Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettvilken-fisk
Läst 962 ggr
Lovizaa
0

Snäckbebisar.

Hur ska man göra för att få äppelsnäcksbebisar? Glad

Och hur sköter man dom?

ille
0

Det undrar jag också, mina äppelsnäckor har varit fullvuxna ganska länge och inga bebisar har kommit än :(

beliivelove
0

Är du säker på att du har honor och hanar, honor är gula har jag för mig

sussa08
0

Hehe man kollar under skalet vad könet är… Det har inget med färgen att göra på det sättet ;) För att få bebisar så ska man se till att man har en luftspalt i akvariet, alltså en bid i karet där lgaset är fritt från vatten (där läggs kakan) Sen matar man mycket och har det ganska varmt, detta ger en signal till snäckorna att det är den perfekta miljön för bebisar och de sätter igång :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Lovizaa
0

Okej, tack för svaret! :) Kan man ha dom i en plastlåda, alltså såna som är till för fiskar/snäckor? Man kan köpa dom begagnade på djuraffärer så det är inga man köper på IKEA eller så… :) 

Och hur varmt vill dom ha? 25+, 30+? Eller mittemellan? :)

Och hur mycket är "mycket" när man ska mata? :)

Ursäkta alla frågor. :D

sussa08
0

Jag skulle inte ha en sån :) Bättre at låta de va i karet och sen efter nån vecka flytta på kakan om det är så att man inte vill ha bebisarna i sitt vanliga kar…

25+ är nog bra, jag har 26 i mitt stora :)

Mycket är ja… man får nog testa sig fram! inte så mycket att det inte äts men snäckor får i sig mycke :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Lovizaa
0

Okej. Men 25-26 har jag redan, och det är inte fullt med vatten heller. :)

Jag har hört att om man ska flytta på kakan så ska man lägga den på en frigolitbit som flyter på vattnet, stämmer det? :)

sussa08
0

Ja blir den blöt, alltså som att man lägger den i vatten, så drunknar och dör bebisarna

Lovizaa
0

Usch..
Men typ om jag börjar mata mer så kommer dom para sig? :)

sussa08
0

Antagligen! om det är minst en av varje kön :)

Lovizaa
0

Hm…. Jag köpte ju dom av dig, har du en minsta aning om vad dom är? Skrattande

sussa08
0

Jag kollade inte tyvärr :P Men hanar kan iaf ändra kön, så testa att mata mer bara :)

Lovizaa
0

Okej :D

ille
0

Hoppas att båda mina inte är honor, men vad var det med att man skulle ha någonstans där det inte är vatten?

sussa08
0

alltså, äpplen lägger sin kaka över vatten, så man måste ha en bit i karet där det nte är det, kanske en 4-5 cm…

dvs att man inte ska ha ett fullt kar :)

Cappi
0

Äppelsnäckor parar sig mer under vintern så just nu kan det dröja lite innan ni får snäcklingar. Sköt om akvariet ordentligt med vattenbyten och alltihop så händer det säkert saker i höst!!

Lovizaa
0

Åh det förklarar saken, haha.