill också berätta om min, vad jag anser, smarta idé. (bara för att jag trodde mig vara smart nu så är det här säkert någonting som alla gör
)
Jag som vill ha yngel jämt funderar mycket på hur man ska öka på gmställena för ynglen när dom kommer så att så många som möjligt överlever. Har rätt nyligt startat upp akvariet och har inte haft råd att köpa till så mycket växter m.m. till akvariet men kom på att man kan vända upp och ner på småkrukorna till växterna och gräva ner lite på botten för där tar sig ynglen in men inte de stora fiskarna så jag har 7 st sånna småkrukor nedgrävda längs kanterna.
Ha en bra dag! // Pernilla
Den vuxna fisken kan fastna i krukorna. Jag gjorde samma sak, och det funkade fint till ynglen att gömma sej i. Men en dag satt där en vuxen fisk fastklämd. Jag skaffade i stället plastväxter från en blomsterafär. några bollar me små blad. Kanon för yngel att gömma sej i. de flyter om man inte "ankrar" dem och de är hyfsat dekorativa.
mvh Botvidn.
Oj, ja det vill jag givetvis inte ska hända. Men kan det inte fungera om man gräver över dom mer så att det bara i princip är några millimeter kvar som sticker upp och ovanpå lägger jag stenar så att dom inte kommer åt hålen uppe på? 
Jo, det borde funka. Om du kan få tag i javamossa så är det de bästa. Det brukar gå att få tag i billigt om man köper privat.
mvh Botvidn.
Provade att gräva över dom nu så att enbart sidan mot glaset är inte ens till hälften öppet. Fårse hur det går. Ska kolla upp det där med mossan. =)

det brukar/brukade jag också göra när jag har yngel ;) men jag har krukor som är i "nätformen" asså inte plastränder utan typ plastnät x) ^^
Man kan säga ca en månad
Okej. Bra att veta. Tack. =)