Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 7680 ggr
[YlvaP]
0

Rot i akvariet

Jag undrar vilket trädslag som man kunde ha i akvariet? Jag har hört talas om det men jag har glömt bort vilket det var. Ett trädslag från dom Nordiska länderna.

Johan-
0

Något nordiskt vet jag inte men mangrove är ju vanligt=)

[YlvaP]
0

Jo det har jag haft i mina större kar men i affären var dom slut och tänkte att jag skulle snajsa till med något ifrån skogen här hemma.

sussa08
0

De rötter man har i karen är de som naurligt lever under vatten, det vet jag inga svenska trä som gör…

Alltså mangroverötter ligger i vatten naturligt och rutnar inte pga detta :) Det kommer våra svencka trädrötter att göra tyvärr!

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Johan-
0

#3 hade det för mig med=)

[YlvaP]
0

Okej. Måste har läst fel. :p

Cappi
0

Visst kan du ta rötter i den svenska naturen, det viktiga är at det inte är barrträd eftersom de innehåller ämnen som är giftiga för fiskarna. Men hårda träslag som ek och bok går nog. Gå och rota lite i bäckar och strandkanter och se vad du hittar. Fördelen är att färgämnen har lakat ut och roten är vattendränkt så den inte flyter.

Färska grenar och rötter bör kokas ett par gånger.

Rötter man köper kommer inte anbart från mangroveträd, utan är också så kallad bogwood som hittas i mossar när man bryter torv. Mangroveträsk skövlas ofta för att man anlägger räk och fiskodlingar, vilket är otroligt naturförstörande.

[YlvaP]
0

Tack Cappi. Visste att jag läst om detta förut i ett annat forum.

dannydell
0

så ek eller bok el dylikt kommer inte att börja ruttna? eller måste man byta lite då och då?

Cappi
0

Visst måste du byta lite då och då, ek håller inte mer än ett par hundra år på sjöbottenFlört. Tänk på alla skeppsvrak i ek som ligger på havsbotten. Svårigheten med bok är väl att få tag på den, om man inte bor i Skåne förstås.

Det är hårda träslag som äller, de förstörs långsamt, men alla rötter ruttnar så småningom.

[YlvaP]
0

Smart skrivet Cappi. :D

sussa08
0

jag litar inte riktigt på detta, skeppsvrak är antingen behandlade i något eller så har de haft ultimata reserveringsförhållanden, annars ruttnar de inte allt för sakta…

Inga svenska träd lever naturligt under vatten med rötterna (räknar inte grundvattnet) och har inte samma egenskap som desa som är tänkta till akvarier…

Tror att varken bok, ek eller nåt annat svenskt lövträd klarar att hålla samma standard som "vattenträden" då de luckras upp av vattnet…

Hade dessa svenska träd klarat att stå i vatten så hade de väl växt på liknande sätt som mangrove?

Alla gör som de vill, såklart :) Men jag skulle aldrig lägga i svenskt träd i mina kar då det känns för riskabelt för min del :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

JanneN
0

Jag vet att Back to Natures pappa/grundare Sune holm använder sig av svenska/nordiska träd och jag har läst på andra forum om folk som använt sig av svenska/nordiska träd(Vilka vet jag inte dock men bör nog vara ett hårt trädslag)…men som nämts tidigare så kan man ej använda barrträd för den innehåller något terpetinliknande ämne(har jag för mig)

[YlvaP]
0

Dessutom byter man ju ut den efter ett tag så det där med att ruttna borde ju inte hinna komma innan dess eller?

GuUuLd
0

jag vet att folk som har malar plockar rötter och drivved och har i sina kar, då ska det vara lövträd och inte barrträd.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Cappi
0

Alla rötter man har i karen är inte sådana som lever helt under vatten. Inte ens mangrove. Mangroveträsk är tidvattenträsk så halva tiden varje dag står de uppe i luften. Det finns andra trädslag där man använder grenar, det som är viktigt är att det är ett hårt trä och att det inte innehåller ämnen som är giftiga för fiskarna, villket barrträd gör.

Ek håller otroligt länge på sjöbotten, och det är inte bara skeppsdelar, utan även grenar och stockar som av en eller annan anledning hamnat i vatten. Sådant trä brukar kallas för sjödränkt ek. En anledning är att ek är ett hårt och tungt träslag som blir otroligt tungt och inte flyter när det blir vattenmättat.

Sjödränkt ek är eftertraktat till inredningsdetaljer och slöjd.

De flesta båtar görs inte i ek utan i furu eller gran och därför måste de tjäras för att inte ruttna i vattnet, och när de så småningom hamnar i vattnet så förstörs de relativt snabbt. De skeppsvrak som man kan hitta i Östersjön är ofta stora krigsskepp eller handelsfartyg och de var ofta gjorda, till stora delar i ek.

När man plockar trä  till akvariet i naturen så gäller det som överallt annars, att man använder sitt sunda förnuft, kollar vilka sorters träd som finns runt om, utseende på träet osv. Men visst går det utmärkt att använda rötter och grenar man hittar hemmavid.

Ur naturvårdssynpunkt kan det vara alldeles utmärkt eftersom t ex mangroveträsk är en utomordentligt viktig biotop och mycket utsatt.