Grodor
Jag har sett i vissa djuraffärer att de har små grodor i akvariumen (gula nästan genomskynliga ser dom ut att vara), vet dock inte vad de heter. Någon som har information om att ha såna i akvarium? Skulle det gå bland mina guldbarber, sebrafisk, Neontetra och en pristella tetra? Brukar de vara känslig?
(Någon som förstår vad jag menar för några? ^^')
Jag tror jag vet vilka du menar.
Här är en länk med fakta om dom: Klogrodor
Såna är det nog ja, tack ^^
Synd att de vill ha sand jag har stenar på botten…

#2 Jag har en dvärgklogroda och jag har stenar, det funkar hur bra som helst!
Någon som har lite mer fakta om dvärgklogrodor?
Har ju skrivit högre upp vilka fiskar jag har, skulle de funka tillsammans? Barber är ju ganska glupska… Finns risk att dvärg skulle äta upp neonerna?
Jag har salt i mitt vatten (sånt man köper i djuraffären) är det okej för dom? Vilken tempratur ska dom ha? Är dom tåliga?
jag har albinoklogrodor, och de äter allt som rör sig, t.o.m varandra.
när en av dem var relativt liten (ca 3 cm), tog den en Neontetra som var nästan lika stor..
hade en grupp på 3 st som blev 2 eftersom en av dem åt upp den andre..
mina går i en temp på ca 26c, och det verkar de trivas bra i. de vill ha många gömställen och dämpad belysning, flytväxter brukar dämpa ganska bra.
de river lätt upp växter och annan inredning =)
#4 Förstår fortfarande inte varför du har salt i vattnet?
Är det verkligen nödvändigt?
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Har det ju för att mina fiskar som redan är i är vana vid det, då kan jag inte bara ta bort allt salt
#7 Å dom dör utan eller vad?
Blir det inte enklare för dej om du tar reda på om dom verkligen _MÅSTE_ ha salt?
Nu får du ju hela tiden tänka på saltet i vattnet när du ska skaffa nya fiskar eller andra djur till karet..
Dom får ingen chock om du slutar med saltet :P
Är du orolig kan du trappa ner gravis, jag har i salt IBLAND om jag är orolig för nån sjukdom, det måste ju vara samma sak, att tillsätta helt plötsligt som att ta bort det plötsligt? :)
Saltet får nog en bättre effekt om du bara har i det när det "behövs" istället för att ha i det konstant :P Är ju som att proppa i sig penicilin "för säkerhets skull" som jag ser det XD
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Men ca en halv till en tesked salt är det nu i hela akvariumet tror jag, det är för att jag trappat ner det.
Trappa ner till inget alls, tycker jag :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Jo, men då måste jag tömma hela akvariumet för att få saltet ur vattnet
nejdå, du spär ju ut i vattenbytena, sluta tillsätt bara? :)
Ja men det tar ett tag ^^ och då är det fortfarande salt i vattnet nu. Och börjar fiskarna bete sig som i början när jag trappade ner på saltet så kommer jag behöva tillsätta.
Men snälla! Fiskarna behöver inte saltet!
Det är nåt annat som gör att dom går upp till ytan.
Du har sötvattensfisk, alltså behövs inget salt.
Ja, men jag vet ju hur jag fick dom att sluta simma vid ytan, det var salt och inget annat.
En länk om salt:
du gör som du vill, men jag tycker det är onödigt att forstätta :P Jag tillsätter absolut ingenting om jag inte måste pga sjukdom eller liknande! och sant är från min sida sett en medicin… huskur eller vad man ska kalla det…
Men det finns ju folk som tar mediciner i förebyggande syfte också, så why not, alla gör som de vill :) Tåkiga är bara at man blir immun mot medicinen till slut
Som jag skrivit i tidigare trådar har jag ju minskat från 1 tesked per 10 liter (som jag alltid får som rekomendation) till ca en halv till en tesked i hela karet nu, när jag gjorde akut omflyttningen ville jag inte rubba det dom är vana vid för mycket
Håller med sussa08 och tycker även att det är dumt att tillsätta något som inte är nödvändigt om man vill ha i djur som kanske inte tål salt.
Läs mitt inlägg #19
Men HUR skulle dom kunna vänja sej vid salt?!
Man använder ofta salt när man medicinerar fisk men inte fortsätter man med det för att fisken blivit "van" med det.
Nu lämnar jag den här diskussionen då den inte kommer leda nån vart, du verkar ha bestämt dej för att du måste ha salt i ditt kar så go for it!
Och du verkar ha missat att jag trappar ner på saltet för dom.
Det jag inte förstår är vem som alltid rekommenderar dig att ha i salt, är det en djuraffär så förstår jag… men jag tycker att man aldrig ska lyssna på vad de säger i djuraffären…
Huvudet på spiken ^^ djuraffärer
Djuraffärer som säljer silverhajar, Praktbotia, paroonhajar och massa annan fisk som de inte informerar om och säljer till vem som hellst?
