HJÄÄÄÄLP!!
Köpte ett nytt akvarium m tillhörande bänk. Allting nytt i kartong… Startade upp det för exakt två veckor sedan. Sedan dess har fiskarna dött som flugor däri… Jag använde det gamla akvariets sand, dess växter osv. (Även fiskarna) För ca en vecka sen började jag bli riktigt orolig!! Kollade Ph:t o det visade på 9!!!!!!!!! Köpte PH-minus, la ned en ny rot m.m har även använt aqua-safe.. Självklart inte allting samtidigt… Men så verkar det bra i max två dygn, sen börjar fiskarna dö som flugor igen…. O ph:t är inte uppe på 9 längre, men inte på ca 7 hellar… Jag fattar ingenting… VAD kan det vara som gör att värdena blir så här?? Har svart sand i… Spelar det nån roll?? Nu har jag tagit ut alla fiskarna o stoppat in dom i mina andra burkar o då fungerar allting perfekt… Jag blir knäckt… Snälla hjälp mej om det finns nån som kan…

Du kanske har matat dom för mkt? Hur mkt matar du dom och med vad? Du kansek la i fiskarna för tidigt? (:
Kokade du roten? :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Kollat nitrit/nitratvärden?

Jag har kollat nitrtit/nitrat, klor, ph, och två till som jag inte minns vilka det var… Allting ser oki t förutom ph:t! Alla rötter, stenar inkl sanden m.m kommer från en av mina andra burkar… O däri va allting ok… Kan det ha nåt med pumpen att göra?? Eller själva "lådan" som sitter i för att ha pump/riningssvamp/doppvärmare etc. Att det kanske har limmats en extra gång eller vad som helst… Men jag e glad över att jag hade plats i mina andra burkar för dessa stackare… För nu mår dom finfint iaf 
fick karet stå och mogna då :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Nu har jag kollat upp exakta värden, No3 mg/ml ok No2 mg/ml ok GH mellan 4d o 8d Kh mellan 3d o 6d, Ph mellan 6,8 o 7.2. Nu har akvariet stått tomt sen igår kväll men är igång ändå… hmmmmm Jag vill ju kunna ha mina fiskar i det nya akvariumet… 
Fiskarna som varit i det akvariet blir till 95% bättre när dom kommer in i nån av dom andra burkarna…

Ska erkänna o säga nej det brukar räcka med AquaSafe… men man kanska ska låta det stå så här ett par dar???
Jag tycker nog du ska låta det stå ett par dagar, testa att ha i en snäcka eller nåt, dom hjälper till med både rengörning och bakterier…. ; )
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu