Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettot-offtopic-och-lekar
Läst 1864 ggr
palsternackan
0

Slamsuga sand?

Ni som har finkornig sand i erat akvarium, hur håller ni rent? Om ni ska slamsuga ert akvarium, hur gör ni då? Borde inte sanden följa med? Flört

Lite nyfiken..Oskyldig

Johan-
0

Risken finns att lite sand följer med, men inte någon större utsträckning=)

[IsabelleA]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tar hoven och silar sanden. Alltså, sanden rinner igenom hoven och skitet stannar kvar :)

dannydell
0

Vilken typ av håv använder du då? en vanlig grön eller?

Cappi
0

Till finkornig snad så är det smartaste att ha malaysiska sandsnäckor, som gräver runt i den finkorniga sanden och drar ner lorten till växternas rötter. får man mycket slam på botten så har man nog matat för mycket.

Jag har alltid lite grövre sten i botten, under sanden, eftersom det annars är lätt hänt att det blir för kompakt i sanden, och då kan det bli syrebrist, och det vill man inte!

[IsabelleA]
0

#3 Japp, jag andvänder vanlig grön ;)

Stephanie
0

#4 Hur djupt brukar de gräva? Har några stycken i ett nystartat litet kar, med sand i botten. Men de verkar mest bara "krafsa på ytan".

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Cappi
0

Hur stora är de?

Mina bamsingar på dryga centimetern kan man se komma upp från botten som små vulkanutbrott. Dessutom försvinner sanden ner i gruset efter ett tag, så det går att se att de jobbar effektivt. Ny sand fyller man på med hjälp av en tratt i ett hårt plaströr.