Tycker du verkligen att de är pålitliga? :P Lyssnar man inte hellre på personer med erfarenhet?
åh jag hatar djuraffärer….
Jag har inte sett såna i de djuraffärerna ^^
Men som sagt så drar jag ju ner på det, senaste vattenbytet var när jag akut fick byta akvarium och då kändes det dumt att rubba det dom är vana vid sedan ungefär 2 år.
Varför inte fråga om jag tänkt hälla i salt vid nästa vattenbyte? ^^
Det enda jag kan förstå är om man har fiskar som är vana vid bräckt vatten… hm… Jag hoppas att du inte kommer tillsätta men jag tycker fotfarande inte man ska lyssna på vad de säger i djuraffären :P
sen tycker jag att man inte ska dra alla djuraffärer över en kant!
Håller faktiskt med om det
Man gör tyvärr det när i alla fall 90% är så pass dåliga på att dela ut information som faktiskt stämmer.. sen verkar ju också den djuraffär som Amoz har haft kontakt med tillhöra de i alla fall 90% som inte kan det dom håller på med…
tycker att alla som kommit hit med tips från sina djuraffärer har fått slå om helt för att deras fiskar ska må bra
alla har sina metoder, funkar det för dem så fine! =)
det är det som jag älskar med akvariehobbyn, alla gör på sitt sätt. det som funkar för en person funkar kankse inte alls för en annan.
jag tycker man ska ta alla råd och tips man får, och bygga upp en egen metod. det är så jag gjort, och en del kanske tycker jag är tokig som gör si eller så, men det funkar för MIG =)
det finns inga rätt eller fel
njo, på vissa ställen finns det rätt eller fel ;)
Men som jag sagt tidigare man gör som man vill, men jag skulle inte göra så… och jag skulle inte lyssna hellre på vad folk i en djuraffär säger än vad som sägs här på forummet… annars kan man ju i så fall strunta i att fråga saker här och hålla sig till butikerna :P Nu är ju inte saltet en fråga ställd i denna tråd av TS men det är lixom min personliga åsikt, har haft fler personer på forummet som blint gått på vad zooaffärerna säger och rent utsagt skiter i vad som skrivs här, och då är själva tråden helt onödig :P
Ta inte åt dig Amoz, inte menat nå illa XD men jag hoppas ni förstår vad jag menar! :)
Blev off topic på slutet här i tråden. Men håller med om att förmodligen är fler än 1 affär av 10 rätt ok ändå. Dyker upp dålig information på forum oxå. Menar inte bara här såklart utan överhuvudtaget. Sen finns det som sagt saker man kan säga är rätt och fel
Hon jag köpte akvarium och fiskar av hade haft salt i vattnet. De fick gå cold turkey när de flyttade till mig, utan problem.
……. Jag börjar ärligttalat tröttna ganska rejält på detta snacket om salt i mitt akvarium, jag VET hur mina fiskar reagerade när jag försökte sluta med salt DÄRFÖR har jag trappat ner det.
Det ÄR salt i vattnet nu, och nej, jag kommer antagligen inte hälla i salt vid nästa vattenbyte om inte mina fiskar börjar bete sig som förra gånge. Räcker det nu? Jag HAR salt i mitt akvarium och JAG vet hur mina fiskar reagerat tidigare, för att få bort allt salt DIREKT skulle jag behöva tömma hela akvariumet vilket inte är speciellt bra det heller. Så räcker det nu med att diskutera hur dumt det är att jag har salt i mitt akvarium?
Ta det lugnt Amoz, ingen försöker idiotförklara dig utan vi vill ju bara hjälpa?
Passar inte det så är det inte vårat fel? Ingen som sagt att du inte FÅR ha det utan har bara undrat VARFÖR du har det och har ju inte fått nån riktig anledning förutom at nån djuraffär sagt till di att ha det…
Passar det inte att diskutera är nog inte ett forum den bästa platsen för dig?
Jag är lugn ^^
Jag är bara trött på att få komentarer flera gånger om saltet i mitt vatten utan att folk tar hänsyn till att jag försöker ta bort det för dom och får bara höra hur dumt det är att jag har salt i.
Jag får inte trötta på att få förklara samma sak flera gånger?
Jag började med salt för att djuraffären sa det, då var det 1 tesked per 10 liter, jag har läst att de inte behöver och försökte sluta med saltet vilket mina fiskar inte mådde bra av, därför trappar jag ner på saltet. Men mina fiskar har tydligen inte reagerad på saltet o.s.v jag vet ju att mina fiskar reagerade då, och därför har jag i stället försökt trappa ner det. Men det är tydligen fel att jag försökt trappa ner på saltet för dom, och det är tydligen fel att jag inte har något speciell magisk sak som bara suger ut saltet som finns i vattnet.
