En känslig fråga!
Undrar när en fisk är sjuk/skadad od. Hur tar man på bästa sätt bort den? Vilket är det skonsammaste sättet för fisken?
Lägga den i en påse och slå ihjäl den är nog det "snällaste" sättet..
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

#1 de låter lite väl grymt enligt mig . . . . :/
Jag tycker att det är bättre att slå ihjäl dom än att spola ned dom i toaletten, uch vilken rutchkana dom får åka innan dom åker ner i nå giftigt vatten och dör.
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus

kan man inte sköllja de i kokhett vatten då?
Det har jag hört fngerar också. det ska tydligen gå jättefort.
MVH Sofia
Medarbetare Akvariefisk.ifokus
Finns en tråd om olika metoder på ett annat forum
http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=1012737
fick höra från en jobbarkollega som pratade om sitt akvarie, har hade blivit pålurad fiskarter som inte gick ihop och spolade därför ner dom som inte gick an med dom andra O_O vad säger man? vissa människor verkar inte se djur som varelser som kan lida.
≧◔◡◔≦

#4 Känner en som gör så, hon säger att det går jättefort. Vet ändå inte om jag skulle klara det.
Att spola varmvatten på en fisk så att den dör är inte snällt för det går inte speciellt fort, dom lider till döds.
Själv tar jag snabbt upp fisken lägger i en påse och slår ihjäl med en stor sten. Det går snabbt och fisken hinner inte tänka mycket och så är man säker på att den är död också .
Att släppa fisken i kokande vatten går blixtsnabbt och ska enligt en vet. jag pratat med vara väldigt humant…. Att slå ihjäl dom funkar ju också, eller klippa med en sax bakom huvudet. Har hört de som fryser ihjäl dom också….

Mina förra fiskar blev jättesjuk.. Så jag kastade ut dom på gården (Det var snö ute då) De dog jättesnabbt oxå då…

Jag brukar kasta dem i golvet hårt, med en liten knyck. De dör omedelbart. Hade en stor vändmal som var sjuk för många år sedan, den stoppade jag ner i kokande vaatten. Det gick oxå väldigt fort.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ush för när de är sjuka.. Har bara vart tvungen att döda en fisk en gång o då blev det påse och vass sten som redskap.
Har haft "turen" att de simmat som vanligt ena dagen, sen vart döda dagen efter..
Paulina

Det är ett ganska skonsamt sätt att sopa ner dom med. dom dör oftast inan dom når avlopet. om det inte är stora fiskar då kan man slå igäl dom först
MVH Zedd75
Har haft turen att jag inte behövt döda någon fisk, för dom har legad döda i akvariet (som jag hade på den tiden) när jag upptäckt dom. Dom blev nerspolade i toaletten.

det bästa jag tycker är att skära skallen av dom…eller kanse göra som på slakterierna..ett hårt slag så de tuppar av och sen skära..(menar inte att slakterierna slår dom hårt..de använder ju bultpistol)
Om man vill att fisken ska bli lite omtöcknad innan man avlivar den kan man låta den vara i typ Ramlösa innan. Då blir dom groggy… *s* Enl. tips från vet. *s*

