Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 5986 ggr
[hilevij]
0

Scalare

Jag har blivit lite sugen på att köpa ett eget mindre akvarium till guppysarna och kampisen, och då skulle det bli riktigt tomt i det stora akvariumet. Så jag funderar på någon fisk att fylla ut det på. Skulle man kunna ha 2-4 scalarer i ett 200 liters akvarium med 10 sorgmanteltetror? Vad är det viktigaste att tänka på när man har scalarer? Ungefär hur mycket kostar en scalare?

Elinormaggan
0

Jag skulle tippa på att dom kostar runt hundra lappen….men det beror på storlek tror jag :-)…….men är scaler inte som discus och vill ha ett litet stim typ:S?

Tror det är helt Ok med sorg manteltetrorna……..men det kan bero på om scalaren är uppfuxen med mindre fiskar omkring sig så är det ok men om den varit med större så kan den se små fisk som föda

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

[Nesslan]
0

I min djuraffär kostar de från 25 kr och uppåt beroende på hur stora de är. Jag har haft 4 scalarer och de bildade par och hade var sin sida av akvariet. Så mina simmade inte i stim iallafall. Nu har jag sålt två och har alltså ett par kvar som lägger ägg och så. Och de äter mindre fiskar, ja. Tex små neontetror tycker mina är väldigt goda.. Tungan ute

[hilevij]
0

Borde dem äta upp färdigväxta sorgmanteltetror? Jag ser att i djuraffärerna finns det scalarer i olika storlekar, såsom "L" och "XL". Vet någon av er ungefär stor en vanlig är och hur stor en Large är?

[Nesslan]
0

Vet tyvärr inte hur stora sorgmantel är. Min största hane är drygt 10 cm från munnen till stjärtfenans slut så att säga. Och han är gammal så jag tror inte att han växer mera.

[hilevij]
0

Dom blir ungefär 5 cm, så då borde inte en fisk på 10 cm äta dem tycker jag, men det beror ju på munnen :P

[Nesslan]
0

Ja nej det låter för stort tycker jag! Mina äter som sagt små tetror, men vuxna neontetror äter dom inte. Lycka till iallafall!

Lisa82
0

Det borde fungera bra.

Scalarer kostar från 60 kr och uppåt här i Sthlm..

Det finns många olika storlekar och färger. Small Medium Large och tom XL…Jättefina! Men dem kräver ett ganska djupt akvarium och ska ha många fria ytor att simma på.

mvh Lisa

Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se

Medarbetare på Kattpolisen

Evelyn
0

Lite svar på dina frågor:

Scalarer fungerar bra i ett 200 l kar ja, bara det är tillräckligt högt! karet bör vara minst 45-50 cm högt. Annars utvecklas inte fenorna som de ska och de blir krokiga. Djupet på karet spelar ingen större roll, så länge de har plats att vända ;) Stora öppna ytor är att föredra. Kom ihåg att scalarer blir stora fiskar (vet inte var #5 hilejiv fått 5 cm ifrån!? :P) de blir ca 15 cm långa och ca 20 cm höga. Själva kroppen blir stor som en tennisboll (fast platt då ;)).

Sorgmanteltetror brukar i regel fungera bra. Scalarerna ger sig inte på dem då de är för höga i ryggen (smala neontetror och andra fiskar med liknande kroppsform knippsar de dock gärna och mumsar i sig ;)). Sorgmanteltetrorna kan ibland dock vara agressiva och gärna naffsa i fenorna på långfenade fiskar, och då är scalarerna i riskzoonen! Så jag skulle snarare oroa mig för scalarerna än tetrorna ;)

Man bör också endast ha lugna och stillsamma fiskar med scalarena då de själva är ganska långsamma fiskar och annars brukar kunna bli skygga och dra sig undan och missa matning.. cirkulationen bör inte heller vara för kraftig i karet då de inte är speciellt bra simmare!

Scalarerna är liksom discusar stimmfiskar som unga och parlevande som äldre. Därför är det bäst att köpa en grupp på ca 6 individer och låta dem para ut sig, om man inte hittar ett "färdigt" par någonstans (blocket etc).

Scalarerna brukar kosta lite olika beroende på färg och vad de har för storlek. Du behöver inte lägga pengar på att köpa de största, med rätt mat har de mindre snabbt vuxit sig lika stora som de större varianterna! ;) De växer snabbt de rackarna! :P

[hilevij]
0

Måste bara rätta en sak i din text, och säga att det var sorgmanteltetrorna som blev ungefär 5cm, självfallet inte scalarerna! :P Annars lät det jätte bra, intressant text bit du har fått fram där ;)

Evelyn
0

#9 Ja, då är jag med! Lät lite vettigare Flört