Jag har läst vad du har skrivit. Det var ett välmenande inlägg om att det inte var några problem för mina firrar. Chill.
hehe amos du måste missförstå oss rätt :) Det är nog ingen här som skulle föreslå att du bytte ut allt vatten, själklart får fiskarna en chock då :) Det får mina med och dom går utan salt ;) det är ingen som vill att du ska känna dig dum (hoppas jag!!!) utan vill helt enkelt bara veta… Villa hr kan ha helt fel ton, det vet jag, men man får ta det med en nypa salt :) Och om det är nåt som känns riktigt jobbigt så är det bara att kontakta nån av oss Medarbetare elller sajtvärden :)
ja ne jag får ju inte tröttna på att svara på samma frågor om och om igen, till exempel (trots att jag gör det ;)), som alla miljoner trådar om äppelsnäckor, kampfisklek, storlek på akvarier mm mm :P Så är det på forum :) Samma fråga ställs om och om igen :) Vill du att det ska gå smärtfritt kan du skriva klart ett svar som du bara kopierar och klistrar in om det är en fråga du får ofta :P Så smart har jag sjlv inte varit än :)
hahaha…här var det full fart.
man tillsätter ju salt för fiskarnas bästa. för att förebygga sjukdomar inte för att bota dem(det går inte att bota sjukdomar med salt). Det är bra för fiskarnas gälar samt för att rensa bort avföring och kiss som alla fiskar (eller hur?) sprider i akvariumet. Det tar även bort en del av algerna.
Sen är det viktigt att man tillsätter vattenberedningsmedel samt bakteriekultur! Använder man vanligt kranvatten utan beredningsmedel så innehåller det mängder med ämnen som inte är bra för fisken.
Gör man så här räcker det med ett delvattenbyte varannan vecka. Gör man inte så måste man byta vatten oftare ca 1 gång i veckan och förmodligen stå och skrubba bort alger (det finns alger som inte ens malar tycker om).
En välfungerande pump och att inte ge för mkt foder bidrar även det till en bra balans i akvariumet. Pumpen ska även den göras ren varannan vecka (ej samma vecka som man gör delvattenbyten - annars förlorar man goda bakterier som fiskarna behöver).
Allt hänger ihop och salt är en viktig del av allt detta.
Mina fiskar har aldrig varit sjuka och har någon dött så har det varit av ålder.
Sen är det ju bra att ta regelbundna Ph-test!
Vilka fiskarter har ni??
mvh Lisa
Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se
Medarbetare på Kattpolisen
bra inlägg =)
och det finns faktiskt bra djuraffärer som kan en hel del… :)
sofo r pets på södermalm i stockholm samt akvarielagret i bromma är superbra och kunniga.
mvh Lisa
#41 jag vet inte ens vart jag ska börja… Att hälla i salt som förebyggande?? Det är ju löjligt, käkar du alvedon som förebyggande mot huvudvärk och feber också?
Och beredningsmedel? Aldrig i mitt liv att jag skulle använda det! Sånt slöseri med pengar och så himla lat att göra, varför inte låta vatnet stå ist så alla tillsatser i vattnet sjunker till botten? Man kan ju knappast ha SÅ bråttom..
Alltså, förlåt men jag blir så upprörd när det blir såhär…
Saltet kan visst hjälpa mot sjukdommar, det vet jag av egen erfarenhet!
Jag har inte sagt att det inte FINNS nån bra affär, jag fattar inte vad ni fått det ifrån?!, men garanterat 90% är INTE bra!
#44 jadu…du gör som du vill. jag säger bara vad som är bäst för fiskarna.
nej, men jag tar allergimedicin som förebyggande för att jag inte ska bli dålig av t ex pollen som finns i luften överallt. kranvatten kan jämföras på samma sätt. fiskar tål inte kranvattnet och det kvittar om vattnet står i flera månader det försvinner knappast om det sjunker till bottnen!! Sopar du dammet under mattan också och tror att det har försvunnit?
Att hålla på med fiskar kostar om man ska hålla på seriöst. Och man är absolut inte lat om man använder vattenberedningsmedel samt bakteriekultur. Man bryr sig bara lite mer om fiskarna. Det handlar inte om att ha bråttom utan om att ta hand om sina djur på bästa sätt.
Saltet är ingen medicin - det tar bort bajs och kiss m.m. som bildar farliga ämnen. du spolar väl när du är på toa hoppas jag? annars bildas det farliga ämnen och inte så fräscha dofter. kan vara bra att veta. Och tänk på fiskarna som bor i det.
varje sjukdom kräver en egen behandling. Du äter väl inte Alvedon och tror att du blir frisk av det? Om du t ex har halsfluss. Då krävs det ju antibiotika också.
