Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: växter
Läst 2173 ggr
palsternackan
0

Ta in växter från naturen?

Hallå!

Jag skulle gärna vilja ha lite andmat i mitt akvarium, och har sett att det växer i dammen rätt nära mej, det är nästan fullt av dem..  Tror ni att det är någon risk att ta in från dammen och lägga i lite till mina klockgrodor? Med bakterier, kryp eller så?

Tacksam för svar!

Johan-
0

Det finns ju alltid en riska att det följer med oönskade djur och kryp nar man tar saker från naturen=)

Tänk även på att andmat förökar sig som tusan och har en tendens att lägga sig som ett tak på vattnet, vilket stoppar ljuset.

Kerstin har andra bra flytväxter till salu=)

palsternackan
0

#1 okej, så du rekomenderar att köpa istället då? =) har ingen lust att starta om  akvariet om något blir fel i alla fall.. ^^

Johan-
0

Alltså andmat är verkligen ingen höjdare, jag råkade få det i mitt 20 liters kar en gång, och det tog 3 månader innan jag var av med allt=)

Skicka ett Pm til kerstin och fråga vad hon har att erbjuda, fick själv en leverans från henne idag och jag är helnöjd=)

palsternackan
0

#3 kan man verkligen skicka över posten?  men om man tar bara liiite andmat, går det inte då? :P (envis, andmat är fint! XD)

Johan-
0

Ja du kan ta liiiite andmat, detä r ju upp till dig, men den förökar sig som F*N =)

palsternackan
0

#5 tihi, okej då.. ^^

yemoller
0

#4 De går hur bra somhälst att skicka växter med posten, har sj gjort det o har några på ingående från som jag köpt på tradera.

palsternackan
0

#7 okej, kanske värt att testa då… =)

Per-Haninge
0

Skulle nog rekomendera Pistia istället. Kolla länken.

http://www.biosci.ohio-state.edu/pcmb/osu_pcmb/images/greenhouseimages/pistia.jpg

En flytväxt som också täcker ytan men är betydligt lättare att hålla i schack.

Inget fel på Andmat men har man väl fått in den så är det nästan lönt i …… att bli av med den om man ångrar sig.

Kent och Kerstin ( sajtvärden ) brukar ha Pistia att sälja till riktigt bra priser.

Per/Haninge

Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.

palsternackan
0

#9 okej, jag ska kolla! =)

[fantasi]1
0

vet någon hur det är med andra vattenväxter som finns i sjöar?

i vattnet vid mig finns det väldigt vackra vattenväxter som jag gärna skulle vilja ha.

om man har dem i karantänkar ett tag osv?

jag funderar också, på vintern har vi ju is i våra vatten, är våra vattenväxter bara ettåriga?

PatrikN
0

Vad jag har hört så dör växter man tar in i akvarium för att vattnet blir för varmt
/ Patrik

[fantasi]1
0

12# - jag har tagit med mig några men och har dem i ett plastkar, så jag ska se hur de artar sig =)

jag har haft dem i ca 2 veckor och en del arter har klarat sig bra och växer.

kikade lite på internet och en av arterna som jag plockat med hem är Pilblad, dessa har klarat sig relativt bra och är väldigt dekorativa.