Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 2109 ggr
LisenN
0

Lättare med mindre kar än större?

Startar en ny tråd för att inte skapa oreda i den tråden diskussionen startade i :-)

Är det svårare att sköta ett litet kar än ett större?

I såfall varför?

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Stephanie
0

Anledningen till att det är lättare att sköta ett större kar, eller rättare sagt, svårare att sköta ett mindre kar, är för att det är svårare att få en bra balans i ett litet kar. I ett litet kar kan halterna svänga mycket mer än vad det gör i ett stort kar. Ett stort kar får lättare en bra balans, vilket gör att det är lättare att sköta ett stort kar.

Hängde du med? Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

LisenN
0

Nej, faktiskt inte :P

VARFÖR skulle det vara lättare i ett större?

Cappi
0

Det som är viktigt för fiskarna är att det råder ungefär samma förhållanden från dag till dag. Ungefär som att du vill lika mycket mat varje dag på samma tider. Det skiljer sig ju inte så mycket, eller hur?

För fiskarna är det nivåerna av olika ämnen som är viktiga.

När man matar och fiskarna bajsar, ska ju det där brytas ner och bilda näring för växterna. Den nedbrytningen går i olika steg, från det ena ämnet till det andra. Då blir det lite ryckvis med nivåerna av de här ämnena.

Om då akvariet är stort så späds de här rycken ut mycket bättre än i ett litet akvarium. Svängningarna i nivåerna blir alltså mindre, och det kallas för att akvariet är i balans.

Jämför med om du har en sked peppar för mycket i maten. Har du lagat kötfärssåsen på ett halvt kilo färs så är ju det en katastrof. Har du använt tio kilo färs så är det ingen större fara.

dannydell
0

Jag tror att det inte har så mycket med endast volym att göra! Jag ser det som att det mer har med hur mycket fisk per liter vatten du har. Folk har bara en tendens att packa sina små akvarium till max med fisk, medans folk med större akvarium inte fyller på det lika mycket och där av skapar en bättre balans.

Se det så som att om du har ett par tetror i ett 60L akvarium. Där blir det då inte så mycket avföring och matfester för bakterierna att bryta ner. Medans och du har 50 fisk i ett 200L akvarium.

några tankar?

LisenN
0

#3 Tack för att du tog dej tid men jag kan inte hålla med ;-)

#4 Exakt!

Jag förstår inte varför det skulle vara nån skillnad, rätt mängd fisk i förhållande till karets storlek så "späds" ju vattnet på samma sätt och man får bra balans.

Sen får man ju givetvis byta vatten oftare ju mer fisk man har i och ju mer man matar men det gäller ju både stora å små kar.

Fler anledningar till att litet skulle vara svårare?

sussa08
0

Men om man säger såhär, man har det optimala antalet fisk i ett stort och ett litet kar, och så dör en fisk/snäcka/annat djur?

Då är det lilla karet mest illa ute, väl? För vattnet förgiftas fortare?

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

LisenN
0

#6 Fast om du har stora fiskar i det stora karet och en dör där då? :-P

sussa08
0

Haha jaaaa, bero ju på hur stora fiskarna är :D

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

KerstinL
0

#7 Fast det är lättare att se en stor död fisk än en död snäcka.. Cool

Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Cool

Per-Haninge
0

Jag har alltid sagt att ett större akvarium är lättare att sköta, helt enkelt för att jag aldrig har sett ett t.e.x 1000L vara lika belastat med fisk per liter som ett t.e.x 50L.

I ett stort akvarium så är det lättare att tillgodose sina önskemål angående fiskarter innan belastningen blir "för stor".

I ett 50L fyller man väldigt snabbt kvoten för när det räknas som "fullt" med fisk.

När man väl nått den kvoten så kvarstår en massa arter som man fortfarande vill ha och istället så trycker man ner dessa fiskar i samma akvarium istället för att skaffa ett till.

Då ökar arbetsinsatserna och det går snabbt åt skogen.

Jag har alltid skrivit att det är lättare med ett stort akvarium då jag vet hur svårt det är att "låta bli" dom där sista fiskarna.

Jag är en sån där person som många gånger handlar för mycket och min rädning ( fiskarnas ) är stora akvarium så att inte belastningen blir för stor.

Jag skulle nog säga att stora akvarium är för nybörjare och små för proffs.

Per/Haninge

Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.

Cappi
0

Byter man vatten oftare för att man har fler fiskar i ett litet akvarium, så svänger nivåerna, dvs balansen rubbas.

Kvävecykeln i ett akvarium är ganska komplicerad, man kan få höga halter av ammonium i ett övermatat kar, därför att nitrifikationsbakterierna inte hinner med att omvandla den.Ammonium lagras oftast i botten. Gör man då ett stort vattenbyte tar man bort nitrat och vips omvandlas ammoniumet "på lagret" till nitrit och du riskerar en nitritspik. Men följande fiskdöd.