Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 1746 ggr
Bowzee
0

Ang. Malar.

MÅSTE man ha malar i ett akvarium?
Jag väntar på ett akvarium och håller på med planering nu. (Otålig som man är;) )

Men malar är något av det vidrigaste jag vet. Jag tycker de är äckliga och fula och de har alltid förstört mina växter.

Är det tvunget att ha malar?
Vad finns det för alternativ?

yemoller
0

Malar är bra städare men dom är inget måste mig veteligen.

Någon städare bör du dock ha, snäckor är bra på detta.

Jag hade bara äppelsnäckor som städare i början, äppelsnäckor är fräcka och städar bra.

Bowzee
0

Kan man köpa äppelsnäckor i en vanlig fisk-affär? Får väl snacka med experten i affären annars.

yemoller
0

Jadå, det kan du.

Finns även en del på denna sidan som säljer.

GuUuLd
0

Det finn ju olika typer av malar med olika utseenden och alla förstör absolut inte växter.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Bowzee
0

#4, när jag har varit i fisk-affärer så har jag bara sett ancistrus-mala och sånna ännu fulare praktbotior. (förlåt Skäms)
Jag gillar konstiga fiskar, men malar skrämmer mig. Skrattande

Bowzee
0

#3, kryper inte de ur ett akvarium? har hört att de förökar sig som kaniner, dessutom.

sussa08
0

Äpelsnäckor är lätta att hålla nere antalet på då de lägger äggklasar över vattenytan! Har man täckglas eller heltäckande ramp så är det ingen risk att de klättrar ur :) Jag har inget av det utan bara som en glaslist, och har inte haft några rymligar!

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Bowzee
0

#7, Ah!, tack. Jag funderar vidare på detta. Väntar fortfarande på mitt akvarium och tänkte göra en BTN-bakgrund innan jag sätter det i bruk. :D

sussa08
0

Finns många här som säljer och har snäckor på gång också :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Songhios
0

Jag tyckte också att malar var ett otäckt släkte först när jag såg dom hos grannen. Men ser Du nu tycker jag dom är urläckra. Har 2 men ska få några till. Dom är helt fascinerande att kolla på. Hade man såna anställda skulle man tjäna braFlört. Dom putsar och fejar och bråkar aldrig. Testa Du kommer inte att ångra Dig jag lovar! Snäckor är också jättekul att ha, men botior äter tydligen snäckor så dom ska man passa sig för.

Lycka till med Ditt akvarie, jag fick 1 350 l hörnakvarie med möbel i somras som vi satte in en BTH bakgrund på. Läckert, läckert! Har knappt tid att kolla på Tv längre, bytt soffa så jag kan se akvariet hela tiden. Ångrar mig inte en sekund för mitt påhitt i somras. Mannen var väl så där lagom förtjust, men nu är han NÄSTAN lika fascinerad som jag. Men Tv sporten har dom inte slagit ut för honom.

Bowzee
0

#10, wow! Vad häftigt.
Jag kommer få ett akvarium. Någon som inte behövde det längre och det bara stod.
Det var på mellan 150-200 liter.
Men i framtiden ska jag ha ett stort. Har som högst haft ett 250liters och ett 58liters igång samtidigt. Hehe.
Jag tänkte köpa frigolit eller liknande och karva ut osv själv. De man kan köpa är alldeles för dyra för min smak. Tv'n är min stora last, så jag vill gärna ha ett akvarium som kan ta bort det lite. :D

Bowzee
0

Wiiiee! Fick veta idag att karet var större än hon trott!

Jag kommer på allvar få ett 250 liters kar! Hemlevererat dessutom!
Överlycklig! :D

Har funderat vidare och ska absolut prova äppelsnäckor! :)