sällskap till slöjstjärtar?
Hej!
Jag har ett 100L akvarium med 6små slöjstjärtar och en mal. Jag har ingen doppvärmare men vattnet ligger ändå på ca 22-25grader hela tiden.
Nu undrar jag om det skulle gå att ha någon annan sorts fisk bland dom?
Och ge gärna tips på vilka isf =)
Nej, du kan absolut inte ha fler fiskar i ditt 100 liters akvarium, det är faktiskt för litet redan för 6 slöjstjärtar. De växer fort slöjisar och behöver minst dubbelt så stort akvarium. Dessutom äter de allt som går in i munnen, så du riskerar att det blir dyrt levande foder.
Hellst bör du göra dig av med 4-5 stycken slöjstjärtar i stället.
Ska du göra dej av med nån av dom så spara inte bara en eller två!
Slöjstjärtar trivs bäst i grupp och vill vara minst 5 stycken.
Precis som #1 säger så ska du inte stoppa i fler i ditt kar, det är redan fullt.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
jag har mina 7 slöjisar i ett 220l kar, och jag har jättedåligt samvete för att jag vet att de snart växer ur det.. än så länge är de små, men om ett år eller så måste jag börja leta större kar till dem!

på djuraffären där jag köpte mina sa dom att jag kunde ha upp till 10st i mitt 100L akvarium utan problem, dom sa också att det här var strl S på de jag köpte och att dom inte blir mkt större än vad dom är nu.. Nu vet jag inte vad jag ska tro längre…
Där ser man trodda man kunde lite på att dom vet vad säljer till folk men tydligen inte… Det här är inte roligt då jag verkligen tycker om alla mina fiskar 
innan man köper fisk ska man läsa på om dem. alla zooägare vet inte vad de är de säljer för något.
innan man kliver in i en djurbutik ska man ha klart för sig vad man ska ha, och vad de fiskarna kräver, annars blir det ofta som du beskriver. =(