14 000L utomhusdamm
Bild på några av fiskarna, går Guldfisk, koi som bor där året runt.
Per/Haninge
Per/Haninge
Våga trotsa det normala, det sätter nya normer.
Aww vad vackert!
Vad häftigt allt ser ut! :D Väldigt snyggt. ;)

Saknar min damm nu! Köpte ju nytt hus i augusti, och lämnade vår vackra damm. De skulle dessutom gräva igen den!
Hade planer på att göra en ny damm här så fort det blev sommar, och att innan den var färdig skulle koien bo i sin vintertank. Men så blev det inte. Det tog 3 timmar för mina koi att dö av kopparförgiftning näör de flyttade hit. Har 2 yngel kvar, och de klarar sig utan damm ett tag till, då de bara är 2 cm än.
Här min favvo, vår äldsta koi, vid utflytten juni -05.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Sen kör vi faktiskt en mindre damm som vi kallar för "önskebrunnen", uppskattad volym 300L
En damm behöver inte vara stor ( Janne
), går dock bara fisk under sommaren där.
Jaja…nu la ju du rabarber på den där önskebrunnen före mig
Något får jag nog försöka hitta på framöver, vill oxå ha vatten i den "gigantiska" trädgården
Dammen är underbar!! Mina guldfiskar fick ju flytta dit, snacka om lyxboende jämfört med ett akvarium på 275 liter…
Klappa "tyresöfisken" från mig.. 
Kolla gärna in våran hemsida http://www.diamantens.cybersite.nu

Din trädgård är jätte underbar!!!! :O
Smart det där med önskebrunnen, den iden tror jag att jag snor.
Vi har också en damm men den ligger under all snö för tillfället.

guu vad vackert!!!!!! jag kanske också ska bygga en damm på gården!! :D

Jättevackert verkligen!
Så himla vackert det är!
En sak har jag alltid undrat över(jag kanske låter korkad", men hur fungerar det för koi på vintern? såg nämligen att dem bor där året runt.
Dom går ner till botten där vattnet inte är fruset och går i dvala, det betyder att dom inte äter eller någonting. Det ska visst vara en speciell temp i vattnet innan man börjar mata igen på våren men är osäker på vilken.. Per får komma in och ge bättre svar.. ; )

Vid ca:10-12 graders temperatur så skall man sluta mata eller börja på våren.
Anledningen till att man slutar att mata vid den temperaturen på hösten är att fiskarnas matsmätningssysten slutar att fungera när dom går i dvala.
Per/Haninge
Per/Haninge

Fast nu hävdar många koientusiaster att de inte alls är lika renodlade kallvattensfiskar som Guldfisk. Koi mår bäst av att övervintras i 10-15 gradigt vatten. De överlever att bo ute så länge det inte bottenfryser, men mår bättra av att slippa. Många odlare har sina i bassänger/tankar i kallutrymmen på vintrarna.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
mina koi och guldfiskar bor i mitt vardagsrum på vintrarna. Funderar dock på att sålla bort de största, då de växt ur min lilla damm.. Per, vill du ha några ful-koi med fina personligheter? =)
#i vilket län håller du till ?
Per/Haninge
Per/Haninge
Har också hört det och jag tror nog att det kan stämma ang. att dom inte är renodlade kallvattenfiskar.
10-15 grader, då övervintrar dom inte.
Jag har också hört att dom som inte tar in fiskarna heller inte haft några problem med dom, inte jag heller under 5 år.
Men det är klart, när fiskarna blir stora så är det pengar med i spelet och personligen så tror jag att det är den biten som spelar in mest.
Plus att dom kan hållas som avelsdjur.
Per/Haninge
Per/Haninge
#20. Jag bor i upplands bro, stockholm. =)
Det är 3 koi , 1 på 30 cm och 2 på 20-25 cm. Har även ett litet gäng fina guldisar om du är intresserad =)
Fantasi, jag har skickat privat meddelande till dig.
Per/Haninge
Per/Haninge
Vilken önskedröm du har i din trrädgård! En kanske korkad fundering, men finns det ingen risk att dammen bottenfryser? Eller man kanske inte har den konstanta kylan och dammens storlek hjälper säkerligen till.. *från en inbiten norrlänning som har grillkalas när det är "finvär" med sådan värme som -5*
Paulina
Jag tror att det finns en "magisk gräns", om jag inte gissar helt galet så tror jag det är 80 cm djup den minst ska vara (i mellersta Sverige), är den över 80cm djup så bottenfryser den inte.. ; )

#25 Mellersta Sverige som sthlm, eller som i härjedalen? :P För isf kanske man kan ge sig på en damm hemma med när man blir "stor" och skaffar hus =)
Paulina
Jag vet inte var övre gränsen går….. jag hittar ju inte ens i min hemkommun ..

