Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 4387 ggr
[Vargen-J]
0

Lätta växter i akvariet

Hade en tråd här inne för ett tag sen om mitt 54liters som står och skrotar där dom flesta tyckte jag skulle slänga eller sälja det och skaffa ett nytt. Jag har nu gjort det, skaffat nytt alltså Flört

Köpte ett 63 liters igår för 500 med fisk och tillbehör inne i Kalmar av en privatperson som haft det i ca 7 månader. Fisken jag fick med var Guldfisk (som simmar runt i dammen ute i trädgården), kuhliiål, ancistrusmalar, neontetror och tigerbarber. (Dom två sistnämnda ska jag se om jag kan få byta till mej lite växter för hos djuraffären). Har även Platy, en scalare, amanoräkor och

Homaloptera orthogoniata (saddleback loach). Inga större summor av fiskar har jag där i, dom är väldigt få av sej.

Däremot har jag inte en enda levande växt där i än. Tänkte höra med er vilka växter som är lätta att ha där i. Lätta som i tillväxt, storlek och skötsel. Inte nödvändigtvis allt på en gång, men ni vet nog vad jag menar.

Kollade upp lite växter på en annan sida och kom fram till att dessa var bland dom lättaste (sett till tillväxt, storlek och skötsel):

- Hornsärv Cerathophyllum demersum

- Javamossa Vesicularia dubyana

- Anubias Anubias barteri var. nana

- Dvärgsvärdplanta Echinodorus tenellus

- Vattenspikblad Hydrocotyle leucocephala

- Musselblomma / Vattensallad Pistia stratiotes

- Flytormbunke Azolla caroliniana

- Javaormbunke Microsorum pteropus

- Vattenpest Egeria densa

Jag baserade mitt urval av växterna pga sidans "statistik" eller vad man nu ska kalla det. Dom graderade växterna efter svårighetsgrad, tillväxt m.m. Självklart vet jag att det kan bli en del arbete med dom växter som växer fort och mycket, men det har jag räknat med. Man vill ju ha nåt att göra när man skaffar akvarie.

Jag vill arbeta med det, för som det ser ut nu så är jag inte nöjd med det alls. Dom plast och tygväxter jag har i akvariet stämmer inte in alls. Provade olika platser för dom alla misnt 20 gånger och jag är fortfarande inte nöjd. Så då tänkte jag att kanske levande växter kan få det att se bättre ut. Och nu står jag här och undrar över växterna jag tänkt ha där i.

Vad tycker ni? Ska jag ta dom växterna eller ska jag välja nåt annat? Det ska säjas att jag valde den flytormbunken mest för att jag tänkt ha labyrintfiskar i akvariet när jag fått det som jag vill ha det. Men än så länge så tänker jag satsa på att få dit levande växter så att dom får växa till sej och se om jag blir nöjd med det hela.

Det blev visst lite långt men jag hoppas att det inte gör nåt Skäms

[Vargen-J]
0

Har nu ikväll (innan affärerna stängde) köpt in en bunt vattenpest och satt i akvariet. Kunde inte hålla mej utan köpte hem en orange dvärgräka också Oskyldig
Ska se om jag kan få upp nån bild på akvariet så ni får se hur det ser ut.

Elinormaggan
0

Jag tror jag har dvärgsvärd planta är inte säker men om det är det så tycker jag den ät lätt kommer upp nya blad hela tiden rötterna trivs bätrre i finkonigt grus :)

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

Johan-
0

Vattenpäst var den växt jag började med när jag skaffade akvarier, den förökar sig som tusan=)

[Vargen-J]
0

Har planterat ner vattenpesten nu så får vi se om den tar sej Glad
Köpte hem en teleskop-slöjstjärt men tyvärr har den fått slagsida nu och håller sej mest uppe vid ytan, och när den väl simmar ner mot botten så kan den bara stanna där i några sekunder och sen flyter den upp igen. Jag tror den har spräckt simblåsan, hoppas att det inte är så. Tyvärr tror jag det, men jag väntar ett litet tag och ser om den rätar på sej. Gör den inte det så får jag väl hjälpa den på det sätt som är bäst :/

[Vargen-J]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyvärr dog teleskopet igår kväll. Fick avliva den för den flöt bara mer och mer vid ytan än simmade runt Rynkar på näsan

Hittade hornsärv på tradera som jag köpte igår kväll. Antingen så får jag den idag eller imorgon, beroende på när säljaren postade den. Ska bli fint med lite mer växter i karet Glad

Bifogar en bild på karet. Fick en ny slöjstjärt av pappa, dock så ska den få flytta till ett störra kar när den växt till sej :)

Johan-
0

Ser trevligt ut=)

[Vargen-J]
0

Är tyvärr inte nöjd med hur det ser ut nu. Sitter och hoppas på att dom levande växterna ska bota det :)

Fick nyss reda på att jag vunnit en auktion med flytväxter så förhoppningsvis så dyker dom upp i brevlådan imorgon. Tyvärr är man ju givetvis inte hemma så man kan sätta i dom direkt. Drar iväg på en minimini-semester, men som tur är så finns det nån hemma som kan sätta in dom i akvariet när dom kommit :)

OlleA
0

Behöver du växter får du gärna höra av dig till mig. Jag har följande att sälja:

Smalbladig flytormbunke (Ceratopteris thalictroides) 10 kr/st

Bredbladig flytormbunke (Ceratopteris cornuta) 10 kr/st

Limnophila sessiliflora 5 kr/st

Dvärgsvärdplanta (Echinodorus quadricostatus magdalenensis) 5 kr/st

Javamossa 10 kr/liten tuss

Salvinia natans 5 kr/liten påse

Portokostnaden tillkommer, men jag ger gärna mängdrabatt om du beställer mycket.

Olle

[Vargen-J]
0

Tack. Återkommer till dej om det är nåt jag är intresserad av Glad