Nu lägger jag snart av,,
Serriöst, det har varit problem med mina små sen jag skaffade dom. Fel info osv.
Men nu ett tag har allt varit bra så jag införskaffade 4 nya fiskar hörom veckan. Efter det så har tre fiskar dött den senaste veckan. Dels min kära kampis, en liten rödsvart Platy, en Guppy vilket var dom fiskar som redan fanns. Inget tecken på sjukdom eller något sånt utan det är som att dom bara har gett upp.. Slutat simma, ligger på botten men har vilja till att äta men inte orken..
Sen igår dog en till Platy och nu är det nog påväg att två till dör varav en är en av de nya fiskarna.
Kan detta bero på att de nya fiskarna kom med bakterier lr så? Någon som kan hjälpa? :(
Har ju en del snäckor nu… Tänkte om dom kanske kan påverka?

testa vattnet, nitrit/nitrat ?
Tidigare haft problem med just det och då var det grymt grummligt osv i akvariet.
Men de behandlingsmedlet som jag fick då har jag kvar och tjejen som jag köpte det av sa att jag skulle använda det tills det tog slut och de har de inte gjort än. Så använder det fortfarande så jag tror inte att det alls är felet :S

Kan du ta något foto på akvariet och på fiskarna så kanske man kan se vad som är fel?
Hum.. ska testa det lite senare under kvällen, just nu har jag precis genomfört ett delvattenbyte..
Men ska testa ta lite kort när det har lagt sig lite..
Tänkte om det kan vara så att det finns fiskar som kan stressa andra fiskar på så sätt att dom andra fiskarna blir till att må dåligt och därför lägga av ?
Det låter som du har problem med balansen i ditt kar.
Hur stort är det? Hur många och vad för sorts fiskar?
Hur ofta och hur mycket matar du/gång?
Hur ofta byter du vatten och hur mycket/gång?
Vad är det för medicin du har i?
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Jag tycker att du ska mata oftare. Det är alltid bättre att mata ofta och lite än sällan och mycket. Mata också med mannan föda än bara flingor. Mata med lite frysmat så som rödamygg, räkmix eller liknande.
Tetrorna är släktingar till pirajan och om dom får förlite mat så går dom på andra fiskar och öven fiskar i samma art för att överleva! Så mata ofta men sparsamt!
Vattenbyterna är okey! använder du dig av en slamsugare? eller tömmer du bara vatten?
Medlet du använder är goda bakterier och är jättebra att använda. en gång i veckan 10ml per 40L vatten!
Du kan även testa att använda stress coat. Den är ett vattenberedningsmedel och har även lite ämnen som lugnar fiskarna.
Och Salt! jag vet att det finns lite delade meningar om detta… Men i min åsikt är salt i akvariet något som man alltid ska ha. Då mår fiskarna bättre och man kan ändågöra ett saltbad om man måste.
Mata oftare och mer varierat, det KAN vara näringsbrist. Hur ser fiskarna ut? Magra? Pigga? Matglada?
Jag personligen skulle byta vatten oftare och mindre mängd/gång, säg 20-25%/vecka.
Kolla vattnet, har du höga halter av nitrit/nitrat så är det annat som gäller men om du har 0 eller väldigt lågt kan du lugnt mata mer.
Har du egen brunn eller kommunalt vatten?
Saltet skulle jag skippa men som #7 sa så finns det delade meningar om just salt ;-)
Ja just! Vad har du för filter i karet? Är det fart på ytan eller är den stilla?
Temperatur?
Hoppas du får ordning på karet så du kan få njuta av dina firrar framöver utan att nån dör!
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Det där med matandet har jag hört mycket om, förut sa någon här att de räckte med varannan dag och inte så mycket mer bara för det.
Så jag matar lagom varannan dag och ibland blir det varje.
Och jag brukar varriera maten, köpte röda mygglarver härom veckan och det var otroligt populärt :D
När jag gör vattenbyten så använder jag mig av en slamsugare.
Okej, ska man fylla på det oavsett om man byter vatten eller inte alltså?
Alltså jag använder salt, men vet inte riktigt hur ofta man ska använda det. Brukar köra det på varannat vattenbyte.
Jag har sånna salttabletter..
Tack så mycket :)
Alltså de senaste fiskarna som har dött har ju sett fullt friska ut, om lite "hängiga". Dom blir slö och lägger sig på botten, men annars ser dom friska ut. Ingen insjunken mage eller något sånt.
Och när jag väl knackar för matdags så försöker dom simma till ytan men orkar inte..
Okej, ungefär där jag brukar ligga i vattenmängd, men faktiskt funderat på att byta vatten oftare..
Och det där medlet jag skrev om hämmar ju nitrit osv. Men finns det tester att köpa eller?
För efter att jag använt detta medel så har det varit lugn när jag testat vattnet. Gjorde det en gång på en djuraffär där dom hjälpte mig..
Och som du kanske läste i mitt förra inlägg till #7 så använder jag salt ibland :)
Filtret är ett sånt innerfilter Flue val 2plus..
Temperaturen ligger på 26 grader..

Det finns massa olika tester att köpa. Det du bör köpa är test stripes. Dom är lätta att använda och tar bara 6 min att göra 7 olika tester. Visst är dom inte så precisa, men dom visar dig det du är ute efter.
Om det är stress zyme du undrade över så ja, man ska ha i det en gång i veckan.
salthalten ska helst ligga på 0,04 - 0,06 ppm. Om du använder salttabletterna så är en tablett tillräckligt med salt för 50L vatten. sen tillsätter man mer salt vid ca var 4:de vattenbyta. Bor du i stockholm? Gå in till en djuraffär coh hör med dom om inte dom kan göra en saltmätning och kanske ett mer grundläggande test. Många djuraffärer har det som dom kan göra åt dig. Vissa tar betalt, andra inte.
Okej, men då ska jag ge mig iväg för att kolla upp det där.. Får se vad som sker..
Okej, trodde bara det skulle användas vid vattenbytet..
Tack så jättemkt för hjälpen..
Angående salt så är det viktigt att man använder salt UTAN JOD!! Jag har alltid haft salt i mina burkar åch det har aldrig varit ngt. problem!
Jo men de salttabletter som man köper i djuraffäererna bör väl vara utan jod!?

Dom är helt jodfria! dom är gjorda för akvarier. Så dom är bra.
Ja tänkte väl nästan det :)

Hur går akvariet nu? har allt ordnat sig? har du gjort något test än?
Jo det går väl bra. Gjorde ju ett rejält vattenbyte och efter det dog de två fiskar som redan var påväg att dö.
Men nu verkar allt okej, peppar peppar.
Men ska väl köpa ett test idag tror jag. Har inte haft möjlighet att inhandla det, men ska kika på det idag..

Ok. Va bra att det går bättre! lycka till