Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlabyrintfisk
Läst 2204 ggr
[hilevij]
0

Infusorier?

I början av veckan inhandlade jag två "honor" (den ena tappade sina ränder så fort den kom hem, och fick även en läcker lila färg, det var helt klart en hane.) Och nu så sätte jag i Babylon (hane jag hade innan) och den lilla honan i en balja. Babylon simmar fritt och det finns lite plastväxter och riktiga växter som flyter runt på ytan för att bygga skumbon i, och honan sitter i en burk i baljan, och har suttit där sen i fredags. Jag tänker para ihop dem ikväll, eller i morgon. Men jag har det inte riktigt klart med infusorier.

Infusorier - Har jag fattat rätt nu? *Man stoppar ner lite råris/halm i en mugg med vatten och täcker den med folie, och sen efter något dygn har det börjat komma upp infusorier i muggen, vilket man matar ynglen med lite efter att man har flyttat bort hanen från baljan. *Hur vet man att det har blivit infusorier?  *Hur mycket ska man ge dem? För jag vill ju inte övermata det första jag gör..

heffaklump
0

Jag brukar droppa ner några droppar några gånger om dagen, när du är lite grumligt i vatnet så är det nog garanterat infusorier där. Efter nån vecka så ska man ju börja mata med artemia :)

yemoller
0

Jag fick tipset att använda mjölk istället för ris.

Droppa i ca 10 mjölkdroppar i 1 liter syrefattigt vatten, efter några dagar ser man typ moln strax under vatten ytan, det är infusorier.

Jag har testat och det gick smidigt, det lktar heller inte lika illa som med ris.

Vill man sen hålla infusorie kulturen vid liv så droppar man i en droppe mjölk imellanåt.

[hilevij]
0

Tack för båda svaren! :D En till fråga: Hur vet man att vattnet är syrefattigt? Kan man ta vanligt kranvatten till detta? :]

yemoller
0

Jag tod regn vatten från en tunna som står ute i trädgården.

[hilevij]
0

Oki, hoppas det tänker regna snart ;)

yemoller
0

Tycker de regna mest helatiden så oddsen är på din sida Flört

[hilevij]
0

hehe :P

[hilevij]
0

Funkar det med vanligt kranvatten? Om jag då gör iordning en behållare med en liter i och har i tio mjölkdroppar, och sen låter jag den stå (utan lock?) tills jag ska mata. Skulle det gå om jag parar ihop honan och hanen idag och hoppas på lek emellan dem, och sen matar ynglen me infusorier när jag har tagit bort hanen och ynglen är frisimmande? Är indusorierna klara då?