Klippa av huvudet tror jag är en snabb avlivning. Jag har gjort så på sjuka fiskar.
Marsvin 4-ever
.
Jag lägger mina fiskar (nu menar jag inte "mina fiskar i allmänhet":P) i kokande vatten. Då dör de på en gång, men då har jag bara varit tvungen att göra så med neontetror. Så precis som det står på sidan så skulle jag inte få för mig att koka de större fiskar som jag har (t ex praktbotian eller malen)..
Jag skulle avråda från att spola ner fiskarna i toaletten - även om fisken redan är död. Det blir otrevligt för de som arbetar på vattenreningsverket som tar emot avloppsvattnet där massa döda fiskar fastnar i rören som leder ner till konteinrarna.. så för de som arbetar's skull så hoppas jag att ni inte spolar ner fiskarna :)
#19: Jag har sett på en dokumentär att de inte ser vad som är vad när äckelvattnet med en massa gegga i kommer till reningsverket..? (fast jag vet inte riktigt, det kanske var nåt annat…)
Jag har varit på studiebesök på ett vattenreningsverk;) Vattnet delas först ifrån det värsta (slam hette det) och slammet läggs i konteinrar (kan inte komma på hur det stavas!? ^^). Jag kommer inte ihåg så mycket av besöket, vi var inte så intresserade av att lyssna;) men jag kommer ihåg att det var viktigt att man inte skulle slänga ner annat i toaletten än det som ska vara där(A)
Jag ljög lite… slam var nåt annat:P
Vissa slänger till och med ner strumpbyxor 
Hihi, det är säkert rätt som du säger. :) Det var nog nåt annat jag tittade på ;)
Jag använder clove oil (nejlikolja) eller MS-222 som söver ner fiskarna och avlivar dom utan smärta och ångest. Det fungerar även med eugenol. Jag skulle aldrig kunna slå ihjäl eller koka (!) eller spola ner levande fiskar i toaletten. Fy vad hemskt
. Hade jag inte tillgång till medel som söver ner fiskarna och avlivar dom smärt fritt skulle jag ta dom till veterinären.
Man kan inte beskylla MS222 för att vara billigt direkt men vattenmängden blir ju inte så stor och somnar gör dom

Jag har akvarium men jag fiskar även en heldel ute i sjöar o hav. Vi slår dem alltid i huvudet och sedan brukar vi rensa dem ganska snabbt. Tror inte att de lider, när det gäller små fisk brukar det gå snabbt att bryta nacken av dem. Låter rått men det fungerar.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
jag gav alltid mina fiskar till pappa och han högg huvet av dem på skärbrädan..

Det humanaste är nog att snabbt klippa/skära av huvudet.
tror tom att jag läst att frysa/koka,spola ner är förbjudet.
att "slå ihjäl/kasta ihjäl" fisken känns lite som en osäker metod.
Det är förövrigt inte speciellt tillåtet att koka fiskar till döds. Tänk er själva att bli ner slängda i kokhett vatten, visst det går snabbt med vilket lidande det är innan det är slut.
Skära av halsen eller krossa dem är bästa sättet.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Jag har bara väldigt små fiskar och blir det nödvändigt att avliva dem så slår jag ihjäl dem i en en plastpåse. Skulle de vara större tar jag nog kniven, men det blir för pilligt ocht tar för lång tid med en hal fisk på 2 cm. Det rör sig f ö om sekunder mellan att de ligger i håven i vattnet och mosade i påsen.
Hittade detta:
Godkända sätt:
1. Kapa huvudet
2. Hårt slag i huvudet. Sedan kapa huvudet alt. dra isär kotorna i nacken (bryta nacken). Det är inte ok att låta bli att skilja huvudet från ryggraden (kapa/bryta). Fisken kan piggna till!
3. Stor fisk där det ovan inte går ska slaktas dvs. man skär strupen av dem och tömmer dem på blod
4. Gift (knappast aktuellt för hobbyakvarister)
Ej godkända sätt
1. Kokning
2. Frysning
3. Släppa ut i naturen om den inte är fångad där (dvs. alla akvariefiskar)
om det är mycket små fiskar brukar jag elle fal kocka men det är endast då :/
Jag skär/klipper huvudet av dom eller stoppar i plastpåse och stampar till.
Skulle ALDRIG koka en levande fisk, det är djurplågeri enligt mej!
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
klipp/skär huvudet av dem. Små fiskar är det lättare med sax, 5-25cm den stora kökskniven. Håll fast fisken i en nerblötad hand (är inte händerna våta bränner du fisken eftersom dina händer absorberar fukten i deras kropp) i ett stadigt grepp och skär i linje med gälarna. Fisken kanske sprattlar till efteråt men det är bara nerverna. Se till så att huvudet helt och hållet skiljs från kroppen.
Att skära huvudet av dem kanske känns hemskt för en själv men när man vet att döden går på 1 sekund så känns det bättre.
Koka/frysa är enormt hemska sätt att göra det på och rent djurplågeri!
/ Jonas (f.d. ciklidodlare)

