Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1778 ggr
SofiaBlomberg
0

Skum platydöd

En sjukt skum grej händer i mitt kar, och jag kan inte stoppa det heller, ALLA mina platys dör, alla andra fiskar mår jättefint.

Jag hade ca 30 st, nu finns det 3 st kvar, allt har hänt över helgen.

Karet är på 222L temperaturen ligger på 25-26 grader , mycket växter, bra genomströning, och som sagt , alla andra fiskar mår prima.

Vad kan det vara som är för fel?

MVH Sofia

Medarbetare Akvariefisk.ifokus

Johan-
0

Hur ser/såg fiskarna ut? Såg de friska och krya ut innan de dog?

SofiaBlomberg
0

Ja, alla var friska och fina,simmade runt och ynglade av sig , sen drog dom in fenorna och började vagga sen dog dom bara.

MVH Sofia

SofiaBlomberg
0

Puttar lite.

MVH Sofia

Johan-
0

Jag har faktist ingen aning, det låter väldigt skumt:S

sussa08
0

Kan dom inte vara gamla? har för mig att Platy inte blir så gammal, tänkte om du köpte vuxna djur så vet man ju inte lixom..

Låter ju jättekontigt att bara dina Platy skulle få en sjukdom…:(

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

PatrikN
0

Jag vet att corall platys är känsligare för nitrit än dom flesta andra fiskar så kan ju vara sånt :/

Johan-
0

#5 Men det är ganska kostigt att alla dör samtidigt med:S

sussa08
0

Nja, inte så om de är ungefär lika gamla, och dt vet an ju aldrig när man köper fisk, typ :)

jag kan inte komma på nåt annat när det bara är en sor som dör, tyvärr

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

GuUuLd
0

Skulle nog också gissa på att det är pga. ålder.

Har själv ett antal platys som betett sig exakt likadant och sedan dött, dock inte på så kort tid. Men det är platysar jag har haft i ca 2år, vilket får mig att gissa på att mina dör av ålder iaf.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

SofiaBlomberg
0

Jag håller med er i teorin att det måste vara åldern, jag har inte haft dem länge , men jag hade ingen aning om hur gamla dem var när jag köpte dem i andrahand av en kille.

MVH Sofia

Jissa
0

Konstigt… jag har en Platy just nu som dragit in fenorna och ligger på botten av akvariet Gråter Jag såg det igår att hon var lite "trött" och idag har hon bara legat nästan på sidan, hon åt ingen mat heller *ledsen*