Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 7382 ggr
[hilevij]
0

Odla karp? :S

Nu har jag blivit riktigt sugen på att odla fisk här.. :] Och en liten tanke flög förbi i min skalle nyligen, varför inte prova på att odla koi karp? det borde man ju kunna sälja för en liten peng också… Plus att vi redan har 4 på runt 15-20cm i dammen nu.

Är det helt omöjligt att odla koi karpar? Kan någon ge en bra förklaring om hur man skulle göra det eller länka till någon sida där det står bra information?

JessicaN
0

Här står det lite, dock inte så mycket

http://www.aquaticcommunity.com/se/fisk/koicarp.php

[hilevij]
0

funderar på att ha dem i en barnppol för att ge mer plats åt ynglen, men ändå kunna lagomt med koll på dem. Hur mycket skulle en barnpool kosta?

Och skulle det räcka att kyla vattnet till 5-10°C?

TccT
1

Här är ett bra forum. Att kyla vattnet på sommaren behövs inte men en svalare period på vintern är bra. Duger med runt 12 grader. Blir det kallare ska man dessutom inte mata tills vattentempen stiger igen. http://koigalen.egetforum.se/board/

Vattnadal
0

Det är nog bättre att köpa en kubiktank och skära av toppen på, så får du fler litrar vatten än i en barnpool.

Annars kan man bygga en snygg träram och klä den med dammduk, kanske piffa till så den blir riktigt snygg, och vips har man en stilig inomhusdamm till sina karpar!

Mina 2 är bara pyttebebbar, ett år gamla, bor i ett 120 L akvarium under tilväxt. De ska få en damm ute den dag de är stora nog. Mina vuxna koi dog vid flytten. Hade en damm ute på 4500 L, och de bodde inne i kubiktank från höst till senvår. Ibland flyttade de inte ut förrän början av juni. Koi gillar inte när det blöir för kallt. Många hävdar nu för tiden att de inte är lika utpräglade kallvettensfiskar som ex kudlfisk. De vill inte ha kallare än 15 grader på vintern, tex.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[hilevij]
0

#3 Bra länk, blev medlem med en gång ;]

#4 Jag gillar verkligen idéen med träramen, det låter riktigt smart, plus att man kan bestämma storlek helt själv.. :]

Vattnadal
1

#5 Vi byggde en sån luiten damm åt mamma, som en "önskebrunn" fast utan det där uppstickande, bara sittbräda runtom. Hon har haft sin ute, men inne går ju precis lika bra!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

TccT
0

Forumet jag la in länken till. Kommer startsidan upp eller är det inloggad med mitt nick man blir av misstag förresten? Kollade att den funkade nu och blev inloggad med mitt nick genom länken.