En gång hade min slöjstjärt fått alla sina fenor avbitna en morgon, och låg som en liten blodig klump i ett hörn. Det var så hemskt. Jag tog bara upp den. Jag vet att det låter jättehemskt att bara ta upp den på land, ungefär som att vi skulle bli dränkta, jag vet. Men jag skulle aldrig klara av att skära av huvudet av en fisk, slänga den i golvet eller något annat.
#35 Jag hoppas att du ber någon om hjälp att avliva fisken nästa gång det behövs!
Varför klarar du inte av att skära huvudet av den? Det är väl bättre att kunna hjälpa den så den slipper plågas till döds?
man kanske bör ta en funderare på om man ska ha djur om man inte klarar av de svåra sidorna av djurhållandet. Självklart är avlivning ingen lätt sak men då bör man ta hjälp av andra och inte koka/frysa/kväva fisken.

hur skulle du sj vilja dö ??? he he 
# hoppa ner i en kokande kastrul med vatten ??? ja man skulle jhu helt klart dö men det skulle nog göra jävligt ont dom sekunderna jag lever ??????
# sätta mig i frysen å invänta döden ???? nja kanske inte… jävligt jobbigt att frysa å tar ganska lång tid innan man skulle dö kan jag tro
# kvävas tilldöds ????? kan tänka mig att det är ett av dom vidrigaste å jobbigaste sätten att dö på ??? tänk dig sj det tar jhu litet tid innan kroppen säger tack å hej
# bli dödad av halshuggning ????? jag kan nog tänka mig att det är ett av dom snabbaste och mins jobbiga sättet att ta livet av en fisk skulle man få välja sj skulle det nog bli huvet då det går så snabbt
ser jag att en fisk är väldigt sjuk så kastar jag den i golvet och sen ger jag den till antingen cekliderna . arowanan eller till draken i lokalen
alla sätt är bra utom dom dåliga
Nu har jag bara läst igenom lite snabbt (var ett bra tag sen jag var här sist), men grejjen är väl att fiskarna är MYCKET mindre än oss människor så jag anser inte att man kan jämföra oss med fiskar. Om vi däremot var lika små som fiskarna skulle jag inte ha någonting emot det. Om jag hoppade ner i en kastrull kokande vatten skulle det ta väääldigt lång tid innan jag dog om man jämför med att bli halshuggen. MEN, om jag var en fisk skulle det gå lika fort som att bli halshuggen (pratar nu om småfiskar som neonisarna jag hade) och även när man blir halshuggen så får man ju känna smärtan, det är oundvikligt.
Jag gillar inte att diskutera så här över internet, det är svårare att få med allt man tänker på när man inte kan prata :) Men ser ni vad jag försöker komma? (A)
Ha en bra dag! Linda
du har tydligen inte koll på att temperaturen måste jämna ut sig mellan den 23-28grader varma fisken och det 100gradiga vattnet. De har fortfarande kvar nervbanan i ryggraden som förmedlar smärta från alla nerver i kroppen när de kokas. När du halshugger dem tar du helt enkelt bort känseln, (tänk dig att du blir förlamad och inte kan känna något) och smärtan uppkommer under bråkdelen av en sekund på en plats.
Dessa "regler" om hur man ska avliva en fisk är inte påhittade av några hobbyister som jag förstått det utan riktlinjer framtagna av något djurskyddsverk (vet inte riktigt vilket lands). Det är liksom inte mycket att debattera om, Kokning/frysning/kvävning är INTE okej!
Citat från artikeln som länkats tidigare i tråden eftersom vissa inte verkar ha läst den(källa: http://213.180.95.58/joomla/index.php?option=com_content&task=view&idhttp://213.180.95.58/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=72&Itemid=57=72&Itemid=57)
Fiskar ska avlivas på något av följande sätt (EU regler för försöksdjur, direktiv 86/609/EEC)
1. Avlägsna huvudet med en kniv (små fiskar går det nypa av huvudet på).
2. Hårt slag i huvudet (skall för försöksfisk förenas med att huvudet avlägsnas från kotpelaren (skära av eller bryta nacken) eller att hjärnan förstörs med ståltråd eller kniv).
3. Om fisken är så stor att det inte går göra som ovan så ska den strupskäras. Det är även den avlivningsmetoden som rekomederas till sportfiskare och avblodning ger dessutom bättre livsmedel.
4. Gift. Det enda tillgängliga för akvarister är nog nejlikolja men personligen rekommenderar jag att undvika giftanvändning samt att undvika att experimentera med giftdosering.
Inga andra metoder är godkända i dagens läge.
Jag har lagt dom i kokande vatten, det går jättefort, det ser inte ut som att dom lider alls!
#42 samma här 
Jag hade en Fontosa hona som inte måde så bra hon var cirka 15cm.
Hon var för skadad för att kunna överleva natten så jag lade fontosan i en plast påse 2 slag i väggen sen var hon i fisk himelen.
Änkelt och det gick fort.
andra slaget var bara för att vara på den säkra sidan.
// Patrik

