Kippar efter luft
Köpte fiskar idag till vårt nystartade akvarie. Bl a två saffransmollys. De var uppe vid ytan och kippade efter luft väldigt mkt i början, men senast jag kollade så simmade de omkring i mitten av akvariet. Nåt fel? Akvariet har stått med vatten, grus och bakteriekulturmedel i sen i måndags.
Hur stort akvarium har du och hur många fiskar köpte du?
som #1 frågar, hur stort akvarium? Någon pump? Hur många fiskar?
53 liter tror jag det var. Ca 18 fiskar. Skyll inte på mig om det är nåt fel, gjorde bara som han i affären sa.
Skulle tro att det beror på att du haft i för många fiskar i ett för färskt akvarium.
Man brukar börja med en eller ett par fiskar/nån snäcka/ett par räkor och låta akvariet stå med få invånare i 1, gärna 2 veckor.
Har du någon pump i akvariet?
Tyvärr kan man inte lita på vad dom säger i zoobutiker, ofta vill dom bara sälja och ger råd som gynnar dom själva, tex att man kan slänga i en massa fisk i ett nystartat kar :-(
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Håller med #4 inte alltid som personalen vet vad de pratar om tyvärr.
Ja, det finns en pump i akvariet. Tkr personalen verkade väldigt kunnig (Akvariehobby i Uppsala om nån undrar), men men, vad vet jag :P Kan ju meddela också att det är bara den ena saffransmollyn som kippar luft, ingen annan! Och den gör det inte så ofta nu längre.
Gå tillbaka med minst femton fiskar till affären och kräv att få lämna tillbaks dem!!
Annars kommer tyvärr nästan garanterat alla att dö, och det rätt fort.
Om jag skulle ha 18 fiskar i 53 liter så skulle det aldrig vara mollys och sådana stora fiskar utan små 2-3 centimeters som Galaxyrasbora eller endlersguppy.
Du måste kolla nitrithalten i vattnet, med ett dropptest, inte stickor, och göra vattenbyten så att du får ner halterna.
Tyvärr är du yttterligare en i raden av alla som får betala dyrt för affärsidkarnas obotliga lust att sälja.
#7 fiskarna simmar omkring, lever och mår bra? :S Vet inte om det är 53 liters, men ca. Inte jag som har hand om akvariet egentligen utan min mamma.
Kanske var någon praktikant? Akvariehobby i Uppsala är min favoritaffär när det gäller fisk. Även om bor i Gävle så där det blir fisk i princip varje gång jag köper fisk. Kan till och med åka till Uppsala bara för att kolla olika affärerna men speciellt Akvariehobby. Misstag kan i och för sig hända men 18 fiskar på en gång var lite väl häftigt.
Sa fel. Det är 14 fiskar! Ursäkta.
Är det 14 eller 18 fiskar spelar ingen roll att det var som dom sålde. Lika fel menar jag.
#11 jahapp. Fiskarna lever än och mår bra så vitt jag kan se så.