Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 1245 ggr
[aammE]
0

Några frågor om äppelsnäckor

- Vad vill de ha för underlag?

- Räcker det med artemia, röda mygglarver och flingfoder eller är det någonting speciellt som de måste ha? Förutom kalk till skalet då.

- Kan man ha dem tillsammans med malar, sådana spräckliga med "skägg"? Har glömt vad de heter… (har ett akvarie utan sådan)

- Kommer väderålen eller guldfisken att ta kål på dem? (har ett akvarie utan dessa också)

- Om man har en sådan "kalksköldpadda" i akvariet, hur ofta skall man lägga i en ny? Och är det sådana som man kan köpa på typ ICA för 10kr, "neutraliseringsblock"?

Glad

JessicaN
0

Nu har jag inte svaret på alla dina frågor men kanske några av dom. Är ganska nybliven äppelägare också.

- Vad vill de ha för underlag?

Jag har akvariegrus till mina. Knallblått, men färgen kan man göra som man vill med.

- Räcker det med artemia, röda mygglarver och flingfoder eller är det någonting speciellt som de måste ha? Förutom kalk till skalet då.

Jag ger mina algtabletter då och då. Sedan kan man ge gurka, broccoli, ärtor och sallad också.

- Kan man ha dem tillsammans med malar, sådana spräckliga med "skägg"? Har glömt vad de heter… (har ett akvarie utan sådan)

Är det Ancistrus du menar? Har ingen i mitt snäckkar men det tror jag man kan ha. Dom är ju alg-städare båda två så se till så att dom får i sig mat bara så ska det nog gå bra :)

- Om man har en sådan "kalksköldpadda" i akvariet, hur ofta skall man lägga i en ny? Och är det sådana som man kan köpa på typ ICA för 10kr, "neutraliseringsblock"?

Jag använder inte kalksköldpaddor men jag har sett att några av mina snäckor har fått lite skador på skalet så jag tänkte ge kokt och finkrossat äggskal till dom, det ska vara bra för skalet eftersom det innehåller kalk.

[aammE]
0

Ja, precis, det är Ancistrus som jag menar. :) 

Jo, jag vet att man skall ta äggskal, ta bort hinnan osv.. Men jag tyckte att det lät bättre med sköldpadda. Skrattande

yemoller
0

Inga problem med ancistrusmal och sniglen.

Jag kör på lite äggskal, gömmer dom lite diskret i karet.

metalbitch
0

jag har mina lila äppelsnäckor med Ancistrus och det funkar jättebra, slänger också i algtabletter i karet