#42 och 43 Jo, man KAN göra så. Men då ska man vara medveten om att det är olagligt för att det inte går snabbt och smärtfritt nog.
Har själv använt kokande vatten en gång. En öronål, stenhård, ingen kniv vi hade rådde på den och kast i golvet var vi inte heller säkra på att den skulle dö av på en gång. Nu blir det slag mot huvudet eller kast i backen som gäller.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
# 42 & 43 det kvittar vad ni tycker det ser ut som, det är inte godkända metoder. De metoder som är i mitt inlägg är de ENDA godkända. När EU regler för försöksdjur, direktiv 86/609/EEC säger att det inte är godkänt med kokning kan väl vi hobbyister rätta oss efter detta istället för att ta det som känns bäst för en själv?

jag har en sodastrem (stavas?????) och om jag hade vart tvungen hade jag tagit lite bubbelvatten och gjort dom lite "groggy" och sedan dödat dom på något smärtfritt sätt… jag hade aldrig kunnat göra de själv så jag hade bett nån annan ^^ :P
Men vilket sätt är då lagligt??
#48 Läs #41 så får du svar på din fråga.
Ja, nu har jag läst, då får man ju göra så istället! Vilken tur att dom flesta fiskar jag haft har självdött! Det har bara blivit kanske bara två gånger jag har agerat "Djurplågare"
Enligt mig är man djurplågare om MAN inte avlivar en fisk som man vet inte kommer klara sig.

ushhh ja! :'(
Min fisk dog igår :'( Men den var redan död när min mamma såg den så vi behövde inte avliva den men vi vet inte vad som var felet. läs gärna min tråd "Död" Jag hade bara haft den i ca 2-3 månader :'(

nää vad synd! :( vad var det för fisk? :(
En Praktbotia, det kanske kan vara för att akvariumet var för litet, jag ska klaga på affären!
Läs min tråååd, den är alldeles övergiven :/
Lägg dom i kokande vatten, dom dör direkt när dom nuddar vattnet! skonsamast!
#56 det är olagligt och dessutom dör dom en oerhört plågsam död.. Man får varken koka eller frysa levande djur!!

Alltså…Det här är ju uppenbarligen en som sagt känslig fråga. Alla mina fiskar som dött har som "tur" är självdött. Men jag tycker att det är lite hårt av en del här att säga att det är en självklarhet att man ska kunna döda sina djur annars är man ingen bra djurägare. Skära/klippa huvudet/halsen, slänga i golvet eller mosa. Helt ärligt talat så tycker jag att ni som tycker det är "enkelt och inget speciellt" att göra såna grejer inte borde få ha djur…Skulle ni kunna slänga en hundvalp i golvet eller gå ut och skära halsen av hästen utan problem med eller?
Det jag skriver är inte för att göra nån upprörd eller arg utan bara vad jag tycker…:) Så ingen tar illa upp…

# Klart man hade tagit sin hund/katt/annat djur till veterinären för avlivning, det finns däremot aldeles för många som även låter dessa djur lida ihjäl istället för att avliva dom!!
Klart du kan ha fiskar även om du själv inte kan avliva den om den blir sjuk … men jag tycker nog att man måste ha tänkt igenom detta innan man skaffan fiskar så att man har någon som kan avliva sjuka fiskar åt dej om så skulle behövas!
Det är ett faktum att fiskar blir sjuka och att låta dom lida ihjäl e enligt mig djurplågeri!