Jag tycker att du borde lyssna lite mer och inte bli upprörd i onödan. Det får dig bara att verka omogen och oseriös.
Har haft akvarium i snart 30 år nu. Mina föräldrar i snart 50 år. Har bra kontakt med andra som haft akvarium lika länge.
Ni klagar på djuraffärerna men det är djurägarna som har det största ansvaret att ta hand om sina djur. Tar emot många djur som blivit felbehandlade/vanskötta/utslängda och där har vi däremot ett problem att prata om!
mvh Lisa

Inte för att vara sån men har ni inte drivigt lite off topic nu? … Ni kan ju öppna en ny tråd om saltet, eller? För diskutionen är väldigt intresant att följa.
Måste ändå fråga hur salt trollar bort skit efter fiskar??
För att garantera ett påstående om att 90% av alla zoobutiker inte är bra krävs en undersökning av varenda butik i landet.
Du kan inte… Åh…. nej ska vi fortsätta diskutera kan en ny tråd skapas som yemoller säger eller så ger vi upp totalt… Jag känner mig på tok för irriterad och stressad av dessa påståenden så jag skiter i vilket…
Det du menar med saltet är att jag egentligen skulle kunna gå o pissa och bajsa på golvet, och bara hälla salt på så försvinner piset? Det är ju helt otroligt?! eller för att vara mer exakt, salt och vatten?!
Även jag vill gärna få svar på hur saltet skulle kunna trolla bort kiss och bajs?
Aldrig hört/sett det påståendet tidigare :S
#46 Tycker diskussionen passar ypperligt här då TS undrade hur saltet skulle påverka grodorna.
Läs LiseNs inlägg.
Mina svar duger ju ändå inte så varför ska jag då kopiera dom?
TccT om vi säger så här då, minst 90% av de djuraffärer jag hört talas om och besökt själv har varit dåliga :P Duger detta?
Jag tycker denna tråd kan låsas då det inte har med själva frågan att göra och jag inte behöver svar längre. Frågan handlade inte om hur dumt det är att ha salt i akvarium.
Amoz, jag tror du menar att man ska läsa lisa82s inlägg…
Fine, jag startar en ny tråd om detta men låser inte, det får Kersin avgöra sen när hon är tillbaka
Nej? Jag menade LisenNs inlägg. Då det är för dom jag fått upprepa samma sak men vad jag skrivit spelar ändå ingen roll.
Jag förstår inta, amoz? lisen har ställt frågor, det har inte kommit nåt bra svar på hennes frågor bara…
jaja nu droppar vi det och tar fortsättningen i den nya tråden om vi ska diskutera salt!
(förresten var det du själv som tog upp saltet, när du frågade om grodona klarar detta)
Jag har svarat flera gånger på varför jag har salt i, jag har förklarat detta även i en annan tråd där jag har för mig hon frågade med. Därav dessa frågor.
De flesta är dessutom inte frågor.
Okej, har du något klagomål påå hur nån beter sig kan du skicka PM till mig (eller annan medarbetare) så får man lösa det på nåt sett…
LisenN vill endast hjälpa…
Jag tolkar ingen av de inläggen som "hjälp"
Nej ingen kan bestämma hur du tolkar nåt, det finns lika många tolkningar som människor och det är inget man kan göra nåt åt, som sagt har du klagomål så kontakta medarbetare/sajtvärd.
#60 Varför inte PMa mej om du har problem med det jag skrivit?
Jag försökte få klarhet i varför du hade i salt och det har jag förtfarande inte fått då du hela tiden påstått att dina fiskar visar att de vill ha mer salt.
Salt kan INTE försvinna ur vattnet om du inte tar ur vatten och fyller på med nytt så det är bara dumt att tillsätta om man inte gör det i samband med VB.
Jag har svarat dej för att jag inte vill att dina fiskar ska fara illa.
Har frågat dej varför du inte bara slutar tillsätta salt och du har svarat att dina fiskar behöver det.
Tillsätter man salt utan att fylla på med rätt mänd vatten så blir saltkoncentrationen bara högre och högre och till slut dör fiskarna.
Du får gärna tala om vad det är du stör dej på i mina inlägg, jag försöker, som sussa sa, hjälpa till men du vill inte ha hjälp va?
Bra att du vill lösa det på egen hand lisen, men ta det gärna på PM, då det känns som att det blir för tjaffsit ed ett "bråk" mellan två personer som alla tar del av…
Jag har flera gånger förklarat att jag inte bara häller på salt.
snälla ni fortsätt denna diskussion i PM, den rör ingen av de andra medlämmarna
Nu kommer jag in här.. Vill inte ha osämja i vårat trevliga forum.. Jag låser den här tråden då den eg handlade om grodor och inte det den utvecklats till..
Mvh KerstinL sajtvärd
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu