Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3466 ggr
Rafflan
0

Vad är det för sort?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Köpte nytt kar idag och då följde det med lite fiskar. Enligt säljaren ska det vara kejsartetra, blå ciklid och regbågs fisk men vilken är å sånt fall vad?

1 ?

**2?
**

3?

Rafflan
0

ps: dom kan vara lite färglösa ännu pga flytten, jag vet ej :P

TccT
0

Arterna är uppräknade i omvänd ordning. Vilken regnbåge har jag inte i huvudet just nu

[hilevij]
0

Den längst ner borde vara tetran, den i mitten är definitivt en ciklid och den översta borde väll då vara regnbågsfisken :]

Rafflan
0

Okey, tack för svaren, ja jag vet inte ens om dom 3 arterna stämmer ;)

TccT
0

Jag menade med mitt inlägg att

Bild nr3 Kejsartetra en hane

Bild nr2 Blåciklid

Bild nr1 Regnbåge

Rafflan
0

#5 hur ser man att kejsartetran är en hane?

Har en till sån, men den ser annorlunda ut, kanske är en hona då? :P

Rafflan
0

Har kollar mer på art beksrivningar på nätet och verkar vara;

1: Boeseman´s regnbågsfisk

2: Blå ciklid

3: Kejsartetor (1 hane och 1 hona) 

Så då var det klart ;)

Tror ni detta stämmer eller är någon fel säg till, ganska bra att veta vad man har i karet ju ;P

kent
0

#7 3: Kejsartetor (1 hane och 1 hona) ?????jag ser bara en haneSkrattande

Rafflan
0

#8 har en till likadan fast minde och annorlunda fenor, "hon" har inte dom där 3 utstående delarna, utan den jag tror e hona saknar den mittersta svarta utstående delen på stjärtfenan ;)

ErikaAndersson
0

dom på bild nummer två är:

Blå Ciklid, kommer ifrån Centralamerika "riktigt namn"
- Aequidens Pulcher

Två honor dock.

Rafflan
0

#10 och, hur ska jag göra då om jag vill skaffa en hane till dom? (jag ser ej skillnad på kön ;P)

ErikaAndersson
0

#11 var finns du? jag har en hane & hona som jag kan tänka mig sälja, (ca 10/12cm stora)

Hanen är oftast orange/röd ovanpå ryggfenan. (se exemtep på länk)http://perso.wanadoo.es/emdala/Acuario/Galeria/aequidens_pulcher.jpg

Rafflan
0

#12 Ja det skulle vara av intresse, men trivs dom 1 hane och fler honor? Dom flesta verkar ju ha dom i par. Sen är mina 2 jag har småttingar på 4 cm, finns det risk att dom stora kommer vara elaka mot mina små då? :)

Jag bor i kungsör.

Tack för bilden, hur stora måste dom vara för att man ska kunna skilja könene åt? :)

ErikaAndersson
0

#13 njae, kanske mesti början, men tror inte dom kommer hålla på för mycket iaf. Isf den större honan med dom små,

Jag är inget direkt proffs på Amerikanska fiskar då jag bara förutom mina Blåa har Malawi, men här kommer en länk med fakta..
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=181

Rafflan
0

#14 okey, nej den här sorten e ju helt ny för mig oxå så ;)

TccT
0

Färgskillnaden brukar väl inte riktigt vara så på könen. Titta på artbeskrivningen om Aequidens latifrons oxå. Bara att klicka på namnet i listan ute till höger om du missat listan på andra i släktet