Äppelsnäckor
Har sett flera inlägg om dessa och tycker de är väldigt fina (och min mamma går med på att skaffa sånna till akvariumet ^^')
Så information om dessa? Vad ska de äta? Funkar de med guldbarb, Neontetra, zebrafisk och pristella tetra och en mal i ett akvarium på 54 liter?
Jag har lite salt i vattnet till mina fiskar (yterstlite sånt man köper i djuraffärerna) klarar äppelsnäckor det? Mina är vana vid det och börjar simma vid ytan så fort det verkar bli för lite…
Något mer viktigt att veta för att ha äppelsnäckor?
Och sist, någon som säljer (gärna nära eller i Göteborg) och kan tänka sig att sälja till mig om de skulle funka med mina andra fiskar i mitt akvarium?
Det ska inte vara några problem att ha äpplen ihop med firrarna du redan her men jag tycker det låter som du redan har fullt i ditt 54 liters?
Saltet ska inte vara några problem enligt vad jag har kunnat googla fram men helt säker är jag inte då jag aldrig haft salt i mina egna kar.
Äpplena äter i stort sett allt! Gärna färska grönsaker lite då och då men annars funkar det fint med "vanlig" fiskmat och maltabletter.
Vad mer vill du veta? ;-)
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Har för tillfället "bara" 6 guldbarber, 5 neoner, 3 zebror, 1 pristella tetra (de andra dog och han gick med i guldbarbsstimmet oO' och tog typ ett år innan jag hittade vad han var för art… så köpte inga fler) och en mal… (vet att det nästan är för litet men tänkte ifall det funkar med äppelsnäckor ^^')
Kommer de konkurera om maten med malen? Jag har flingfoder som mina fiskar brukar äta innan det når botten, det måste väl nå botten för snäckorna? Vad ska man ge dom för mat då?
Hur många snäckor bör man ha minst? Kan man ha olika färger eller bör de vara samma?
Något mer som är viktigt att veta om man ska ha såna?
Tilläg: Jag har inget täckglas utan plastramp som sitter över, kan man ändå ha äppelsnäckor?
Det låter som några äppelsnäckor skulle passa fint :-)
Snäckorna kan du mata med maltabletter, zuccini, sjunkande granulat, svarta mygg, artemia, räkmix och en massa annat.
Du kan ha hur få äppelsnäckor du vill, det är mest en smaksak,
Man kan blanda färger om man vill det men vill man odla snäckor så är det bra att sätta sej in i genetiken lite så man vet vad det kan bli för färger på bäbisarna.
Det enda som jag tycker är viktigt är att man ser till att snäckorna får tillräckligt med mat så dom får fina skal.
Du menar alltså heltäckande lysramp?
Isåfall ska det inte vara några probs alls .-)
Så det skulle kanske funka med 2-3 äppelsnäckor där? Maltabteller har jag ju och släpper i till malen då och då, så det kan jag ge till dom med ^^ och kanske kan ge de zuccini ibland, skulle det räcka för dom?
Jag är inte riktigt ute efter att få dom att föröka sig, händer det så händer det typ ^^
Ja, heltäckande lysramp ^^ efter att katten åkte genom täckglaset satsar vi på sån ^^
#5 Låter som det skulle funka prima 
Gurka, broccoli, ärtor och sallad kan fungera bra att ge dom. Och mina äppelsnäckor har nyss börja få lite fula skal så jag ger dom finmalen kokt äggskal utan hinna, det älskade mina! Det hjälper till att bygga upp skalet.
Äppelsnäckor går att skicka på posten också så det är inte nödvändigt att köpa av någon i närheten som det kan vara med fisk :)
#6 Tack för alla dina svar ^^
Jag är så osäker när det gäller att skicka saker (A) X'D Men vet… det funkar över posten ^^' hittat en med lilarandiga med mörk fot (dock bara sett de med ljus fot och blivit förälskad i den) kanske ska be de skicka lite bilder ^^
Gurka och sallad har vi i stortsätt alltid hemma så det skulle ju bli jätte bra ^^ Men det kan inte försämra för de andra fiskarna av att man lägger i grönsaker eller så? (som jag antar att jag ska ta bort om de ligger kvar på botten?)
#8 Om maten får ligga kvar utan att bli uppäten så kan ju det göra vattnet dåligt men två dagar ungefär låter jag maten ligga kvar. Jag ger algtabletter som huvudfoder till mina snäckor och annat gott bara ibland.
