Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettalger
Läst 1244 ggr
JockeSt
0

Alger?

Jag är en nybörjare när det gäller akvarium. Jag har haft mitt i ett par månader, och har nu upptäckt något på en del av mina växter. Det ser ut som ett grått ludd på kanterna på en del blad.

Är det någon som vet vad det kan vara, och kanske vet hur man blir av med det?

/Jocke

dannydell
0

Kan vara tofsalger. försök att ha tänt ENDAST mellan 8 och 12 H. Och mata lite minder. Kan ju skaffa dig en siamensis (Siamesisk algätare). Dom är duktiga tofsalgeätare.

Sätter sig algerna på rutan? År dom svåra att få bort (Sitter hårt)?

GuUuLd
0

Eller om man inte vill ha en siamesisk algätare så finns det en tålig och effektiv mal som äter tofsalger, L239

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

yemoller
0

Har nyligen skaffat 4st äppelsniglar. Dom ska vara bra på att ta hand om alger, äter dom tofsalger?

sussa08
0

Kan vara vanliga trådalger, brunalger eller nån annan ofarlig alg också, kan du möjligen ta en bild? :) Är inte säker på att äpplena äter tofsalger, tyvärr..

Jag hade problem med ett mörkt ludd på växter och inredning ett tag men detta var för att jag hade för lite växter i mitt kar :) plus att det inte kommit helt i balans då

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

JockeSt
0

#1 Jag ska försöka hålla tänt så lite som möjligt och se vad som händer. Det finns lite på insidan av glaset med, men dom sitter inte så jättehårt. Så dom går lätt att ta bort.

#4 Ska försöka ta en bild imorgon och visa, så kanske vi alla kan bli lite klokare på vad det kan tänkas vara. Skrattande

sussa08
0

Låter som en bra plan :)

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

palsternackan
0

är det mindre risk för att få alger om man låter det stå längre innan man startar akvariumet.. någon som sa det har jag för mej..

[IsabelleA]
0

#7 Det tror jag inte… Dock får de bra bakterierna en chans att sprida sig lite osv.
Temperaturen hinner även bli den temp. du ställt in doppvärmaren på så att de kommande fiskarna trivs i vattnet.

Rätta mig om jag har fel.

palsternackan
0

#8 okej, tack =)

[IsabelleA]
0

#9 varsågod.

JockeSt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bilden på mina gråa alger.

Stämmer det att det är tofsalger?

/Jocke

kent
0

japp det är tofsalger…

JockeSt
0

Då vet jag vad det är och även vad jag ska göra åt det!

Tack alla som hjälpt mig!