Haha, lätt är det inte alla gånger ;) Saken är ju att Sveriges mittpunkt ligger i Överhogdal, 7 mil mot kusten frå Sveg där jag kommer ifrån, men de flesta brukar kalla trakterna kring sthlm och gävle för mellersta sverige här nere i skara ;)
Paulina
Jag har alltid älskat dammar, däremot aldrig testat ha fisk däri förutom en abborre min bror släppte ner för flera år sedan…
Ett sätt att föhindra att dammen bottenfryser är att se till att det är cirkulation i den.
Dock inte så mycket att fiskarna inte kan hitta en lugn plats att ligga i dvala på.
Jag använder en syrepump med syrestenar som gör att vattnet är i rörelse.
Senaste två vintrarna har även filtrerna gått utan uppehåll, mildra vintrar är inte bara nackdelar 
Per/Haninge

hur mycket kostade dammen?

utan pump och växter?
Jag har slutat att räkna för länge sedan, kontakta t.e.x Garden aquatica
http://www.gardenaquatica.com/
Där kan du kolla priser på dammduk, filter och annat.
Det du måste göra är att bestämma dig för vad du vill göra och sedan kolla priser för att se om budgeten håller.
Det drar lätt iväg när du pratar dammprojekt.
Per/Haninge
Per/Haninge
Ville bara visa hur klart vattnet är, här är djupet ca:150cm och man ser hur bra som helst ända ner till botten 
Jag vet att det ser tråkigt ut men till sommaren när alla växter har kommit igång så ser det helt annorlunda ut.
Det är värt att satsa på ordentliga pumpar och filter, är ganska tråkigt annars när man endast ser fiskarnas ryggar vid matning.
Per/Haninge
Per/Haninge
Vill passa på att TACKA Maria för Koi:en och Guldfisken.
Dom går nu i 720L i väntan på att temperaturen i dammen ska bli något högre.
Sedan ska dom få gå därute året runt med sina nya polare.
Fiskarna mår bra men för säkerhets skull så går dom i karantän också.
TACK så mycket Maria 
Per/Haninge
#36- det var så lite så, jag är bara glad att de hamnade på ett ställe där de kommer att trivas och förhoppningsvis yngla av sig =)
wow va fina dammar det finns! :) vill också ha. Också älskar jag guldfiskar! Vore härligt att ha det så..
Maria: jag trodde att du matat fiskarna till den tjockleken dom var i
men idag så upptäckte jag att fiskarna lagt rom i HELA akvariet.
Honan var betydligt avmagrad, synd att det är så kallt i dammen så att jag inte kan flytta ut dom än, har jag en riktig tur kanske något yngel klarar sig.
Per/Haninge
# 39- vad roligt!
du får hålla mig uppdaterad om hur det går! =)

Har du några mindre guldfiskar över ?
behöver lite sällskap till min ensamma stackare
Låter kanske larvigt men dom små jag har ( inte många alls ) tänkte jag låta gå kvar tills att jag har bestämmt mig om jag ska köra endast Koi eller ej.
Koi:en börjar att bli ruskigt dyr nu så det kanske lönar sig att börja odla?
300:- spänn för fisk i storleksordningen 10-15cm 
Har inte fått nya yngel ( utom i undantagsfall ) dom senaste två-tre åren så tillväxten är blygsam just nu 
Funderar på att dra ner ett odlingsnystan och flytta rommen, får se hur jag hinner med.
Det gäller ju också att vara ruskigt noggran med nyintagen fisk med tanke på hur hårt t.e.x Koiherpesen har slagit.
Per/Haninge

Fullvuxna koiar kan kosta hur mycket som helst. jag kommer ihåg när jag och min far var och handlade fisk när han startade sin damm för många år sedan. Vi stack till ett jätte stort ställe i danmark och om jag inte mins fel så kostade en fullvuxen koi 3-5 tusen danska kronor men som sagt var detta nästan 10 år sedan så jag kan ha glömt och det kan ha ändrats. Jag får ut och fota var det hade varit roligar emed äldre bilder då den börjar bli gammal nu men det är så fint såhär mot vårkanten

….wow…
Shit vad snyggt! :P
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

fan va snyggt…vi kommer o drickar kaffe snart så man kan kolla rigtigt.
va fint du ska vara stolt att du har gjort en så fin damm jag ska ha en sådan när min minsta flicka blir större nu får jag nöja mig med ett akvarium på 180 liter ett på 75 liter,och ett stort till min sköldpadda.