Det gick jättebra att få snäckorna med posten. Jag köpte sju stycken medan dom fortfarande var små och det gick jättebra.
Då ska jag försöka hitta då ^^ Funderar på lilarandiga och så någon mer.
Skulle gärna vilja få två här färgbedömda: http://195.149.144.149/images/58/5849821396.jpg den första tror jag är lilarandig? Vilken färg är den i mitten lägst ner?
#11 Fina ^^
Den rosa randiga tyckte jag var väldigt fin ^^ (faller tydligen för randiga snäckor oO)
Rosarandiga finns snart lev.klara här :-)
Oh! *Se storögt på* Jag är intresserad då ^^ skulle gärna ha en/två sån/a och en lilarandig (tror det är den som är på första bilden i länken jag skickade?)
Eeeen sak till! Jag har stenar i botten, är det okej för dom?
hur stor storlek ?
men jag tror det går bra med det du har dom brukar inte vara så kräsna har jag för mej
har själv två rosa jätte fina fick dom sjickade på posten o det gick bra
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Stenarna på botten är i lite olika storlekar men ca kanske… 0,5-1cm i bredd och ca 1-1,5cm långa, de är rundade så snäckorna bör inte kunna skada sig på dom

Glöm inte bort att de måste ha bra kalkvärde i vattnet för att skalen inte ska få bristningar.
det köper man billigt på zoo tex, en sån där kalksten som sköldpaddor har. Vårt zoo tar 18 kr styck för dem.
skalen blir lätt fula annars och de mår ite bra så visst kalkvärde måste finnas i vattnet - viktigt då du också har salt i vattnet.
Det kommer inte skada fiskarna eller? Har ett stort snäckskal som jag kan lägga i, har hör att det höjer kalken? Sedan har jag även kalkstenar som typ blir upplösta i vattnet, hur mycket kalk ska det vara ungefär?
Hur ska man göra med betalning om snäckorna skickas? Min morsa vägrar betala innan över nätet och jag kan inte
#22 Jag har vid ett par tillfällen fått pengarna skickade med post så det går det med 
Okey ^^ hur mycket skulle det kosta för två rosa randiga?
Jag kommer ta 20:-/styck för snäckorna och 20:- i frakt (vadderat kuvert+frimärken).
2 snäckor skulle alltså kosta 60:-
#25 Okey ^^
När är de klara för flytt?
Har det kommit några randiga snäckor? Jag är såfall intresserad skicka pm om du har några till salu..
// Carro
Jag är med intresserad 
#26 Det är svårt att svara på men jag skulle tippa på att dom största är klara om ca 2 veckor.
Än så länge är det svårt att se om dom små är randiga eller inte men de flesta borde vara det :-)
Jag är i allafall helt klart intresserad av två rosa randiga ^^
#30 Jag gör ett säljes inlägg här när dom är lagom stora att skicka så PMa gärna då om du fortfarande är intresserad :-)
Men vet du ungefär hur mycket kalk de skulle behöva i akvariumet? Fick små vita saker som man lägger i när jag praoade i en djuraffär (ser ut som små vita stenar)
Behöver jag vänja mina andra fiskar vid kalk?
Jag har aldrig haft i extra kalk. Många hävdar att det är ett måste men enligt mej är det bara onödigt.
Mycket kalkrik mat har funkat bra här, mina har jättifina skal.
Vad för mat till dom innehåller kalk?
Jag sa fel angående stenarna förut med, har stenar som botten och de är nog ca 0,5cm högst i diameter och sedan har jag större stenar som ligger över, är det okej för snäckorna eller bör jag ex. ta bort de större stenarna?
#34 Allt fiskfoder innehåller kalk i olika mängd. Broccoli och blomkål, många sallatssorter, brysselkål mm innehåller oxå kalk :-)
Stenarna tror jag verkligen inte du behöver ta bort, jag har en massa olika stenar, rötter, grus och sand i mina kar och har aldrig märkt att snäckorna mått dåligt av inredningen.
Brysselkål brukar man kunna köpa löst? (ingen här äter det XD) Hade tänkt ge malmat, gurka och sallad (fiskmaten kommer nog barberna ta innan snäckorna hinner)
Jag brukar köpa fryst brysselkål och här är det lika som hos er: Bara fiskarna äter den 
Gurka innehåller nästan bara vatten så det får inte mina så ofta, däremot får dom ofta zuccini 
Tydligen äter ingen zuccini är heller så ^^'