För lågt pH, vad göra?
Hej!
Mitt nystartade (1,5 vecka) 450 l krävde ett dödsoffer lite för snabbt. En guldancistrus fick bara leva ett dygn. De övriga två vanliga ancistrusarna och 4 zebrafiskar lever fortfarande. Jag gjorde ett pH-test hos min akvarieaffär och de konstaterade att det var lågt. Jag har en stor rot i akvariet, men i övrigt inget konstigt. Hur gör jag på bästa sätt för att få ett normalt pH? De i affären sa att jag skulle byta vatten ca 20 % varannan dag i ca 1 vecka, för att testa igen. Låter det som en bra idè?
Niklas

Är roten "färsk" så sänker den PH en hel del, å andra sidan borde EN rot i så mycket vatten inte påverkas så mycket. Om den inte är megastor..
En "färsk" mangroverot brukar göra vattnet lite te-färgat. En rot som legat på lager påverkar inte färgen på vattnet, och inte heller PH:t lika mycket.
Osäker på rådet om så täta vattenbyten pga PH. Vid dåliga nitritvärden däremot brukar jag man ju göra täta, mindre byten.
Vet inte ngt om färskheten på roten, men jag la den i blöt i över ett dygn innan jag la i den i akvariet. Finns det ngn mer idé på vad jag kan göra för att få upp pH:t?
Lägga i snäckskal kanske?
Kalk höjer väl pHt?