Axolotel
Hej
Jag är ny här på forumet så tar väl en kort-pres. Heter Pernilla(svårt att lista ut va), är 24 år och mamma åt en pojke på 3 år. Numera också ägare och "lill-mamma" åt en axolotel vid namn Otel.
Jag köpte henne nu i måndags och hon tycks trivas bra än så länge men hon vill nog ha sällskap snart misstänker jag. Så jag ska skaffa en albino-hane åt henne.
Jag har lite funderingar ifall någon kan svara på dom.
Den först är hur man säkert vet ifall det är en hona eller hane? Jag fick svaret förrut att hanen är större runt kloakerna än honan men då man inte har något att jämföra med, hur vet man vad som är större? Innebär det att honan är alldeles slät eller att hon kanske har en liten bulle men inte lika stor som hanen? Min har jag antagit är en tjej för hon har en knappt märkbar bulle runt kloakerna.
Är det sant att dom är stressade när de spärrar upp gälarna framåt?
Hur känslig hud har dom egentligen?
Hur stort akvarium behöver man ha till en axolotel som än så länge bara är knappt 1,5 dm lång?
För jag läste på en engelsk sajt att det bara behövdes grova "5-10 gallons". En "gallon" är ca 4,5 svenska liter så om jag räknar rätt borde det räcka med ett akvarium på ca 22-45 liter ungefär, men det kändes så litet. Jag har ett akvarium som är på 60 liter och har panik över storleken, ska köpa ett betydligt större om en månad. Där jag köpte Otel rekommenderade dom ett akvarium på 120-150 liter.
Otel trycker sig mot glaset när man kommer närmare och nafsar lite i fingrarna när man stoppar ner handen men när hon konstaterat att det inte är något ätbart så lägger hon sig i handen och vilar med gälarna i "normalläge", ska jag anta att hon blir stressad av att jag "pratar" med henne då?
Det verkar inte så om jag ska säga vad jag tycker. Hon är ju hur cool som helst. Däremot verkar hon bli stressad om jag är nära glaset men inte pratar med henne. Hon vill väl åt "maten"(mig) och kolla vad jag är för nåt kanske.
Hon är så himla cool alltså den här tjejen. Är störtkär i henne! =)
Ska lägga upp nån bild på henne när jag får igen min kamera.
Kram
Ha en bra dag! // Pernilla
Nuså, nu har jag tagit några första fotografier på henne så nu ska ni få se min vackra donna Otel! =)
Jag ser nu på de bilder med blixt att hon har tappat lite skinn på gälarna. Måste vara av trycket från pumpen va?
Hur som helst. Hon är idag ca 17 cm lång. =) Min älskade tjejja!
Och sen har hon en missbildning, hon har en tå för mycket på högra framfoten. Om jag nu minns rätt, vill säga, att de har 4 tår fram och 5 bak. Någon som vet? Hon är hur som helst bara ännu mer speciell med den där extra lilla tån.
Tycker så mycket om henne. =)

Vad söt ! <3
Vilken charmig krabat ^^
Tack! Hon är rätt fulsöt men hon har så himla härligt psyke alltså. Hon är så cool. =)
Åh jag är jätte sugen på att ha några axolotetls, men det tar väll ågra år innan jag tar mig i kragen och blir lite seriösare om det. Otel är verkligen en super söting! :D
Tack. Jag ska hälsa henne det! =)
Gör så ^^