Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2530 ggr
ceiling8
0

Platy?

Jag har en sunset hane och två röd-svarta honor och en sån hane, minns inte vad dom hette. Kan det ha vart nåt med tuxedo kanske? Min fråga är iaf varför dom inte ynglar av sig? Har haft dem i snart ett halvår och inte sett minsta lilla yngel. Och alla andra verkar ju få yngel i parti och minut:P Jättetacksam för svar!

Electron
0

Generellt om Levandefödande tandkarpar (bla platy)

"Odling
En anledning till dessa fiskars otroliga popularitet är säkert att de är så lätta att odla och naturligtvis att de föder levande yngel. När de är ungefär halvvuxna ombildas hos hanarna de främre analfenstrålarna till ett vridbart parningsorgan (gonopodium). Vid fortplantningen överförs med hjälp av fortplantningsorganet ett s.k. spermiepaket (spermatoforer) till honans genitalöppning varifrån de fortsätter till äggledaren. Där lagras de och räcker för befruktning av flera omgångar av ägg. Spermierna kan faktiskt vara livskraftiga i upp till 15 månader. Hos honorna bildas sedan var tredje eller fjärde vecka nya ägg och spermierna når äggen i den följd som spermiepaketen har kommit in i honans genitalöppning. Det finns dock en del undantag från detta.

Sedan utvecklas embryona på tämligen normalt sätt. När honan skall föda så spricker ägghöljet under utdrivningen. När ynglen föds är de fullt utvecklade och simmar direkt mot vattenytan, fyller simblåsan med luft och börjar leta efter mat. Om det finns tillräckligt med skydd i akvariet t.ex. i form av flytväxter och javamossa (Vesicularia dubyana) så kommer många av dem att klara sig, annars är risken stor att de blir uppätna av andra fiskar.

Om man vill odla lite mer rationellt så gör man det i ett speciellt odlingsakvarium där man placerar den dräktiga honan (man ser att hon är dräktig genom att hon är väldigt rund) i en s.k. födkasse. När ynglen kommer ut så faller de ut genom födkassens springor och den "kannibaliska" modern hinner inte äta upp dem."

Detta kan du läsa HÄR

ceiling8
0

Grejen är att guppyna som jag har i samma akvarium har fått ett antal kullar och nästan alla har klarat sig fast jag har två scalarer i samma. Har massa växter där dom kan gömma sig osv. Så guppyna verkar ju trivas och tycka allt är kalas iaf. Förstår inte varför jag inte får några platys:(

Electron
0

har du sett att honorna varit runda o goa nån gång? Dom kan ha ynglat av sig men det blivit käk?

ceiling8
0

Nja dom har inte vart överdrivet runda och det är lite svårt att se eftersom dom är svarttecknade bäggetvå i bak…

Men jag tycker nästan att nån borde ju ha klarat sig eftersom guppyna har gjort det. Och sunset hanen verkar i stort sett ointresserad av honorna och det tycker jag är lite konstigt för annars brukar ju platy inte bry sig så mycket om färger utan para sig ändå. Funderar på att köpa två sunset honor till honom och se om han bara är kräsen eller vad som är fatt..

sussa08
0

Så som jag tycker, är platyyngel mycket mindre än guppyyngel, och känsligare… MEn det är bara så som jag själv upplevt det… När min platy ynglade så var hon inte tjock alls, hon hade bara fått ut det där röret i rumpan som man kan kolla lite efter…

Tror inte hanen bryr sig om hur honorna ser ut :P

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

ceiling8
0

ÄNTLIGEN!! Inatt kom 21 st små fina sunset platy bäbisar:D Som jag har väntat:D