Jag tar hellre livet av min fisk som lider än att låta den dö och kanske lider. Sen tycker jag att man ska ha gjort allt man kan innan man går till den slutsattsen. Om ens hund eller liknande är sjuk och inte kommer att överleva och kanske lider så går man ju till en veterinär som tar livet av den. Det är ju samma sak.
Slå dom i backen istället för varmt vatten, det tycker jag är mycket snällare mot fisken. och det är min åsikt på saken!
"Skulle ni kunna slänga en hundvalp i golvet eller gå ut och skära halsen av hästen utan problem med eller?"
Det finns lagar och regler som talar om hur/vad man ska/får göra vid avlivning av sitt djur.. Hund och häst får du inte avliva själv (även om jag kan tycka att det vore snällare att låta hunden dö på en lugn promenad istället för att låta dom bli uppstressade av vetrinärer..) Självklart är det ett jobbigt inslag i djurägarlivet att ta bort sina djur, men man måste vara realistisk också.. Jag skulle aldrig betala 300:- för att låta en veterinär ha ihjäl mina fiskar när jag kan göra det lika smärtfritt själv, det är inte kul det är barmhärtighet!!

Klarar man inte att ta bort sitt djur som föreskrifterna säger så be någon annan.
Klarar man inte det så ska man inte skaffa djur, håller med Kersin, det handlar om ren barmhärtighet.
Per/Haninge
Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.
Jag skulle aldrig kunna döda en fisk! Jag är en förstor djurvänn för det!
Jag är en extrem djurvänn, men jag anser att om mman hellre ser ett djur lida än att man dödar den så är man INTE en djurvänn…
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Hmm vilken överraskning att folk skulle missförstå och börja tjafsa…Vad jag menar är att bara för att jag inte kan ha ihjäl mina egna djur så är jag en lika bra djurägare som ni som utan problem kan göra det. Och inte låter jag mina djur lida bara för det. Aldrig hört talas om man kan be nån annan göra det åt en eller? Tycker det är helt sjukt att ni säger att man är dålig djurvän bara för att man inte kan slå ihjäl sina djur:O

Hmm vilken överraskning att folk skulle missförstå och börja tjafsa…Vad jag menar är att bara för att jag inte kan ha ihjäl mina egna djur så är jag en lika bra djurägare som ni som utan problem kan göra det. Och inte låter jag mina djur lida bara för det. Aldrig hört talas om man kan be nån annan göra det åt en eller? Tycker det är helt sjukt att ni säger att man är dålig djurvän bara för att man inte kan slå ihjäl sina djur:O

