Dvärg gurami ?
Jag har lite frågor om dvärg guramin tex:
hur stor blir den ?
vad ska den ha för vatten + temp?
vad den trivs med för fiskar ?
vad den äter ?
är den lätt att avla ?
tar den hand om sina små?
bara en del frågor jag kommer på ni kan ju tillägga nåt som ni tycker är värt att veta
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Roligt att du gillar Dvärggurami, det är en klassisk akvariefisk med fantastiskt vackra färger även om riktigt fina exemplar av vildformen har blivit allt svårare att få tag i. Den blir omkring 5 cm lång och trivs bäst i mjukt, svagt surt vatten även om den inte är speciellt kräsen på vattnet. Dvärggurami vill ha det lugnt omkring sig och trivs inte ihop med stora, livliga eller bråkiga fiskar. Däremot passar den utmärkt i ett sällskapsakvarium ihop med andra små lugna fiskar. Täta växter gillar den, även flytväxter som den kan förankra sitt skumbo vid. Den äter det mesta man ger dem, men mår bäst om man varierar torrfodret med lite levande och fryst.
Dvärggurami är inte så svåra att få i lek om man flyttar över paret till ett lekakvarium med mycket växter. Den färggranne hanen bygger ett skumbo bland flytväxterna i ytan, och lockar in den silvergråa honan under det. Sedan "omfamnar" de varandra gång på gång, varvid äggen läggs och flyter upp i boet. Hanen är inte lika aggressiv mot honan som hos en del andra labyrintfiskar, men det är ändå säkrast att flytta bort honan efter leken och låta hanen sköta boet själv. Efter 1-2 dygn kläcks äggen, och då bör man flytta undan även hanen eftersom han inte vårdar frisimmande yngel. Ynglen är mycket små och måste matas med små infusorier den första tiden, innan de är stora nog att ta artemia. Lycka till!
Olle
hur stort akvarium behöver man?
kan man sätta ynglen i ett annat akvarium när dom är frisimmande ?
ser man nån klar skilnad på hona o hane ?
o tack för bra svar
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Dvärgguramin är inte alltför utrymmeskrävande, men akvariet bör inte vara mindre än 40 liter. Du kan flytta ynglen när de är frisimmande, om det är samma typ av vatten med samma temperatur i det nya akvariet. Filter är inte lämpligt i yngelakvariet, då ynglen lätt sugs in i det och dör. Dessutom är de känsliga för stark rörelse på vattnet. Könsskillnad på Dvärggurami är lätt att se. Hanen har klara röda och blåa färger, medan honan är nästan enfärgat silvergrå.
Olle
Ok 
Kan man ha två hanar tillsamans utan nån hona ?
o hur går dom ihopp med räkor o äppelsniglar ?
Nu börjar jag bli osäker. Är akvariet tätt planterat borde det gå att ha två hanar. Men det är alltid bäst att ha labyrintfiskar parvis eller med fler honor. Är akvariet mindre än ca 70 liter tycker jag att det räcker med en hane, som gärna kan ha sällskap av 1-2 honor. Hur de fungerar ihop med räkor och äppelsniglar vet jag inte.
Olle
Ok men man kan inte ha dom själva eller?
putt
putt
Du får helt enkelt prova. Jag har inte testat eftersom jag vet att det inte är helt idealiskt. Jag vill nämligen inte testa hur mycket fiskarna klarar, utan ge dem så bra förhållanden som möjligt. Vilket bl a innebär att stimfiskar bör gå i stim, parfiskar bör gå i par, gruppfiskar bör gå i grupp o s v. Jag kan tyvärr inte ge ett bättre svar än att jag TROR att det fungerar att ha två hanar utan honor om akvariet är tätt planterat och inte för litet.
Olle
OK tack för hjälpen
Det är alltid bäst att ha en hane med minst två honor..Det gäller nästan alla arter.Annars kan dem stressa ihjäl varandra. Sen beror det ju på hur stort och hur tätt planterat akvariumet är.
Dvärgguramis trivs bäst med andra fredliga arter (ej andra sorters guramis eller t ex ciklider).
mvh Lisa
Omplaceringshemmet: http://raddadjuren.zoomin.se
Medarbetare på Kattpolisen