Hjälp! för nu har äggen kläckts! :)
när är det man ska ta bort hanen? (hjärnsläpp!) äggen har kläckts och pappan är i full gång med att rädda dom fallande ynglena :P behöver veta det så snabbt som möjligt! :) (asså det är kampfiskyngel jag snackar om ;) )
När de blir frisimmande om jag har rätt för mig :)

Ja det stämmer när dom blir fri simmande…
Vad kul att du har fått yngel förresten jag kommer ihåg när vi snacka i början av året när jag hade min crown tail hane you remember… :)
Var har du dina yngel??? hur stort kar???
Nyfiken… jag har ju exprimenterat en del…:);)

Jag brukar ta bort hanen lite innan ynglen har blivit frisimmande, han kan börja lessa efter ett tag då dom bara faller ner och tillslut så kan han också börja äta dom. Dom har ju inte världens längsta minne om man säger så :P Men när du ser att ynglen börjar bli lite "mörkare" i färgen och kanske börjar mer och mer bli bättre på att ta sig upp till skummboet så kan du nog ta bort hanen.
Visst en gång så kunde jag ha kvar en hane över en hel helg (jag visste inte att han hade ägg så jag åkte bort då) efter kläckning men man vill ju inte riskera nåt.

Jag hade aldrig sett nåt skumbo, tre veckor efter att jag flyttat på hanen och honorna hittade jag några yngel! *S* Kanske inte att rekommendera om man vill ha fler som överlever!

#2 haha aa det okmmer jag ihåg ;) jag har mina kampisar i 14-30 L akvarium (alla kampisar är i olika akarium) oh lekkaren är plastlådor på ca 25-30 L :)
#3 okej :) hanen håller på för fullt :) jag tror att det är några frisimmande nu redan.. ska jag ta bort hanen nu?
#4 haha ojdå ^^
tack för all hjälp! :))))<3

Om du ser att en fler börjar bli frisimmande så kan du nog ta bort hanen. Man vet ju aldrig, plötsligt så kanske han får för sig att äta upp dom.

okej , asså det är kanske 5 yngel som har simmat iväg från boet, men dom typ simmar till rutorna och typ sätter fast sej pch så "sitter" dom där 

Men dom lär sig tillslut att simma, hanen tvingar dom ju bara tillbaka till boet hela tiden så dom inte har lika stor chans att träna. Om jag var du så skulle jag ta bort hanen iallafall :P

okej ;) då tar jag bort honom nu ;) men det är ju fortfarande yngel som faller ner till boten och inte kan ta sej upp .. :/

skulle vilja komma å titta :P

haha det är bara att komma ;D
Jag låter hanen vara kvar tills jag ser att ynglen själva kan ta sej från botten till ytan, sen åker han ut :-P
Många tar ur hanen efter ett dygn, andra efter 2 och en del väntar tills ynglen är frisimmande.
Bäst är nog att göra det man själv tror på och sedan prova sej fram ;-)
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

okej ;D tack för hjälpen! :))