Så länge man gör vad man kan för sina djur så är man väll en djurvän. Kan man inte göra det själv så får man ju bara be om hjälp. Svårare än så är det ju inte. Men man ska ju inte låta djur lida i onödan.
Jag tror inte att någon menar att säga att du (#66) inte är en djurvän! och även fast någon säger det så vet du ju själv om du är det eller inte så då är det bara att ignorera dom!
Det har skrivits att man ska ta bort djuret, inte att man nödvändigtvis behöver göra det själv. Ett djur ska inte lida det är hela grejen och så länge man tar bort det på ett humant vis (själv eller ber nån annan) så är allt finfint!
Jag har världens ångest när jag ska ta bort djur, men det måste göras och kan ingen komma hit i tid och hjälpa mig så gör jag det sjäv för mina djur ska inte lida… Så vad gör ni som vägrar om ingen finns till hands?
jag anser inte att det är brutalt om man "vant sig" vid att ta bort djuren, det är så det går till och det är väl bara skönt om man klarar det så bra! Det är skillnad på att inte lida och på att njuta av det så tycker att det är orättvist att säga att de som tycker att det inte är nt speeciellt inte borde få ha djur…
Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Håller med dig där Sussa! Det händer att fiskar behöver tas bort och efter ett tag blir det inte så jobbigt, även fast att man hatar att göra det! Har man många fiskar så är det bra att man kan ta hand om det själv, men om inte ska man ju inte vara rädd för att säga det och be om hjälp. Jag tar hand om alla mina djur och behöver från gång tilll gång plocka bort någon enstaka fisk. Det gör jag inte för skojs skull utan för att det måste göras.
Att säga att man inte är djurvän bara för att man kan göra det är fel. I så fall kan ju inte veterinärer vara speciellt bra djurvännen eller? men att säga det motsatta är lika fel det. 
#66 Du har nog missuppfattat m,ig helt! Jag menar inte att du eller någon annan här inte är en lika stor djurvänn. Jag menar bara att jag inte kan göra det själv men mina behöver inte lida för att jag ber bara någon annan att göra det åt mig, dom få gånger det hänt.
Så länge man på ett eller annat sätt ser till att djuren får dö på ett snabbt och så gott som smärtfritt sätt är väl allt okej.
Det jag tror sussa08 menar är att många inte klarar av att avliva själva kanske inte har någon i familjen som kan göra det utan väntar tills de får tag på någon som kan.
Det är DÅ det är djurplågeri enligt mej, när man inte ser till att få slut på lidandet utan väntar tills någon annan kan hjälpa till. Om grannen är på semester i 2 veckor så skjuter man på det tex..
Jag har varit så illa tvungen att avliva djur själv, det har helt enkelt inte gått att vänta och hade jag ringt nån 40 minuter bort i dom lägena så hade jag förmodligen mått riktigt dåligt över det nu.
Summa summarum: Är ett djur, fisk eller annat, döende så ska man inte se det som att man är bödel! Man ska vara glad att man var på plats och kunde befria det från lidandet!

Om det är nån som tror att jag menade att man inte är en djurvän om man tar död på sina djur själv så har ni helt missförstått. Det jag ville komma fram till är att det lät väldigt dumt att nån sa att man inte skulle få ha djur om man inte kunde avliva det/dom själv! Känns som att man blir nästan lite påhoppad här ju…
Självklart menade jag ju inte att nån här "njuter" av att avliva sina husdjur (isf har man nog inte många hästar hemma), men en del inlägg här lät så himla brutala liksom, tex "man mosar dom med en sten"
Och jag kan väl förstå att det är en relativ snabb och smärtfri avlivning och ser inget fel i det. Bara att man kanske kunde använda lite "finare" termer eller nåt…
Men som sagt, om det är nån som tar illa upp så ber jag om ursäkt. Om man lägger ut massa tid, pengar och i stort sett hela sitt liv för sina husdjur vare sig det är fisk, häst eller kanin men inte kan göra det sista avgörande för dom själv utan ser till att nån annan snabbt och på ett bra sätt gör slut på lidande tycker iaf jag att man är en djurvän. (Och även om man har modet att göra det själv) Det var det jag ville ha fram:)
#72För mej handlar det inte om mod, det handlar om respekt! Jag har valt att hålla djur av olika arter och vill inte se dom lida.
Visst har jag gråtit många tårar över döda djur men det handlar inte om mej och mina känslor utan djurens rätt till ett värdigt liv och en snabb och smärtfri död.
Sedan är det väl bra att i en tråd som handlar om avlivning vara specifik? Här ges förslag på tillvägagångssätt som kanske låter hemska men går väldigt fort.
Hur skulle du förklara "mosar med en sten" på ett finare sätt?
Måste bara säga att missförstånd är i princip oundvikligt då det finns lika många tolkningar som det finns människor. Tror inte någon menat att vara otrevlig, men diskussioner kan bli hetsiga när man har en bestämd åsikt, hellst om flera har olika bestämda åsikter :)
#72 Jag förstår dig jag har samma problem
#72 Jag förstår dig jag har samma problem