Bubbla?
Hej, jo ni kanske tycker jag är lite taskig att jag har en Guldfisk i en bubbla. Jag hade 2 st i den förut men nu bor h*n ensam. Det finns ingen pump eller så, vilket är fördelen till en Guldfisk. så nu vill jag veta om man kan ha någon mer fisk/räka eller liknande i akvariet som inte kräver mycket syra, eller någon pump, så den alltså kan komma upp till ytan och andas lite ibland.
Borde jag köpa en kompis till honom/henne?
Är det djurplågeri att ha den i en bubbla?
PS: det finns växter så det finns lite näring, eller syre… eller vad det än nu är den hjälper till med.
Till att börja med undrar jag vad en "bubbla" är? Menar du en sån rund glasskål?
Hur många liter är den på?
Varifrån har du fått att guldfiskar inte behöver pump? Det är helt fel!
För mej låter det som att guldfisken lever under dåliga förhållanden. Guldfiskar behöver rejäl filtrering, utrymme att simma på och ett gäng andra guldfiskar.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Är det inte förbjudet nu att ha fisk i glasskål?
#2 Nej, men det måste uppfylla en del krav.
En Guldfisk behöver minst 150 liter för att må bra, så visst gör den inte det i din bubbla. Det är både olagligt och grovt djurplågeri att ha en fisk så!!
Guldfiskar behöver verkligen en rejäl, kraftfull filtrering av vattnet, eftersom de bajsar rejäla mängder. Inte undra på att den ena dog, om du inte ens har en pump i.
Guldfiskar kan bli mycket gamla, så att den överlever ett halvår eller ett år i en "bubbla" betyder inte att den har det bra, tvärtom.
I ett tillräckligt akvarium kan de bli både 20 och 30 år.
Du kan självfallet inte ha ett enda djur till där, utan bör omedelbart skaffa ett tillräckligt stort akvarium till den fisk du har. Vill du ha fler guldfiskar så behövs minst 200 liter.
okej, skålen är precis inköpt så jag får byta ut den till en stor…
Köp ett kar på 150 l, eller köp annan fisk och gör dig av med guldfisken om du ska köpa mindre…
Om du inte vill att fisken ska lida :/
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
En stor rektangulär, vanligt akvarium. Kan man ha neontetror i det tillsammans med guldfisken? känner mig hemsk nu, men ska läsa på o bli bättre….
hur stort på måttet är ett 150l?
Det är bra att du förstår allvaret :) Tänk på att din Guldfisk blir stor, alltså kan det hända att den sätter i sig neontetror… men kolla runt lite, de finns andra, störe tetror att välja på :)
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Måtten varierar :) Går inte att säga vad du ska leta efter riktigt….
Men letar du på blocket är det lätt att räkna ut! :)
guldfiskar/slöjstjärtar trivs även bäst i grupp, så satsa på ett ganska stort akvarium om du ska ha kvar den och skaffa några kompisar till den =)
Hittar inte mått, utan bara att det står 150 liter, men man ser ungeför hur stor de kan vara…
du får fråga säljaren :)