"missbildat" yngel
Ett yngel ur min Platy kull har en missbildning med stjärten, stjärten ska ju gå rakt ut medans ynglets stjärt går snett uppåt, man ser att benet (skelettet) i stjärten är böjt snett uppåt och inte rakt som på dom andra ynglen.
Ynglen är ungefär 2 månader gamla och ynglet med missbildningen är en av de största i kullen så den växer som den ska.
H*n glad och livfull och är inte mobbad eller liknande av de andra.
Den simmar normalt men är rädd för att den senare kanske får problem med simningen?
tacksam för svar 
Yrrblossets Sällskapsmöss
Missbildningen kan bero på inavel, men mår den bra så ehöve du ju inte oroa dig. Däremot kan missbildningen ärvas om denna får ungar
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08
Har haft tanken på inavel ända sen honan ynglade, köpte honan och hanen ur samma affär och de har liknande färger och sådant så de kan mycket väl vara syskon eller liknande.
Men för ett tag sen så köpte jag lite nya honor och hanar så risken är kanske mindre för inavel nu när dom är från olika affärer och andra sorter/färger.
Får hoppas den inte får några problem och får se till att inte spara någon kull eller liknande efter den. :)
visst e det inavel,tex Guppy yngel som e avkomma pga inavel brukar få "torpedsjukan"

Jag hade tagit bort detta yngel, då skadan kan bli värre i nästa generation
# jag med,sållar alltid bort dessa yngel ur karen direkt
Jag hade också tagit bort ynglet, mest för dess egen skull, eftersom d3en kommer att få svårare och svårare att konkurrera om maten vartefter de andra växer om den, och då simmar bättre.
det är 2 storvuxna i kullen och den är ett utav dem så tror inte att det är något allvarligare fel på den men kan ju hända att det blir något senare, får avvakta, den lider ju som sagt inte och den är precis som de andra bara det att stjärten är lite snett uppåt, men allt kan ske.
Jag vill absolut inte ta bort ynglet nu, h*n är väldigt pigg och glad, växer normalt och man märker inte skadan om man inte tittar mycket noga.
Får se hur det utvecklar sig och tänker självklart inte ta någon avkomma av den.
tack för alla svar (: